wattgivning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32

Tråd: wattgivning

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

wattgivning

synes strengt talt der burde vært EN standard for hvordan man oppgir watt i en forsterker, ftc, din, rms, pmpo. uvitende blir grundig lurt...

og fatter ikke hvordan alle forsterker enten gir 100, 50, 120 osv..bare runde tall, vil tro at de ruller av desimalen oppover!
    mye løgn og fanteri ute og går om frekvensområder, dempefaktor støynivå..

tror jeg hadde blitt temmelig forbannet om jeg kjøpte en bil med 120hester og målte den senere til 100.
    ingen kan vite hva som skjer innad et selskap..er jo bare de som selger sine egne produkt som setter opp målresultater etc..

hmmmm

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det. Alle burde oppgi RMS med alle kanaler i drift over hele frekvensområdet. Hadde gjort det en del enklere å sammenligne.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de fleste seriøse gjør vel det og.
    Synes de fleste burde oppgitt trafostørrelse i VA også (ikke bare "strømforbruk"), som bevis effekten.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I surround? Da tror jeg det bare er H/K, NAD og Rotel som gjør det av de mer tilgjengelige merkene. De fleste oppgir med to, i noen tilfeller bare én, kanal i drift, og f.eks. Yamaha oppgir ved 1 kHz, men ikke resten av frekvensområdet.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det verste er når det ikke står hvilken effekt noe er oppgitt i!
    Det er også dumt når det står oppført i DIN og ikke RMS!
    Det burde vært oppgitt i RMS og DIN, synes iallefall jeg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte mest på stereo jeg. hakke så god peil på surround.

trodde nå de fleste seriøse surround produsentene oppga effekt med alt i
    drift kontinuerlig(?)

Yamaha er jo på grensen (med de billige produktene for gud og hvermann) til å bli litt "jalla."

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: wattgivning

Sitat Opprinnelig postet av einis
    tror jeg hadde blitt temmelig forbannet om jeg kjøpte en bil med 120hester og målte den senere til 100.
    Motor gjorde en gang en måling av kreftene som er til rådighet fra hjulene og ned på veien. Konklusjonen var et en god del biler taper effekt på grunn av drivverket. De verste tilfellene var vel ikke så ille som 20%, men husker jeg rett så var det flere biler på rundt 100 hestekrefter som bare hadde 90 igjen ned på veien.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde alle målt som NAD, ville verden vært enklere for oss hjemmekino elskere.
    Skulle bilfabrikkene oppgitt 0-100 slik NAD oppgir effekt, ville bilene bli målt i oppoverbakke, på underlag av grus, med dårlige dekk og tett snødrev. Det ville vært noe, eller.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Motor gjorde en gang en måling av kreftene som er til rådighet fra hjulene og ned på veien. Konklusjonen var et en god del biler taper effekt på grunn av drivverket. De verste tilfellene var vel ikke så ille som 20%, men husker jeg rett så var det flere biler på rundt 100 hestekrefter som bare hadde 90 igjen ned på veien.
    Tror du er litt optimistisk her Roffe. Alle fabrikkene oppgir svinghjulseffekt, og tapet i drivverket er langt mer enn 10 prosent på en "vanlig" bil. Og enda værre er det med de stakkare som kjører 4 WD, der er tapet ofte opp mot 30 prosent.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Hadde alle målt som NAD, ville verden vært enklere for oss hjemmekino elskere.
    Skulle bilfabrikkene oppgitt 0-100 slik NAD oppgir effekt, ville bilene bli målt i oppoverbakke, på underlag av grus, med dårlige dekk og tett snødrev. Det ville vært noe, eller.
    åja?
    nad s200 og 218 er skrekkelig strømsvake, i tillegg låter de veldig dårlig...208 er det best som har kommet fra nad.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

noengang hørt om effekt på hjulene :wink: (ikke motoreffekt?)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror du er litt optimistisk her Roffe. Alle fabrikkene oppgir svinghjulseffekt, og tapet i drivverket er langt mer enn 10 prosent på en "vanlig" bil. Og enda værre er det med de stakkare som kjører 4 WD, der er tapet ofte opp mot 30 prosent.
    hmm...har audio 100 med 4hjulstrekk...kan ikke koble den ut, men et tap på 30% tviler jeg på.
    ar også en 97 pajero, den akser like bra med alle hjula innkoblet.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har faktisk vært med på at bilene ble "slakkere" når man skrudde på air-conditionen.....
    Men tenk så mange produseter som hadde tapt penger ved at folk ikke lenger ble lurt med "falsk effekt"...

Newcomer Animoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av martin
    Jeg har faktisk vært med på at bilene ble "slakkere" når man skrudde på air-conditionen.....
    Suzuki Baleno. Måtte skru av AC i oppoverbakke for ikke å miste fart :lol:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe :lol:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm...har audio 100 med 4hjulstrekk...kan ikke koble den ut, men et tap på 30% tviler jeg på.
    ar også en 97 pajero, den akser like bra med alle hjula innkoblet.
    Hjelper nok ikke så mye å koble ut 4wd... Må huske at det meste av drivverk og aksler fortsatt må være med rundt, selv om ikke det siste drevet som kobler inn 4wd er inne.

Hvis man er skeptisk til det Hi-Fil sier så er det ikke noe problem å teste effekt på hjulene.. Dette stemmer meget bra!

Ofte er det vel så spennende å se på dreiemomentet til bilen, for hk kan "oppskrytes" ved at man har ett høyere turtall på enkelte kjøretøy. Motorsykel motorer som nå kan fås med 150hk, har ingen ting i en bil å gjøre. Turtallet er høyt og hk er mange nok, med dreiemomentet er det labert med.

(Mener 1hk er den kraften man trenger for å løfte xkg en meter på 1 sek; litt usikker her.. lenge siden jeg hørte det og mistet litt interessen for bil/motor)

Mvh

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din skepsis einis, skyldes nok bare at du ikke vet bedre.
    Eksempel fra en "standardbil":
    Effekt på svinghjul - 131.1 kW (175,8 Hk)
    Effekt på hjul - 111,7 kW (149,8 Hk)
    Dette er en bil med forhjulstrekk, forskjellen er altså godt over 10 prosent. Biler med bakhjulstrekk taper bitte litte grann mer, men biler med fire hjulstrekk ligger på opp mot 30 prosent.

Er det flere tvilere der ute, kan jeg godt sende målebrev på fax.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]noengang hørt om effekt på hjulene :wink: (ikke motoreffekt?)
    Både ja og nei (noen seriøse tidsskrift gjorde, i alle fall før i tiden, slike målinger), men effekten kan også oppgis i SAE, som er "ren" motoreffekt med alt fra dynamo til olje- og vann-pumpe frakoblet. Flere hester på papiret, men lite tilgjengelig i praksis :roll:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din skepsis Soundfre@k, skyldes nok bare at du ikke vet bedre.
    Eksempel fra en "standardbil":
    Effekt på svinghjul - 131.1 kW (175,8 Hk)
    Effekt på hjul - 111,7 kW (149,8 Hk)
    Dette er en bil med forhjulstrekk, forskjellen er altså godt over 10 prosent. Biler med bakhjulstrekk taper bitte litte grann mer, men biler med fire hjulstrekk ligger på opp mot 30 prosent.

Er det flere tvilere der ute, kan jeg godt sende målebrev på fax.
    ????????? Hæ.. Hehe... Les en gang til... Altså jeg prøvde å holde på din "side"... Har lest effektkurver fra både fra motor og "rulle"... Kanskje jeg uttrykte meg litt upresist... Og det er helt klart effekttap i drivverket... Og større effekttap blir det ved 4wd. Aircondition tar ca 5-10% av effekten også...

Motorene har blitt vesentlig mer effektive de siste årene, men vekten av bilen og alt ekstrautstyret spiser opp hele effekten slik at en ny bil totalt sett bruker ca det samme pr mil som tidligere.. Men motoren bygger fortsatt på de samme prinsippene som før... Altså det er ett, to, tre, fire, fem, seks stempler som går opp og ned, overfører kraft til veiven som overfører kraft til girkassen... I toppen sitter (i nyere biler, gamle kan ha underliggende kam-askler) 1,2 eller 4 kam-aksler som presser ned ventilene. To typer ventiler; eksos og innsug... Bilene i dag har hydrauliske ventilløftere som sitter i mellom enten en vippearm eller direkte mot kam-akselen. I dag har de fleste elektronisk insprøytning som styrer mer nøyaktig mengdeforholdet mellom bensin og luft. Her er det mye av utviklingen har foregått. Dessuten har materialvalget forandret seg slik at motoren er blitt "bedre"... Turbo er også blitt mer vanlig på biler for å klemme ut mer hester ved å presse inn mer luft, slik at man dermed kan få inn mer bensin og få mer hester..

Hmmm btw.. har selv skrudd fra hverandre og sammen en motor.. Byttet girkasse, tatt service, skiftet dempere, bremser..... Så er ikke helt newbie på dette området...

Mvh

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, det var selvsagt einis sitt innlegg jeg siktet til. Det er rettet opp nå.
    Det gikk vist litt rundt for meg med quote, i quote, i quote.

Me Bad.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •