Hva farger lyden mest? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 59 av 59
    Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Før vi kan diskutere dette må jeg nesten sette en forutsetning om at alle komponentene holder et visst akseptabelt nivå, slik at man ikke har en cd-spiller til 500kr og effekttrinn til 15k feks.

Hva med forsterker til 25000 og høyttalere til 80000?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si det er som følger:

Høyttaleren
    Effektforsterkeren
    Forforsterkeren/kilden
    Kabler

Rommet påvirker selvsagt lyden, men det bør holdes utenfor både av den grunn at høyttalerne har et "ansvar" for å ikke dra med rommet i for stor grad, fordi vi er ganske adaptive til rommets egenskaper i utgangspunktet, og fordi rommet er et sted vi skal ha anlegget, og derfor bare indirekte en del av det.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt enig Snickers
    Vil jo tro at kilde / pre kommer før effekt ??? Men selvfølgelig kan jeg ta feilops:
    gubben

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers.

Er det fordi du lager høyttalere of effekttrinn?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytaleren er jo den viktigste komponenten, det er vel alle enige om og trenger vel ikke diskuteres i særlig grad.

Men jeg vil påstå at effekt til 25k og høytalere til 80k likevel vil tilsi at man har et effekttrinn som holder et meget akseptabelt nivå slik at den kan sammenlignes med andre komponenter i prisklassen når det gjelder fariging.

Forøvrig så har jeg selv integrert til 25k og høytalere til 100k. Jeg skal ikke påstå at den integrerte er den beste til jobben på de høytalerne, for det er den neppe, men det spiller nå musikk i mine ører

Og farget er det definitivt..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Ikke helt enig Snickers

Vil jo tro at kilde / pre kommer før effekt ??? Men selvfølgelig kan jeg ta feil ops:

gubben

Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Snickers.

Er det fordi du lager høyttalere of effekttrinn?
    Ja, selvsagt!

Jeg husker Duelund sitt oppsett ble beskrevet som noe helt i ekstremklasse. Han hadde en DVD til 399 danske kroner som kilde...

Det blir vel riktigere å bytte plass på høna og egget:
    Jeg lager effekttrinn og høyttalere fordi det er de som påvirker lyden mest.

En pre har verdens enkleste jobb. Den får et signal som er ganske kraftig inn, og den skal drive en last som elektrisk sett er veldig enkel. Hvor mye går egentlig galt her? Veldig lite.

Kilden skal også drive en enkel last. Den har videre jobben med å lese av mediet, noe man i dag klarer med ekstremt lav feilprosent, og så skal det hele bearbeides i DAC eller liknende. Her finnes det rikelig med komponenter som kan bringe dette ned på 0,001% forvrengning, og det til prisen av et halvt hekto smågodt.

Så kommer vi til effekttrinnet. Dette skal drive en rimelig brutal last for å si det rett ut. Høyttalere er skikkelig ufine greier og den reelle forvrengningen ut av effekttrinnet ser helt annerledes ut enn en måling på resistiv last. I mange oppsett tvinges effekttrinnet nesten helt i kne daglig, mens i andre virkelig gode oppsett er man kanskje nede i under 1% total forvrengning.

Så kommer vi omsider til høyttalerne. Ved realistiske lydtrykk er det ikke så mange som holder seg under 1% forvrengning. Særlig ved lave frekvenser har man slike utfordringer. Videre har man hele spredningsproblematikken, frekvensgangsavvik mange ganger større enn stort sett all elektronikk, og en rekke skikkelig stygge forvrengningsformer man ser lite eller ikke noe av i elektronikken.

Jeg tenker også å presentere en kilde etter hvert. Man får tross alt ikke lyd uten.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at det teknisk sett er slik, men forskjellene på forskjellige DAC'er/signalkilder med DAC er nå definitivt stor ut i fra egen erfaring. Mulig at det er enkelt å lage en DAC med lite forvrengning, men jeg vil tro at produsentene alle har et klangideal som vel må tas høyde for her også. Og det virker på meg som om dette klangidealet er lettest å differensiere mellom ulike signalkilder.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del skjer også i den elektriske matchingen mellom DAC og pre. Det har jo også vært mange som har hevdet at det er store lydmessige forskjeller på ulike drivverk, men det later til at det er en utdøende rase.

Men selv om forskjellene på effekttrinn og høyttalere er stor så betyr jo ikke det at ikke forskjellen på for eksempel DAC-er er vesentlig.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vi kan jo se hvor mange tråder vi finder med "høyttalere" og "effektforsterker" kontra "forforsterker" eller "Prosessor".....

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller subwoofer?

På dette forumet er min oppfatning at større høyttalere, mer watt og at kvantitet er viktigere enn kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PENGER!!!

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Absolutt, stemningen mellom ørene har også mye å si. Vil påstå at ett visst dansk bryggeri også var inne på noe for noen år siden med slagordet ...gjør noe med musikken. Uansett, lyd oppfattes subjektivt og det flere faktorer som spiller inn. Måtte vært artig å sett resultater fra AV-blindtester...

Og nå - tilbake til tråden...

En farging i form av sub-optimal hørsel er individuellt, men signalet forblir det samme. Evt korrigering av dette må tas utenom, så noen subjektiv formening er ikke fruktbar i sådan sammenheng.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Eller subwoofer?

På dette forumet er min oppfatning at større høyttalere, mer watt og at kvantitet er viktigere enn kvalitet.
    Men trenger mange watt og høyttalere av en viss størrelse å være en trussel mot kvaliteten?

Newcomer sindre82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vell aldri bedre enn det svakeste leddet...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Men trenger mange watt og høyttalere av en viss størrelse å være en trussel mot kvaliteten?
    Nei, men det kommer ofte ann på budsjettet, hvor "stort" vi snakker om og ikke minst hva hver enkelt legger i ordet "kvalitet".

Selv mener jeg symetrien mellom effektforsterker og høyttaler farger lyden mest..

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sindre82
    Det blir vell aldri bedre enn det svakeste leddet...
    Det der synes jeg er feil å si, for om du har et annlegg med en dårlig cdspiller/kabel/forsterker/eller hva som helst mens resten av oppsettet er ok, også bytter du ut alle komponentene utenom dette "svakeste leddet" vil du jo få bedre lyd.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thode
    Det der synes jeg er feil å si, for om du har et annlegg med en dårlig cdspiller/kabel/forsterker/eller hva som helst mens resten av oppsettet er ok, også bytter du ut alle komponentene utenom dette "svakeste leddet" vil du jo få bedre lyd.
    I og for seg, men det betyr jo bare at før man begynnte å bytte ut noe var ikke en gang lyden like bra som det svakeste leddet. Dermed blir det mer riktig å si:

Lyden er aldri så bra som det svakeste leddet

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kemb0
    PENGER!!!
    Haha! Ja, ain't that the goddamn truth!

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som farger lyden mest må vel være om alle komponentene spiller harmonisk i sammen .

Eller som flageborg sa : rommet å plasering .

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •