Ny receiver - Mye finesser eller god lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny receiver - Mye finesser eller god lyd?

Hei!

Jeg har et lite dilemma som jeg prøver å finne ut av. Jeg skal ha en ny god surround-receiver i stua. Jeg har, og kommer alltid til å ha, en HTPC som kilde til lyd (mye i lossless, noe MP3). Det er lite aktuelt å dra frem hele CD-samlingen og kjøpe en CD-spiller. Jeg ønsker heller ikke å kjøpe egen DAC og koble til HTPC'n siden alt står i stua.

Det jeg nå vurderer er om jeg skal kjøpe en receiver med mye finesser, a la en Denon 4306, eller om jeg skal kjøpe en som er kjent for meget god lyd i stereo i tillegg til surround. Disse litt high-end receiverene mangler mye finesser som oppskalering til 1080P, auto-oppsett, justering for akustikken i rommet etc.

Er det egentlig overkill med f.ex. en Rotel RSX-1067 når kilden er en HTPC (selv med lossless/bit-perfect)? Dette kobles digitalt, så DAC i receiveren må gjøre jobben.

Er det vesentlig bedre lyd i Rotelen kontra Denon 4306? Vanskelig å få sammenlignet siden ingen butikker har dette koblet til en PC.

Er det lite fremtidsrettet å kjøpe en receiver uten HDMI, oppskalering, færre tilkoblinger og andre finesser? Kommer ikke til å bruke så mange av dem siden jeg har HTPC til både film og musikk.

Takk for hjelpen!

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På et eller annet tidspunkt vil du vel ha HD i HTPC'n din, da kan det være greit med HDMI på recieveren mht lyden. Bilde kjører du vel direkte uansett. I tillegg er foreløpig HD-drev til pc svindyrt og da kan en frittstående Blu-ray/HD DVD spiller komme etterhvert. Da 'MÅ' du ha HDMI skal du få skikkelig lyd og bilde.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En av de.

Jeg for min del er en av de som ikke tror du vil sitte med skjegget i postkassa dersom du satser på Denon.
    Ingen skam å ha 4306 som hjernen i et stereo oppsett syns nå jeg.
    Men sats på den nye modellen om du vil være fremtidsrettet kanskje, 4308 heter vel den : audiophile.no

Om du bestemmer deg for å legge mer penger i kunn lyd delen kan det hende Lyric hifi har noe for deg, Yamaha 2700 til 13,000,- er billig alternativet dems og det er mye bra saker der. (bare ta det innehaver sier med en liten klype salt!)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med at jeg bruker HTPC som lydkilde. Setter det grensen for hvor god lyden blir i dette tilfellet (har gode høyttalere), når jeg kobler dette digitalt?

Det jeg egentlig lurer på er om det er noen hensikt å investere i en receiver som er meget god på musikk i stereo. Jeg får aldri testet dette i butikk, om ikke noen lar meg låne Rotelen med hjem da.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTPC kan fint fungere som en god lydkilde, gitt at lydkortet serverer bra signal. Problemet dukker i all hovedsak opp den dagen du skal kjøre HD på HTPC'n din, da holder det ikke lenger med coax/optisk. De nye formatene støtter ikke overføring på gammel standard uten forringelse av lyden. HDMI derimot støtter dette. Jeg vil tro et slikt behov kan melde seg i løpet av et års tid ettersom HD-formatene begynner å bre seg. Jeg kjøpte reciever for et drøyt år siden uten HDMI og river meg i håret to ganger i uka siden jeg vet med sikkerhet at det kommer en PS3 i huset rundt oktober.. Ikke havn i den fella, recieveren skal sikkert stå noen år..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et veldig godt poeng. Jeg har kjørt en del HD på HTPC i dag og bruker da 6 Channel Direct Input, noe som fungerer meget bra, men det blir MYE ledninger. En Denon 4308 ville kuttet mye ned på ledningene, og gitt kun 1 HDMI kabel til TV.

Men da er jeg redd for at jeg kommer til å irritere meg over at lyden kunne vært en del bedre... Har fått en god pris på Rotelen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •