Har ekstremt dårlig råd - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 46 av 46
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det siste avsnittet ditt tror jeg du må utdype roffe. Jeg skjønte ihvertfall ikke hva du skrev.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    full kanalseperasjon, hva mener du?
    ingen grunn til at stativ+sub skal spille dårligere enn gulvstående..
    men det er vanskelig å sette opp skikkelig..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forsåvidt noe i det Roffe skriver. Skal du ha en sub med f.eks. et førsteordens filter er den ikke mer enn 9 dB nede ved 160 Hz når delefrekvensen er 80 Hz.

Ellers er det et langt større problem å få til transientgjengivelsen i området der SUB-en er i ferd med å ta over.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Det siste avsnittet ditt tror jeg du må utdype roffe. Jeg skjønte ihvertfall ikke hva du skrev.
    Ok, la meg ordlegge meg på en litt mer presis måte:

For god musikkgjengivelse i stereo mener jeg man trenger full kanalseparasjon. Altså ett av to alternativer:
    * Kun to høyttalere (en for hver stereokanal), dette alternativet er vel det eneste for dem som er på lavbudsjett.
    * To subwoofere (en subwoofer for hver kanal) i tillegg til hovedhøyttalerne, der hver av dem er samlokalisert med hovedhøyttaleren. Hver subwoofer gjengir bare bassen fra den ene av stereokanalene. Denne løsningen er dyr og gir noen utfordringer i forhold til surroundgjengivelse (men det utdyper jeg ikke nå).

Ved bruk av kun en subwoofer, som er det vanligste, blir det kritisk at lyden som gjengis av denne ikke kan retningsbestemmes. Riktignok kan aktive delefiltre dele temmelig bratt, men ved delefrekvenser nær 80 Hz, som regnes for grensen for når den menneskelige hørsel ikke klarer å retningsbestemme lyden lenger, så vil subwooferens avrulling oppover nå opp i frekvensområdet som faktisk kan retningsbestemmes. Dette gjør at man i bassområdet over 80Hz vil få en gradvis avtagende lydgjengivelse fra subwooferen mens hovedhøyttalerne tar over. Det er i dette området jeg mener at plasseringen av detaljene i lydbildet blir snevret inn, siden subwooferen ikke bidrar til å plassere detaljene i lydbildet. Resultatet blir en innsnevring av lydbildet mot subwooferens plassering. Detaljene høres altså ut som om de er plassert nærmere subwooferen enn det som var ment.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men det er helt greit å bruke en sub hvis man bare deler lavt nok. Jeg har en del erfaring med dette, bruker faktisk et oppsett med en sub nå, og jeg får godt resultat. Men jeg mener et minimum er 40hz og 12dB/oktav.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Ok, men det er helt greit å bruke en sub hvis man bare deler lavt nok. Jeg har en del erfaring med dette, bruker faktisk et oppsett med en sub nå, og jeg får godt resultat. Men jeg mener et minimum er 40hz og 12dB/oktav.
    Deler du så lavt, blir det selvfølgelig ikke mye igjen som kan retningsbestemmes. Da fungerer det sikkert bra.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •