Kor mye effekt bør eg ha? ( B&W )

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kor mye effekt bør eg ha? ( B&W )

Eg har en Pioneer AX2 som driver B&W 604, 602 og LCR600.
    Har vurdert å investere i mer effekt for å utnytte høyttalerne max, men kor mye effekt bør eg ha for å få max ut av B&Wene?
    Bør eg investere i mer effekt til senter og bakhøyttalerne også?
    Har sett litt på Rotel, har lest at Rotel og B&W skal være en god match...??
    Tar gjerne imot forslag til oppsett, enten med Rotel eller andre aktuelle merker...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sett her:

Welcome to Musical Fidelity

Bruk tabellen til å vurdere hvor høyt du vil spille. Det finnes også et flash-program du kan laste ned for å se dette grafisk. Du kan sikkert spille "høyt nok" med 120W, men da kommer nok 604 til å klippe, har hatt dem selv. 200W+ er vel det du trenger. For å spare penger kan du kanskje vurdere noen av de digitale alternativene som Midgard Audio (ikke hørt på selv). De har ofte lavere teoretiske verdier for THD (f.eks. 0,1% mot 0,01% for transistor), men det spørs jo om du hører forskjell på 604, og at dette kanskje er bra nok. En gammel tommelfingerregel er jo at dersom forsterkeren har nok båndbredde, flat frekvensrespons og ikke spiller utenfor sitt virkeområde (klipper), så er det teoretisk umulig å høre forskjell på forsterkere. Greit å ha i bakhodet når du vurderer ulike forsterkere.

For litt mer tekniske artikler:

Welcome to Musical Fidelity

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren skal samarbeide med høyttalerne, og kilden, sikkert derfor forsterkerne lyder forskjelligt, men dette er OT. Jeg har brukt forskjellige effektforsterkere, med samme kilde og høyttalere, og der var stor forskjell.
    Noen klarer sig med en billig Nad, andre må ha en Krell, på samme watt.
    Du kan finde en fin 3 kanals forsterker til dit bruk.....

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnsen25
    Eg har en Pioneer AX2 som driver B&W 604, 602 og LCR600.
    Har vurdert å investere i mer effekt for å utnytte høyttalerne max, men kor mye effekt bør eg ha for å få max ut av B&Wene?
    Bør eg investere i mer effekt til senter og bakhøyttalerne også?
    Har sett litt på Rotel, har lest at Rotel og B&W skal være en god match...??
    Tar gjerne imot forslag til oppsett, enten med Rotel eller andre aktuelle merker...

Hei, jeg kjører B&W 604S3 med effekt fra Rotel RB 1090. Jeg kjørte tidligere RB 1080, noe som også er tilstrekkelig for å få dekket det behovet HT dine har. Jeg byttet til RB1090 da jeg fikk et godt tilbud på denne, kunne ikke si nei ;-)

604S3 spilte "hardt", manglet den myke bassen og ble meget skarp og skrålete i diskanten (ved pådrag) ved å benytte min Deonon Receiver som kraftleverandør.

Jeg kjører også biampet RB1070 opp i mot senter (LCR600)

DS6 og 601 kjører jeg rett ut i fra Receiver.

Det finnes helt sikker mange gode matcher for din kombo, jeg fikk anbefalt Rotel, og er svært fornøyd med dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niels, dette er da egentlig ikke OT. En kjapp titt på spec for NAD C272 ser da ut til å vise at den ikke liker seg veldig godt med vanskelige laster og vil klippe mye før en bedre forsterker. The Audio Critic har skrevet mye bra (og morsomt) om temaet. En aktuell forsterker de tester er jo Halo A21: The Audio Critic Articles | Parasound A 21

En annen relevant kommentar om digitale forsterkere:

The Audio Critic Articles | Amplifiers

Ellers burde jo følgende artikkel være barnelærdom for alle som skal ut og kjøpe hifi-utstyr:

http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf

Det kan jo tillegges at The Audio Critic faktisk viser til akademiske referanser, i motsetning til Fidelity og Lyd og Bilde som nylig viser til at "nyere forskning" har vist at gjengivelse av frekvenser utover det hørbare området allikevel kanskje har en effekt. Jeg fant iallefall ikke noe på Citeseer, men så brukte jeg ikke timer på dette, så forskningsresultatene er kanskje publisert et sted "der ute". En lenke til disse mottaes med takk!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "the cable lie"
    en kleshenger er like god som hvilken som helst hifikabel til $2000.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Hei, jeg kjører B&W 604S3 med effekt fra Rotel RB 1090. Jeg kjørte tidligere RB 1080, noe som også er tilstrekkelig for å få dekket det behovet HT dine har. Jeg byttet til RB1090 da jeg fikk et godt tilbud på denne, kunne ikke si nei ;-)
    Kjørte du en RB 1080 til begge frontene?

Eg tror eg kommer til å satse på en RB 1070 til kvar front til å begynne med.
    Skal vel gi mer effekt enn en RB 1080 på deling....
    Så får eg heller oppgradere til mer effekt på senter og bakhøyttalere senere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •