Hjelp* Spørsmål om forsterkerteknologi! *Hjelp*

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp* Spørsmål om forsterkerteknologi! *Hjelp*

1) Hva er forskjellene på rør-, vanlig- og digital forsterker? Finnes det flere typer forsterkere?

2) Hva er fordelene og ulempene med rør-, vanlig og digital forsterker?

3) Går forsterkerutviklingen fra rør-/vanlig- til digital forsterker?

4) Noen forsterker omtales som nøytral. Er det positivt?

Jeg skal kjøpe B&W 683 høytalere og trenger forsterker til maksimalt 10 000 kr. Bør jeg velge nøytral forsterker?

Kom gjerne med en anbefalt integrert stereoforsterker til B&W 683!

Jeg håper på innspill!

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingenting som heter digital forsterker. Du tenker antagelig på klasse D, men det har altså lite med digitalt å gjøre.
    Switching amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke Midgard Audio Oberion-serien og Onkyo A-serien digitale? Noe er iallefall digitalt :-P

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei de er ikke digitale. Det står klart og tydelig forklart på den siden jeg linket til:
    "The term "Class-D" is often assumed to mean "digital" amplifier, which is not correct."

En forsterker kan inneholde digitale kretser for kontroll og overvåking. Men det betyr ikke at den kan kalles digital.
    Midgard inneholder forøvrig ikke noe slikt, så vidt jeg har oppfattet. Det er ganske enkelt en klasse D forsterker, rent analog.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nylig en tråd som spurte om akkurat dette. Rent generelt kan man si at rørforsterkere og klasse AB/A-forsterkere fungerer på samme måten. Disse fungerer ved at man åpner og lukker transistorer delvis for å mate ut den spenningen som skal ut på utgangen. Til forskjell fra klasse D-forsterkere (navnet kommer bare som en følge av at bokstaven D var den første ledige i alfabetet) som switcher med en hastighet som ligger omkring 20 ganger audiofrekvensen eller høyere i de fleste tilgjengelige varianter. Det er da tiden av og tiden på som er med på å bestemme spenningen ut på utgangen. Selve switchingen blir filtrert bort og det man da står igjen med er et audiosignal med avvik i samme størrelsesorden som tradisjonelle forsterkere.

http://avforum.no/forum/generelt-aud...orsterker.html

En nøytral forsterker og en forsterker som farger lyden vil gi helt ulike resultater, men hva som passer best til en gitt høyttaler avhenger av hvordan den er konstruert. Tradisjonelt har forsterkere med litt begrensede krefter hatt en tendens til å låte varmere og fyldigere (et resultat av høyttalernes impedans og hvordan denne påvirker forsterkerens arbeidspunkt), noe som har vært gunstig for en del høyttalere med svært lys klang.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags type forsterker er Onkyo A-9755? I følge Lyd og bilde er A-9755 dual mono (en trafo til hver kanal) digital stereo integrert forsterker. Hva menes med digital? I artikkelen står: "forsterkerverden går mot digitale forsterkere. Bedre kontroll på signalet, mindre støy, lavere strømforbruk, vekt og varmeutvikling kjennetegner digitale forsterkere." Bør jeg velge en nøytral forsterker til B&W 683? Hva synes du, Snickers is? ;-)

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det er Onkyo selv som kaller denne forsterkeren for digital. Da er det ikke rart at begrepsforvirringen brer om seg.
    Dette er også en klasse-D forsterker, og det har lite med digital å gjøre.

Begrepet 'digital' brukes når ting er representert med nummer. F.eks er musikken på en CD plate digital, der er signalet representert med 16-bits nummer som leses 44100 ganger i sekundet.
    Klasse-D bruker transistorer som er enten av eller på. Det er jo det digitale kretser baserer seg på for 0 og 1, men der stopper også likheten. Alle signaler er analoge hele veien.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    683 har jeg ikke hørt. Jeg har heller ikke hørt mye på den gamle 6-serien så jeg kan i liten grad uttale meg om hva som passer, men jeg hørte det var en del som ble fornøyd med nøytraltklingende forsterker på den gamle serien. For B&W sin nautilus-serie passet ikke nøytrale forsterkere over hodet og sånn har det på mange måter vært med eldre B&W-modeller også, mens på D-serien passer det utmerket med en nøytral forsterker. Dette er nok noe av resultatet av blant annet Krestian Bedersens arbeid hos B&W og sier nok uansett noe om hvilken retning B&W er på vei. Det gir deg nok en pekepinn på hva som kan funke men du bør prøve deg frem uansett.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Klasse D kan selvsagt lages digital, men det er kun et fåtall av de som hevdes å være digitale som har reell digital signalbehandling. Det er så langt heller ikke påvist klare reelle fordeler med å kjøre signalbehandlingen digital, men det er påvist en del ulemper, for eksempel hvordan man skal oppnå en effektiv real time feedback.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •