2 forforsterkere til 1 effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 forforsterkere til 1 effektforsterker?

Hei hei,

Har ett spørsmål jeg har gnaget på en stund...
    Jeg drømmer stadig vekk om å oppgradere stereo delen i oppsettet mitt med en dedikert 2 kanals forforsterker. Problemet er at ikke alle forforsterkere har prossesor inngang, som gjør at jeg kan bypasse 2 kanals forforsterker når jeg vil kjøre film å bruke hjemmekino forsterkeren. Men, min 2 kanals effektforsterker har 2 innganger (begge rca) som jo gjør det mulig å koble til både hjemmekino forsterkeren, samt en 2 kanals forforsterker. Så her kommer spøsmålet mitt - Er dette mulig?
    Vil man ikke få en form for jordsløyfe? Hva vil skje om jeg spiller på begge samtidig? Jeg har ikke så utrolig lyst til å prøve dette ut før jeg er sikker på at ingen ting kan gå galt...
    Skjønner dere hva jeg mener...?

Takker for alle svar!

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sikkert dette blir det samme men, jeg hadde en gang en Electrocompaniet EC 4.5. Den har som kjent bare en ingang, men både rca og balansert. På den kobblet jeg cd på balansert (XLR) og rca på tv, funka helt fint det !! Måtte bare frem til EC og trykke inn en bryter.
    Det er vel bare å prøve, tror det skal gå bra. Om det skulle skje noe har du jo veldig go grunn til å oppgradere noe :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Ikke sikkert dette blir det samme men, jeg hadde en gang en Electrocompaniet EC 4.5. Den har som kjent bare en ingang, men både rca og balansert. På den kobblet jeg cd på balansert (XLR) og rca på tv, funka helt fint det !! Måtte bare frem til EC og trykke inn en bryter.
    Det er vel bare å prøve, tror det skal gå bra. Om det skulle skje noe har du jo veldig go grunn til å oppgradere noe :roll:
    Hehe,
    Det blir ikke det samme... På EC`en du snakker om er det jo en switch for å velge mellom xlr å rca. Det har ikke jeg:roll:
    Begge RCA inngangene er loddet sammen på innsiden. (ikke L å R , men L på L å R på R) Dermed lurer jeg på om forsterkeren kan ta skade av å få 2 kilder koblet til på en gang...
    Økonomien lar meg ikke leke så mye nå om dagene;-) Effekten kostet 40k en gang i tia. Så har ikke så lyst å ødlegge den heller. Har hatt flere effektforsterker til test hjemme, og Dynamic`en er uten tvil den beste. Jeg tror selv det vil gå bra. Men om noen har et fasit svar, så venter jeg heller på det:-)

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste jeg kommer på i farten som kan fungere som du ønsker er Pass Labs. Noen(eller kanskje alle) effektforsterkerne deres har ingen bryter for valg mellom RCA og XLR, så da er det bare å koble opp og passe på at man muter den forforsterkeren som ikke er i bruk.

Meeen, det blir kanskje litt dyrt, Pass Labs er ikke akkurat det billigste merket jeg kjenner til, så jeg har en nesten gratis løsning til deg.
    Det du gjør er at du trekker signalkabler fra pre-out på reciever(eller tilsvarende) til en inngang på forforsterkeren. Deretter stiller du volumet på forforsterkeren til et visst punkt. Det kan være ved 50 av 100, med volumhjulet på klokken 12 eller hva enn som måtte passe best for deg. Så er det bare å kalibrere kinoen i forhold til det volum som du nå får ut av forforsterkeren, og når du siden skal se film velger du ganske enkelt riktig inngang på forforsterkeren, stiller volumet til ditt valgte punkt og trykker "play". Gjorde det på nettopp den måten da jeg hadde Electrocompaniet ECI-3, og det funket finfint det.
    Eeeeller finner deg en integrert eller forforsterker med prosessorinngang.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Hei hei,

Har ett spørsmål jeg har gnaget på en stund...
    Jeg drømmer stadig vekk om å oppgradere stereo delen i oppsettet mitt med en dedikert 2 kanals forforsterker. Problemet er at ikke alle forforsterkere har prossesor inngang, som gjør at jeg kan bypasse 2 kanals forforsterker når jeg vil kjøre film å bruke hjemmekino forsterkeren. Men, min 2 kanals effektforsterker har 2 innganger (begge rca) som jo gjør det mulig å koble til både hjemmekino forsterkeren, samt en 2 kanals forforsterker. Så her kommer spøsmålet mitt - Er dette mulig?
    Vil man ikke få en form for jordsløyfe? Hva vil skje om jeg spiller på begge samtidig? Jeg har ikke så utrolig lyst til å prøve dette ut før jeg er sikker på at ingen ting kan gå galt...
    Skjønner dere hva jeg mener...?

Takker for alle svar!
    Det kommer an på hvordan det er koblet på innsiden, men i prinsippet er det ikke farlig å gjøre dette med signalnivåer. Det blir som å ha fler kilder inn på en preamp. I utgangspunktet kan de "se hverandre" via signaljord. Imidlertid er det enkelte preamper/receivere som har uvanen med å legge spenning på signaljord. Da vil du få en hel masse støy og dritt. Vær derfor litt obs på dette. Denne støyen kan ha veldig høyt nivå så jeg ville koblet til noen møkkahøyttalere for å teste først.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Eneste jeg kommer på i farten som kan fungere som du ønsker er Pass Labs. Noen(eller kanskje alle) effektforsterkerne deres har ingen bryter for valg mellom RCA og XLR, så da er det bare å koble opp og passe på at man muter den forforsterkeren som ikke er i bruk.

Meeen, det blir kanskje litt dyrt, Pass Labs er ikke akkurat det billigste merket jeg kjenner til, så jeg har en nesten gratis løsning til deg.
    Det du gjør er at du trekker signalkabler fra pre-out på reciever(eller tilsvarende) til en inngang på forforsterkeren. Deretter stiller du volumet på forforsterkeren til et visst punkt. Det kan være ved 50 av 100, med volumhjulet på klokken 12 eller hva enn som måtte passe best for deg. Så er det bare å kalibrere kinoen i forhold til det volum som du nå får ut av forforsterkeren, og når du siden skal se film velger du ganske enkelt riktig inngang på forforsterkeren, stiller volumet til ditt valgte punkt og trykker "play". Gjorde det på nettopp den måten da jeg hadde Electrocompaniet ECI-3, og det funket finfint det.
    Eeeeller finner deg en integrert eller forforsterker med prosessorinngang.
    Pass Labs er nok uaktuelt ja...;-)
    Men takk for tipset om den gratis løsnninga. Kom over dette i Anfield sin tråd. Det vil jo fungere, men vil helst slippe dette...
    En forforsterker med prossesorinngang vil nok være det beste...

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det kommer an på hvordan det er koblet på innsiden, men i prinsippet er det ikke farlig å gjøre dette med signalnivåer. Det blir som å ha fler kilder inn på en preamp. I utgangspunktet kan de "se hverandre" via signaljord. Imidlertid er det enkelte preamper/receivere som har uvanen med å legge spenning på signaljord. Da vil du få en hel masse støy og dritt. Vær derfor litt obs på dette. Denne støyen kan ha veldig høyt nivå så jeg ville koblet til noen møkkahøyttalere for å teste først.
    Flott:-D
    Da tester jeg dette på noen billig høyttalere:-)
    Må jo uansett finne utav hvilken forforsterker jeg skal ha først. For alt jeg vet kan det jo hende at jeg ender opp med en som har prossesorinngang..

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selg DPen din og kjøp denne, så er du kvitt problemet ditt :-)

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=19550&cat=13

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •