Har prøvd "alt" - Forsterkere med RCA-XLR

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har prøvd "alt" - Forsterkere med RCA-XLR

Har nå forsøkt de triksene jeg kan for å få fjernet brum i effektforsterkerne mine.
    Forsterker 1: Dedikert Dynamic Precision 6.12 - 1 stlk. RCA til XLR DIY-kabel fra Denon 3806 som preamp.

Forsterker 2: Earthquake Cinenova 5-kanals - 4 stk XLR-XLR fra et LAB-Gruppen aktivt delefilter. Foran delefilteret står det en Ming preamp med 2 stk. RCA-XLR DIY-kabler.

Har prøvd følgende:
    1. DIY-kabel - satt rød leder (2 på XLR) til Ve+ på RCA. Blå leder (3 på XLR) og skjerm (1 på XLR) til skjerm på RCA siden Ve-.

2. Vanlig RCA-kabel med en RCA-XLR plugg på forsterker-siden.

3. Hevet jord på preamp-siden. Jord på effekt.

4. Hevet jord på effekt-siden. Jord på pre.

5. Hevet jord på begge sider.

Med en gang jeg setter på f.eks. Denonen, får jeg en ganske kraftig during i høyttaler(ikke vanlig høyttaler-sus).

Vet at delefilteret har en liten egen-støy, men tror ikke det er det som lager den kraftige brummingen i høyttalerne, da det samme skjer på DP'en fra Denonen.

På XLR-pluggene (Supra Swift) er det de vanlige 1,2,3 loddepunktene, samt et loddepunkt som sitter i tilknytning til selve metallet i pluggen. Hva bruker man det siste punktet til ?

Håper noen har vært borte i noe slikt før og kan komme med noen tips.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke du noen lignende problemer med noe Sunfire utstyr? (during i høyttalere)

-kanskje feilen kan ligge i strømkursen opp til loftet?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Hadde ikke du noen lignende problemer med noe Sunfire utstyr? (during i høyttalere)

-kanskje feilen kan ligge i strømkursen opp til loftet?
    Ikke umulig det PiXel, det var processoren som sendte med litt støy ut.

Har målt alt av kontakter der oppe, men bortsett fra litt høy spenning(varierer fra 239-242 Volt), så er det god jord overalt og alt virker i skjønneste orden.
    Kan selvfølgelig være noe støy fra et eller annet et sted i huset, men har slått av en og en sikring for å se om det hjelper. Nope... Nothing....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    during i begge høyttalerne?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    during i begge høyttalerne?
    Stemmer, during i begge frontene og også during i en annen løype til center.

Newcomer vill_ha_stort_mannen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hatt samme problemet jeg.... RCA til XLR...

fant ut at det var noe med spenningsfårhåldert mellom for- og effektforsterkeren... er sikkert ikke så bra får forsterkerne, men jeg fikksa separat jording som var fessta i godsett på begge forsterkerne...:???:
    å da ble brummingen borte

prøv å mål spenningen mellom dem
    kansje du blir overaskert:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vill_ha_stort_mannen
    har hatt samme problemet jeg.... RCA til XLR...

fant ut at det var noe med spenningsfårhåldert mellom for- og effektforsterkeren... er sikkert ikke så bra får forsterkerne, men jeg fikksa separat jording som var fessta i godsett på begge forsterkerne...:???:
    å da ble brummingen borte

prøv å mål spenningen mellom dem
    kansje du blir overaskert:-D
    Har prøvd det også, hvis du mener fra chassit til chassit?

Gir ikke noe utslag, men er ikke sikker på at jeg måler riktig med multimeteret. Skal jeg måle Volt her også?

Newcomer vill_ha_stort_mannen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Har prøvd det også, hvis du mener fra chassit til chassit?

Gir ikke noe utslag, men er ikke sikker på at jeg måler riktig med multimeteret. Skal jeg måle Volt her også?
    jupp Volt AC.

hvis det ikke er noe utslag så detter nokk jeg bort
    da får du vel vente på flere svar. fårhåpentli vis kommer dem vell fort:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke finne noen utslag her!

Har nå prøvd å kjøre fullbalansert rett fra DAC gjennom det aktive delefilteret, men det hjalp ikke mye

Har loddet en RCA-XLR med kun rød(Ve+) og blå(Ve-) og kuttet ut skjermen (1 på XLR) i RCA-enden, men da ble det bare spkraking.

Loddet så bort den blå også og kjørte kun rød leder, men det likte den heller ikke. Tåler litt juling den DP'en:grin:

Flere gode forslag?

Takk for tips hittil!

Får inn en gigantisk skilletrafo på 5000 VA til helgen, kanskje det hjelper...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv fått tips om dettee, men har ikke kommet så langt som å prøve det selv:

L C Audio Technology / DC Filter

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir for lite for den store effektforsterkeren, men kunne kanskje være noe å prøve på delefilteret. Sitter en liten trafo der også, som kanskje roter det til...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg utstyrt meg med en stk. UPS, et støyfilter og en skilletrafo kommer på søndag.
    Funker det ikke med litt tweaking nå, så pakker jeg sammen kinoen og selger alt

Neida.....

Kom gjerne med flere tips, sikkert fler som har noe lignende hos seg også!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Dårlige loddinger?
    -Sunfire ikke har pin 1 som hot?
    -Får du brumming når du bruker rca - rca?
    -Er for og effekt koblet til samme strømkurs?
    -Prøv å sette opp annlegget et annet sted i huset.
    -kjøp noen ferdig loddede XLR-XLR kabler og prøv med RCA-XLR adaptorer.
    bare noen forslag.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

En kompis har hatt problem med brum fra effekt trinn, det ble løst med å skifte høytalerledning. Verken han eller jeg er kabelfreaker, men han kjøpte noen med pil, slik at en kan forstå at de er retningsbestemte. Men brummet var der når pilen var mot høytaler, men forsvant når pilen var mot forsterker... Forstå det den som kan....

Brummet hos han var slik at effekt trinn kunne stå på, men med det samme ledning til pre-amp ble koblet, så begynte brummet. Jeg tror han han brukte RCA.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en DP 6.4P forsterker og en Yamaha 1500 receiver. Jeg har/hadde akkuratt de problemene som du beskriver. Mellom for og effekt er det 11meter kabel. Yamaha står på boden sammen med resten av komponentene og kablene. I stua har jeg dp effektforsterker og høyttalere like ved.
    Da jeg først koblet opp effektforsterkeren brukte jeg en standard real cable ubalansert phono kabel med pin 1 og 3 koblet sammen i xlr pluggen mot som ble montert til fordel for den blåe phono kontakten som var på da jeg kjøpte den. Dette gav lyd, men også en irriterende konstant støy som var greit hørbar 3 meter i fra høyttaleren når det ikke kom lyd-signal fra kildene.
    Jeg ringte Erntsen hos DP og han solgte meg 11 meter med silk mk2. Etter nye kabler var trukket og loddet med noen fancy phono plugger og gull xlr ble støyen betraktelig mindre. Jeg har fremdeles støy hvis jeg legger øret inntil diskanten i høyttaleren. Denne støyen forsvinner om jeg kobler fra receiveren. Jeg har noen ganger koblet til en laptop med switch mode powersupply i nærheten av yamaha forsterkeren og kabelen til effektforsterkeren og da blir det en enorm støy ut av høyttalerene. Så markert at du bare må over på batteri eller koble bort hele laptopen. Det virker som om DP forsterkerene er veldig utsatte for støy, men så er de så enormt kjekke å høre musikk på at jeg ikke kommer nok neppe å kvitte meg med den på en stund. Det skal også sies at selv om forsterkerene står i hvert sitt rom så går de på samme dedikerte hifi strømkurs. Ett tips til deg kan være å koble til en balanseringstrafo som lager ett galvanisk skille i kabelen.
    Jeg vet ikke hvordan om dette forringer lydkvaliteten i ett hifi anlegg, men det fjerner iallefall brumme støyen. Jeg har brukt det med hell i flere PA installasjoner.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok der vi er, Killi!

Jeg har en del kabelkaos rundt omkring, men har forsøkt å legge alt utenfor på gulvet for å teste dette spesifikke problemet.

Neste blir nå å korte inn på kabel og gå over loddinger, samt koble slik Rane foreslår med jording også fra XLR-plugg til chassit på DP. "Jordingen" i XLR(Pin 1) er jo bare en intern skjerming og denne skal visst ha godt av å bli lagt til jord.

Alt annet skal kobles fra (igjen) og det ska testes med en kabel av gangen. Med støyfilter og UPS og skilletrafo.

Har lagt ut en annonse på kjøp/lån av et aktivt delefilter for å se om det er støy i selve filteret der. Fortsatt støy selv om jeg har gått over til tvinnet full-balansert hele veien, men jeg tror ikke det er den samme støyen som jeg har fra Denon til den andre DP'en.

Tusen takk for alle vennlige tips og "keep them coming":-D
    Ingenting skal være uprøvd i kinoen min, har jeg bestemt meg for...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar med et ekstra filter på Søndag Morten. Kanskje det hjelper?
    Vi får se, ellers er vel Frode dreven på feilsøking?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Jeg tar med et ekstra filter på Søndag Morten. Kanskje det hjelper?
    Vi får se, ellers er vel Frode dreven på feilsøking?
    Det høres bra ut, Ola.

Har ikke fått noe ut av filtrene, da det er for mye støy til å lytte etter endringer i lydbildet, men det er verdt å teste et til.

Filteret jeg har lånt er fra medlemmet "Topline". Det viser seg at jeg har en Hifisentralen-fantast og OAS webmaster nede i gata her:-D

Lyttet så vidt på anlegget hans og har aldri hørt en slik tilstedeværelse i rommet som han hadde. Han kjørte en "jazz"-trommesolo, og jeg kunne sverget på at trommisen satt i rommet foran oss. Utrolig flott...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fullbalansert med PIN 1 til jord er tingen
    Brummet ble borte da jeg fikk inn en Doge 8 rørpre i oppsettet i dag som er fullbalansert.

Det som er litt rart er at brummet i DP'en som styrer kun centeren og har en annen pre(Denon) også slutter å brumme....

Er nok en feil et sted der oppe ja, men vet ikke om jeg klarer å finne den. Må kanskje leie inn en elektriker som kan se på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor stor er kursen som dp forsterkeren står på?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •