Reciever,forsterker, Forforsterker, integrert..help me...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reciever,forsterker, Forforsterker, integrert..help me...

Har egentlig bestemt meg nå trur jeg for å kjøpe B&W 684 fronthøytalere.

Jeg Skal først nå nøye meg med 2 FrontH, sub, receiver/forsterker etc og cdspiller pågrunn av plass mangel.
    Jeg har planer om å bygge opp til surround 5.1 ihvertfall den dagen jeg flytter ut fra gutterommet.

Det som er store spørsmålet mitt her er...

Det tar en stund til før jeg flytter ut og lurer på om det er lurere å kjøpe forsterker o.l nå istedenfor reciever ? siden det tar en del tid før jeg skal ordne surround.

Det som jeg også sliter med, er at jeg skjønner ikke forskjellen mellom forsterker, reciever, Forforsterker, integrert, effektforsterker osv......

Jeg vil få mest mulig bra kraft utifra de 2 høytalerne,cdspilleren,sub`en og er det bedre da å kjøpe forsterker o.l istedenfor reciever da ?

Jeg har også HD Tv og blu ray spiller som jeg vil utnytte mest ut av også (edit: film før Musikk btw).. hvis det har noe å si for valget.

Jeg mener ihvertfall at det kanskje er dumt å kjøpe reciever nå siden jeg ikke skal ha surround enda.. HVIS Forsterker, ForForsterker og alt det der er bedre for opplevelsen når man bare bruker 2 frontH,sub og cdspiller....

Håper folk forsto hva jeg vil fram til og spør om = )

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontrollspørsmål: Hvordan har du tenkt å koble subwooferen til en integrert forsterker, eventuelt en forforsterker? Dersom svaret gir deg hodebry, så ville jeg valgt en receiver.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kontrollspørsmål: Hvordan har du tenkt å koble subwooferen til en integrert forsterker, eventuelt en forforsterker? Dersom svaret gir deg hodebry, så ville jeg valgt en receiver.

Det er vell ingen hokkus-pokkus!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortell, da vel.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe..Som jeg skriver der, så har jeg ikke peil på sånt, skjønner ikke forskjellen , men måtte jo spørre fordi jeg ikke vil gjøre noen blemmer og vil få mest mulig ut av annlegget =) og ser jo at folk velger forsterker istedenfor reciever og snakker om effektforsterker o.l som booster opp høytalerne, så sitter med det inntrykket at det er mye bedre å gjøre det når man ikke skal kjøre på med surround. Men da regner jeg med at jeg må kjøre på med reciever etter deres svar

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har tenkt å la det gå en stund før du skal ha høyttalere hele veien rundt ville jeg ha kjøpt en stereoforsterker om jeg var deg. Dersom du velger en med pre out, eks. Harman Kardon H/K 970, og har en sub med linjeinngang for bhøyre/venstre kanal, eks. XTZ 99W12, så er ikk dette noe problem.

Det er heller ikke noe problem om du har samme sum og forsterker uten pre out, da kan du benytte høynivåinngangene.

Ikke noe Hokus Pokus i det hele tatt ;-)

Har du tenkt på sub/høyttalere?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RockyIII

Det som jeg også sliter med, er at jeg skjønner ikke forskjellen mellom forsterker, reciever, Forforsterker, integrert, effektforsterker osv......
    Forenklet forklaring følger. Muligens ikke helt korrekt i alle ledd, men du får et bilde på forskjellene.

Forsterker: Generell betegnelse på alle forsterkere. Ofte stereo, men det kommer også multikanal forsterkere.

Receiver: Generell betegnelse på forsterkere som også kommer med innegygget radio. Disse kan være både 2-kanals (stereo) eller multikanal (suround)

Forforsterker. Komponent som sørger å rute de ulike lydinngangene til utgangen, som da går til et forsterkerledd. Den vil også ha volumkontroll og slikt. Hvis signalet inn er digitalt er det også forforsterkerens oppgave å konvertere signalet fra digitalt til analogt.

Effektforsterker. Ren forsterkerdel som tar inn et analogt signal og forsterker det opp.

Integret forsterker: Har både forforsterker og effektforsterker i en boks.

Suround-forsterker: Samme som integrert forsterker men takler suround lyd og kan også rute videosignaler. +++

Siden du nå skal ha stereo og vurderer å bygge ut til suround senere ville jeg valgt en integrert stereoforserker med såkalt prosessorinngang nå.

Prosessorinngangen sørger for at forsterkeren kan fungere som ren effektforsterker hvis lyden tas på preout fra en forforsterker eller suround-receiver. Hvis du senere kjøper deg suround-receiver med preout kan du bruke den intgrerte forsterkeren du kjøper nå som effektforsterker på frontene, mens resten av høytalerne drives av receiveren.

på audiophile.no har de en oversikt over hvilke integrete forsterkere som har prosessorinngang.

Ray

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje bare gjøre det enkelt for meg selv da og kjøpe reciever og skaffe suround forsterker når suround systemet skal på plass.

Men hvor høy sum må jeg opp i når det gjelder integrert forsterker ?

Går det med en til maks 7000kr ? for å kjøre på B&W 684..

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde valgt en forsterker med prossessorinngang. Dvs. den fungerer som en vanlig stereoforsterker til 2 kanals, så ved hjelp av fjernkontroll/bryter blir den en effektforsterker i surround. Slik at du kan kjøpe en surround receiver når tiden er inne for surround (da får du også bedre surround receiver til en rimeligere penger, og hdmi vil være bedre integrert enn det er i dag.)

EDIT : en slik en kanskje (veeeldig usikker på hva som passer med B&W)

audiophile.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er oversikten over forsterkere med prosessorinngang: audiophile.no\prosessorinngang

Edit1: Litt seint ute, da fyren over linka til den....

Edit2: Jeg vet ikke hvor langt opp i pris du må for å få noe som driver høytalerne godt, men et generelt råd er å ikke vær gnien på innkjøpet av forsterkeren. Om du legger ned litt gryn i den kan du ha den i mange år, også om du skulle oppgradere frontene dine senere til noe som er mer tungdrevet. Det kan være lurt å sjekke bruktmarkedet også. Regner med at du kan få noe skikkelig fint der for 7K.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •