Ny Surroundforsterker + HT, hjelp til valg.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer Orbitize sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny Surroundforsterker + HT, hjelp til valg.

Hei! Jeg har lenge vært bruker av AVForum, dog kun som tilskuer. Men nå føler jeg at jeg virkelig trenger litt hjelp fra ekspertene her inne

Har lenge hatt stortrang til å gå til anskaffelse av noe litt ordentlig lydanlegg, da jeg begynner å bli lei av min Creative Inspire 5100 Hittils, hvis jeg ønsker å høre på noe i god kvalitet, har jeg måtte ty til andres anlegg eller mitt gode gamle AKG-headsett.Men nå er altså bestemmelsen tatt: Jeg skal ha noe stort og nytt!

Bruksområde er kanskje litt flaut, da mange investerer mange tusen i DVD og CD-spiller, har jeg tenkt å kjøre optisk/coax digitalt fra PC med Creative 5.1 Live!, og spiller for det meste høyoppløselig mp3/ogg, DivX og DVD fra PC. Er klar over at dette er fyfy for mange, men det er her jeg har underholdningsmediaen min. Det er litt vanskelig å sette fingeren på musikksmaken min, men jeg kan heller fortelle at jeg ikke hører på mye heavy eller hard-techno/trance-aktig musikk, og er ikke interresert i et anlegg for å riste tapeten av veggen til naboen med bassen. Går mye i instrumental, akustisk, jazz, lounge, dub, chillout-electro og litt sånt. Rommet det skal stå i med det første (~1 år) er ca 5 m bredt og 4 dypt, så det blir ikke verdens største stue.

For dere som skal komme med anbefalinger har jeg gjort det ekstra vanskelig...jeg er nemlig ikke helt sikker på hvor mye jeg skal legge i dette. Som student er det begrenset hva jeg kan punge ut med, men ettersom jeg skal jobbe i sommer, kommer det litt inn igjen. Derfor har jeg tenkt å prøve å finne ut hva jeg trenger, og burde ha, og gå til innkjøp medio august, tatt i betraktning hvor mye penger jeg har da.

Jeg regner med at budsjettet mitt ligger mellom 6 og 10 høvdinger, og for dette vil jeg ha en surroundforsterker og minst ett par høyttalere. Hvis jeg finner ut at jeg har mer penger enn forventet, smokker jeg til med to bakhøyttalere med det samme, og legger kanskje litt mer i anlegget.

Problemet mitt er bare valget! Som en så absolutt langt ifra ekspert, er jeg i villede på hva jeg egentlig trenger, hva jeg burde se etter og den slags.

Ett oppsett jeg har tittet litt på:
    Denon AVR-1907 (3K, HFK)
    Dynavoice F6 (~1.2K, Mamoz)
    Kabler (billig coax, clas/biltema + clas/biltema ht-kabler, ~500)

Jeg tenkte at dette kunne være en "startpakke" for meg, og deretter kanskje spe på meg et par Dynavoice M65, sette disse som front, og F6 bak. Grunnen til at jeg har gått for dynavoice er omtalene jeg har lest, at de gir virkelig mye for pengene. Denon har jeg rettet meg litt mot fordi jeg har hørt mye bra om dette merket fra en venn som kjøpte seg ny forsterker (et par prisklasser høyere), og jeg liker lyden av denne. Jeg har dog fått diverse inntrykk av at denne forsterkeren ikke vil klare å dra både M65 og F6 + kanskje en liten center. Har også tittet litt på andre forsterkere av bl.a. NAD, Cambridge, Harman Kardon og Pioneer. Siden forsterkeren er kjerna her er det ganske viktig at den ikke begynner å fuske og jeg får oppgraderingsspøkelset over meg om et halvt år...vil derfor være sikker på at jeg får meg noe som varer en stund. Jeg er veldig åpen for gode forslag til andre høttalere, kanskje til og med surround-pakker som kan passe budsjettet mitt, hvis dere har noen gode idéer!

Har vært innom både HFC og HFK her i Trondheim, og føler meg litt utsatt for villedding av overivrige salgspersonale begge steder må jeg innrømme. Det virker dessuten som om de ikke har mange av de samme merkene, og det gjør det derfor litt mer vrient å sammenligne synes jeg.

En liten ting til: Hvis dere kommer med noen anbefalinger, vennligst se etter om det er noe som er tilgjengelig her i Trondheim og som kan hentes, synes det er litt unødvendig og sende så store ting i posten.

Beklager en litt lang post og kjedelig lesning
    Vil takke så meget for all hjelp jeg får!

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et annet sett jeg har tittet litt på:

H/K AVR 245
    JBL Balboa 5.1 pakke

Totalt ca 10,5 K uten kabling. Er litt over budsjettet, men synes likevel det kan gå da det er full surround pakke.

Er det noen som har noen erfaring med begge eller en av disse komponentene? Er den JBL pakka noe særlig? Matching er vel alltid en sak, og det finner jeg vel egentlig ikke ut før jeg bestemmer meg for å punge ut...

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orbitize
    Her er et annet sett jeg har tittet litt på:

H/K AVR 245
    JBL Balboa 5.1 pakke

Totalt ca 10,5 K uten kabling. Er litt over budsjettet, men synes likevel det kan gå da det er full surround pakke.

Er det noen som har noen erfaring med begge eller en av disse komponentene? Er den JBL pakka noe særlig? Matching er vel alltid en sak, og det finner jeg vel egentlig ikke ut før jeg bestemmer meg for å punge ut...
    her er di M65 som du snakka om og ein Eisa vinner forsterker: EISA-vinner Yamaha RX-V659 RDS Dynavoice M-65 Høyttalerpakke i cherry eller EISA-vinner Yamaha RX-V659 RDS Dynavoice M-65 Høyttalerpakke i sort farve

men om du vil kjøpe forsterker uten om kan kansje denne være av innteresse:Dynavoice M-85 pakke i Dark Cherry 820 Watt men da bør du ha ein litt kraftigare forsterker:/

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVR245 er en billig grei forsterker som gir mye for pengene. Liker du lyden i HK trår du ikke mye feil med denne. Når det gjelder høyttalere vil jeg anbefale deg å teste JBL E80 pakka isteden
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du erfaring fra disse høyttalerene? Med frakt er vi oppi 10.5K med pakken du foreslo, dog uten sub. Skulle gjerne hatt en sammenligning mellom Balboa pakken og dynavoice, samt H/K vs Yamaha. Har ikke kikket så veldig mye på Yamaha recievere ennå, har fått det for meg at de er forholdsvis strømsvake ifht endel andre merker, stemmer dette?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du erfaring fra disse høyttalerene? Med frakt er vi oppi 10.5K med pakken du foreslo, dog uten sub. Skulle gjerne hatt en sammenligning mellom Balboa pakken og dynavoice, samt H/K vs Yamaha. Har ikke kikket så veldig mye på Yamaha recievere ennå, har fått det for meg at de er forholdsvis strømsvake ifht endel andre merker, stemmer dette?
    Jeg testet E80 mot Balboa for noen år siden, og det var helt klart at E80 var en bedre musikkformidler som jeg ville bli mer fornøyd med i lengden. Endte den gangen med E100 :-D
    JBL subene i denne prisklassen anbefaler jeg ikke. Spar heller sammen 3000 kr senere og kjøp en XTZ 10 eller 12.
    Dynavoice er også gode høyttalere, men endel snillere i spillestilen enn JBL. Her blir det litt smak og behag. Selv synes jeg JBL er mye tøffere på film.
    Det samme gjelder forholdet Yamaha/HK. Jeg har hatt begge, men har endt tilbake på HK da denne passer meg best lydmessig
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha RVX-659 får du rimeligst her: Consept Store
    Dynavoice M-65 skal du følge med på Netthandelen.no - forsiden - du kan gjøre et godt kjøp på auksjoner der
    Sub: jeg bruker Proson Blackbird 12'' sammen med M-65 og RXV-659 og dette er rett og slett utrolig bra. Også her skal du følge med på Netthandelen.no da de har auksjoner på den også.

p.t. har ikke Netthandelen noen auksjoner på Dynavoice, men om du er tålmodig så mener jeg bestemt at de kommer inn igjen.
    Hvis ikke, så er de rimeligst her: Consept Store (NB! pris pr stk, ikke pr par)

Om du mailer dem, Joakim@digitalconsept.no, så kan de sikkert også lage en pakke til deg.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Sub: jeg bruker Proson Blackbird 12'' sammen med M-65 og RXV-659 og dette er rett og slett utrolig bra.
    Hva koster denne suben? Den må spille utrolig bra for rundt 1000 spenn for å kunne konkurrere i verdi mot en XTZ

Problemet med Dynavoice er at det ikke finnes noen butikk å høre dem i :-?
    Kjedelig å handle hvis man ikke liker lyden.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    AVR245 er en billig grei forsterker som gir mye for pengene. Liker du lyden i HK trår du ikke mye feil med denne. Når det gjelder høyttalere vil jeg anbefale deg å teste JBL E80 pakka isteden
    Takker, har du en link til den E80 pakka? Er ikke Balboa noe særlig å gå for? Har du noen formening om hvordan disse er ifht f.eks noen av Dynavoice pakkene?

Edit: Er det bare meg eller er denne siden litt rar med oppdateringene? Skulle skrive innlegg, vips, 3 nye innlegg:P

Tusen takk for svar dere! Jeg føler at jeg er ganske sikker på H/K 245, har lest endel på denne og 5500 inkl frakt virker som en veldig god deal synes jeg. Skal stikke innom HFC en av de dagene og høre litt på den. Høytalere er jeg nok enda ganske usikker på. Det som er litt crap med netthandel og deler fra andre enden av landet er at det kjapt blir 5-600 i frakt når det kommer til så tunge ting som høyttalere, og håper litt på å finne noe jeg kan plukke opp lokalt i Trondheim.

Så hva tror dere om denne komboen:
    H/K 245 (5.5 inkl frakt)
    Dynavoice M65/Proson pakke (5.3 inkl frakt)

Begynner egentlig å overskride budsjettet endel nå, men får se.
    Mulig jeg heller kanskje skulle gått for noen gode front'er og holdt meg innenfor budsjettet, og oppgradere med satelitter og center etterhvert....humm humm humm...i tvil nå...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, har du en link til den E80 pakka? Er ikke Balboa noe særlig å gå for? Har du noen formening om hvordan disse er ifht f.eks noen av Dynavoice pakkene?

Edit: Er det bare meg eller er denne siden litt rar med oppdateringene? Skulle skrive innlegg, vips, 3 nye innlegg:P

Tusen takk for svar dere! Jeg føler at jeg er ganske sikker på H/K 245, har lest endel på denne og 5500 inkl frakt virker som en veldig god deal synes jeg. Skal stikke innom HFC en av de dagene og høre litt på den. Høytalere er jeg nok enda ganske usikker på. Det som er litt crap med netthandel og deler fra andre enden av landet er at det kjapt blir 5-600 i frakt når det kommer til så tunge ting som høyttalere, og håper litt på å finne noe jeg kan plukke opp lokalt i Trondheim.

Så hva tror dere om denne komboen:
    H/K 245 (5.5 inkl frakt)
    Dynavoice M65/Proson pakke (5.3 inkl frakt)

Begynner egentlig å overskride budsjettet endel nå, men får se.
    Mulig jeg heller kanskje skulle gått for noen gode front'er og holdt meg innenfor budsjettet, og oppgradere med satelitter og center etterhvert....humm humm humm...i tvil nå...
    Har ingen link i farta, men HFC har solgte dette oppsettet lenge med E80 i front og EC25 som senter. Hør med dem når du er der.
    Balboa er en grei billig høyttaler, men jeg synes E80 er et bedre kjøp. Den er også lettere å omsette igjen om du senere vil bytte til noe annet.
    Personlig hadde jeg valgt JBL fremfor Dynavoice, men dette er jo smak og behag. Dynavoice er også en veldig god ht til prisen. JBL er litt mer rocka i lyden, og har mer trøkk på film. Er også en bedre match til 245. Til Dynavoice ville jeg heller vurdert Yamaha.
    Tanknken på å gå for et par fronter og en forsterker er ikke så dum. Ved å spare opp til resten senere vil du helt klart få et bedre anlegg over tid
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Har ingen link i farta, men HFC har solgte dette oppsettet lenge med E80 i front og EC25 som senter. Hør med dem når du er der.
    Balboa er en grei billig høyttaler, men jeg synes E80 er et bedre kjøp. Den er også lettere å omsette igjen om du senere vil bytte til noe annet.
    Personlig hadde jeg valgt JBL fremfor Dynavoice, men dette er jo smak og behag. Dynavoice er også en veldig god ht til prisen. JBL er litt mer rocka i lyden, og har mer trøkk på film. Er også en bedre match til 245. Til Dynavoice ville jeg heller vurdert Yamaha.
    Tanknken på å gå for et par fronter og en forsterker er ikke så dum. Ved å spare opp til resten senere vil du helt klart få et bedre anlegg over tid
    Takk for den, jeg skal kraftig vurdere å investere mer i et par gode fronter i første omgang da. For å være helt ærlig, hvis front'ene er gode nok, kommer jeg nok ikke til å trenge sub med det første, da stua de skal brukes i er forholdsvis liten. Merkelig at E80 skal være billigere enn E60, men det er vel mange på lager eller noe i den dur. Tror jeg skal høre om de kan sette opp en lyttetest med avr245 og E80. Men de ser ganske freshe ut ivaffal

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler meg nå ganske bestemt på forsterkeren, men enda ikke på høyttalerene. Hvis jeg skal gå for et par gulvhøyttalere, hvordan vil JBL E80 være i forhold til andre i lignende prisklasse? Eksempelvis:
    QLN Artech 8 (4,6K , HFC)
    Dynavoice M85/65
    B&W DM309 (5K, HFK)
    CV CLS 12 (5K, HFK)
    Dali Concept 6 (4,4K, HFK)

Er klar over at jeg spør litt vanskelig, men håper deres erfaring kan komme til hjelp. Hvis jeg skal velge musikkstil/lydtype vil jeg si forholdsvis flat ifht diskosmil, og heller fin og fyldig, detaljert lyd mot ekstremt hard og høy (etter det jeg har lest, stiller jeg meg f.eks allerede skeptisk til CV). Takker så meget for hjelpen folkens!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening er Dali Concept og CV de svake kandidatene i denne rekka
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg trur eg ville gått for qln der vist du ikke liker cv bass.....
    b&w sine billig modeler ser litt kjedeligge ut:/

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det at jeg ikke liker bass, men jeg foretrekker en balansert høyttaler som også funker for klassisk, akustisk, vokal, und so weiter...

Utseendemessig liker jeg JBL E80 mest, muligens Dynavoice'ne, men dette burde egentlig ikke være det som teller. Førstnevnte er også satt ned fra 6,6K, var kanskje derfor jeg hadde en liten finger på disse.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det at jeg ikke liker bass, men jeg foretrekker en balansert høyttaler som også funker for klassisk, akustisk, vokal, und so weiter...

Utseendemessig liker jeg JBL E80 mest, muligens Dynavoice'ne, men dette burde egentlig ikke være det som teller. Førstnevnte er også satt ned fra 6,6K, var kanskje derfor jeg hadde en liten finger på disse.
    eg sa cv bass!!
    da meiner eg så mykje bass at du ikkje høyrer noko anna enn donk donk...
    kansje cv 8-12" er "okay" bass i, men cls 215 er det i såfall altfor mykje bass i:/
    men di ser bra ut di jbl....
    men du bør ta deg ein liten lytte runde om du bur ein plass det er mulig....

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, skjønner, har vært borti høyttalersett som er sånn, rett og slett ubalansert, for hard bass. Bor i Trondheim så jeg har tilgang til både HFC og HFK, skal ta meg en lytterunde og se om det er noen jeg føler passer bedre for meg enn andre. Er kanskje litt spørsmål om hva som passer best til den forsterkeren jeg skal ha også. Håper selgerene kan gi meg litt objektive meninger, ikke bare prøve å pushe det de tjener best på.

Atter en gang, tusen takk for hjelpen!

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Match til Klipsch RF-52

Har vært innom tonArt idag og hørt på endel forskjellig. Det første jeg må si er steike bra service og instillinger de har der Synes de lett overgår både HFC og HFK (ihvertfall i trondheim).

Siden jeg fortsatt er ute etter et budsjettoppsett har jeg sett på høyttalere i prisklassen 5-8k. De jeg hørte på da ble Klipsch RF 62, RF52 og Patos 410. Jeg må innrømme at jeg gikk inn dit med en fordom om at Klipsch ikke skulle være noe bra (ref. bøllehøyttalertråden her på forumet), og var mest interresert i Patos 410. Har lest endel bra om 410 og 510 her på forumet. Men fy så feil jeg skulle ta! Det jeg merket med 410 var at den hadde nok av bass, men den var ikke nært så detaljert eller stram som i noen av Klipsch sine. All lyden virket litt....hmm..."smooshet" sammen...i mangel på noen bedre forklaring. Jeg synes også at den ikke hadde detaljrikdomen som RF serien hadde, og utelukket dermed denne ganske raskt.

Jeg hørte endel på RF 62, og synes den låt fantastisk bra. Det var ikke for mye bass, men den var der og jeg kjente den fint når jeg skrudde opp. Hørte på Dark Side Of The Moon (kommer vel ikke unna at dette er en av mine alltime favoritter), og tror aldri den plata har gitt meg slik gåsehud! Jeg klarte å plassere alle instrumentene og vokalene på forskjellige steder i rommet, og stereoen var helt nydelig! Det eneste jeg kan kommentere, (masse synsing her, har egentlig ikke noe peiling på hifi) var at vokalen hørtes litt "hul" ut. Den andre store minusen var vel egentlig prisen på 8k. Iogforseg ikke noe ille, men et par hakk over budsjettet mitt.

Jeg fikk byttet til RF 52. Tro det eller ei, likte jeg faktisk denne bedre! Synes på en måte at detaljene i musikken kom enda bedre fram, og vokalene hadde ikke den hulheten jeg merket i storebroren. Vi hørte på et par andre plater med litt kraftigere basstrykk, og inn i helsike, jeg ante virkelig ikke at 5.25" elementer kunne ha så mye bass! Til film vil jeg kanskje slenge på en sub, men til musikk er dette mer enn nok for meg! Til prisen av 6000 tror jeg jaggu jeg har funnet et par høyttalere jeg har blitt virkelig glade i!

Jeg ble anbefalt en surroundreciever også; Marantz SR4001, og alle høyttalerene ble kjørt direkte på denne uten effektledd. Jeg ba om dette spesifikt, fordi jeg ikke kommer til å kjøpe meg noe effektledd med det første, og vil høre hvordan det høres ut. Jeg spurte han hvordan han mente denne recieveren gjorde seg opp mot andre i lignende prisklasser fra f.eks Denon og H/K, men han hadde ikke noe ordentlig svar der, synes jeg. Han mente kanskje at Marantzen var mer musikalsk enn H/K. Jeg har lest litt tester om denne, der den blir testet mot, og slått av f.eks H/K AVR 145. Via SHG ser jeg at storebroren til denne; 245 ligger til under 5K (inkl. frakt) mot 5.5 for marantzen hos tonart. Etter hva jeg har forstått er H/K også endel kraftigere enn marantzen.

Tror dere Marantz SR4001 til 5.5K er en bedre match og bedre kjøp enn H/K AVR 245 til ~5K? Utseende messig (og WAF) synes jeg fortsatt H/K leder an, og siden jeg ikke synes fjernkontrollen til Marantz'en var noe særlig bedre enn H/K, står de vel omtrent likt der. Håper dere kan gi meg noen innspill her folkens, klokka er snart 15. august og det betyr både lønn og stipend

Takker så mye på forhånd!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd om du ikke har mulighet til å høre H/K på Klipsch, for selv synes jeg dette er en meget god kombo. Marantsen er litt rundere i lydbildet, men H/K gir litt ekstra dynamikk. Dette blir nok en smakssak, og begge er gode forsterkere. Når det gjelder krefter må du bare spille på Marantzen og se om den gir seg når du drar på
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker, butikkene ligger ikke mer enn 50 m fra hverandre, men tviler på at de hadde blitt så happy hvis jeg begynte å koordinere lytting over gata :P

I mine ører hadde marantzen nok av krefter...hørte høyere enn jeg noen gang ville gjort hjemme, og det låt fortsatt reint og fint. Hvilke H/K - Klipsch-kombo har du erfaringer med?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •