Denon AVR 3806 vs 3805 vs 2807 ?? forvirret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon AVR 3806 vs 3805 vs 2807 ?? forvirret

Hadde egentlig bestemt meg for Denon AVR 3806, men har hørt diverse negativt om den.. f.eks: Denon AVR-3806 Reviews at AudioReview.com

Og hva er egentlig forskjellene på 3805 vs 3806? Og hvor kommer 2807 inn i bildet?

Kommentar fra noen med erfaringer ønskes... Gjerne anbefalinger.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3806 er en nyere modell enn 3805. Akkurat hva som er nytt kan jeg ikke si. Men forskjellen til 2807 er at den har lavere effekt, men bedre billedprossesor hvis man skal kjør videosignal via receiveren. Den har også ipod docking mulighet som ikke 3805/3806 har

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av forskjellene på 3805 og 3806 er at 3806 har romkorreksjon og HDMI innganger/utgang.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til opplysning har også 3805 romkorreksjon, men ikke like avansert(færre bånd etc) enn 3806.

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Noen av forskjellene på 3805 og 3806 er at 3806 har romkorreksjon og HDMI innganger/utgang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar så langt.. Er det noen med erfaring med 3806 som kan fortelle litt? Noen problemer? Vanskelig å bruke? Fornøyd? osv..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg oppfatter Denon reciverene som veldig godt bygget, spessielt forforsterkerdelen er ofte veldig godt satt sammen. Men mangler litt kraft og futt. Burde ha egen effektforsterker til de 3 kanalene ifront iallefall.**

Alt i alt syns jeg Denon leverer noe av de lydmessig beste surround produktene på markedet.

Andre merker jeg syns er bra og burde sjekkes ut er Yamaha og Harman/kardon.

**dette er selvfølgelig litt opp til hva du putter på dem av høyttalere..

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker i utgangspunktet 3806 som forforsterker med effekter rund baut, men testet den først uten effektene. Det er mer enn nok trøkk til å drive 4 Matrix 802 og 2 Matrix 804, så det er nok krefter.
    Audyssey romkorreksjonen er vel også noe av det bedre på markedet, og fungerer meget bra i mitt litt vanskelige loft. Litt trøbbel med å finne riktig kilde av og til, men har funnet ut av det etter litt knoting. Bruker en Toshiba HD-E1 på film. Som forforsterker på stereo faller den litt i gjennom i forhold til en passiv attenuator jeg har koblet direkte mellom CD DAC og forsterker.

Skal du bruke effektforsterkere i tillegg, kan du gå for 2807 som har de samme funksjonene som 3806. 3805 har romkorreksjon som nevnt, men ikke like god som denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Bruker i utgangspunktet 3806 som forforsterker med effekter rund baut, men testet den først uten effektene. Det er mer enn nok trøkk til å drive 4 Matrix 802 og 2 Matrix 804, så det er nok krefter.
    Audyssey romkorreksjonen er vel også noe av det bedre på markedet, og fungerer meget bra i mitt litt vanskelige loft. Litt trøbbel med å finne riktig kilde av og til, men har funnet ut av det etter litt knoting. Bruker en Toshiba HD-E1 på film. Som forforsterker på stereo faller den litt i gjennom i forhold til en passiv attenuator jeg har koblet direkte mellom CD DAC og forsterker.

Skal du bruke effektforsterkere i tillegg, kan du gå for 2807 som har de samme funksjonene som 3806. 3805 har romkorreksjon som nevnt, men ikke like god som denne.
    Planen er en effektforsterker i bunn etterhvert, men i første omgang skal jeg kun bruke denne. Har mulighet for bi-wire på høyttalerne, så da gir den vel litt ekstra guffe i stereo etter det jeg har hørt?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jones
    Planen er en effektforsterker i brunn etterhvert, men i første omgang skal jeg kun bruke denne. Har mulighet for bi-wire på høyttalerne, så da gir den vel litt ekstra guffe i stereo etter det jeg har hørt?
    Ja, du kan bruke de 2 siste kanalene til bi-amping eller en multi-roms løsning dersom du har et 5.1 oppsett.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan alle 3 modellene dekode lyd signal over hdmi eller bare 06 og 07?

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    3805 har ikke hdmi

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Bare 06 og 07 da 05 ikke har HDMI.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, det var det jeg trodde. Så både 2807 og 3806 er gode kjøp ift å kjøpe en hd avspiller ?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er hvertfall meget fornøyd med min. Ikke noen problemer så langt. (1 1/2 år.)
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg er hvertfall meget fornøyd med min. Ikke noen problemer så langt. (1 1/2 år.)
    Samme her, kjenner meg ikke igjen i den negative omtalen det ble linket til i det hele tatt. En annen ting jeg har lest er at 3806 skal ha bedre lyd enn 2807, forskjellig DAC....?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra AVSForum:
    Differences:

* 2807 has ZONE2 audio outs. 3806 has ZONE2 and ZONE3 audio outs.
    * 2807 has Front A+B speaker outs. 3806 has Surround A+B speaker outs.
    * 2807 has 110 wpc. 3806 has 120 wpc.
    * 2807 has RC-1030 remote. 3806 has RC-1024 remote.
    * 2807 has Video Select button on front panel but not on remote control. 3806 has it on both front panel and remote control.
    * 2807 has 24/192 Analog Devices AD-1835 DAC. 3806 has 24/192 Burr-Brown PCM-1791 DAC.
    * 2807 has 24/96 ADC. 3806 has 24/192 Burr-Brown PCM-1804 ADC.
    * 2807 has AL24 Processing Plus on Front Left and Right channels. 3806 has AL24 Processing Plus on all channels.

2807 Exclusives:

* Dock Control for iPod.
    * Radio Data System (RDS).
    * Upconversion from 480i/576i component/S-video/composite to 480p/576p HDMI.

3806 Exclusives:

* Denon Link III for DVD-A (and SACD ready).
    * Dynamic Discrete Surround Circuit – D.D.S.C. - Digital - Circuit.
    * HDCD decoder.
    Original post: Denon 3806 Owners Thread - AVS Forum

I tillegg trenger 3806 en firmwareoppgradering for å levere 7.1 lyd over HDMI (kun 5.1 uten oppgraderingen). Godt mulig at de som selges nå allerede har denne installert, eller så er det ikke noe stort problem å gjøre det selv.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Samme her, kjenner meg ikke igjen i den negative omtalen det ble linket til i det hele tatt. En annen ting jeg har lest er at 3806 skal ha bedre lyd enn 2807, forskjellig DAC....?
    Samme her også. Har hatt 3805 og har 3806 og er storfornyd. Eneste ulempen er at disse Denon reciverne ikke er særlig strømsterke. Lydmessig og utstyrsmessig er det ikke noe å sette fingeren på. Meget bra Room EQ har de også. Spesielt 2807 og 3806. Det var grunnen til byttet fra 3805 til 3806

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Samme her også. Har hatt 3805 og har 3806 og er storfornyd. Eneste ulempen er at disse Denon reciverne ikke er særlig strømsterke. Lydmessig og utstyrsmessig er det ikke noe å sette fingeren på. Meget bra Room EQ har de også. Spesielt 2807 og 3806. Det var grunnen til byttet fra 3805 til 3806
    At den ikke er strømsterk.. Vil det bli et problem for meg med mine tungdrevne Snell C? De er 90 db og 400 watt, men bare 4 ohm.. Har tenkt å bi-wire 2 kanaler så det blir 5.1.. Har en strømsterk HK i dag.. Men syns det er en dårlig match lydmessig pr i dag.

Forresten godt å høre at dere er fornøyd.. Ble litt skeptisk etter den reviewen der...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 3805 og har vært storfornøyd med den, kanskje med et lite minus til fjernkontrollen. Sammenlignet med de Yamaha, Pioneer og Kenwood receiverne jeg har hatt før, er denne den desidert beste på alle områder. Nå er riktignok den sammenligningen rimelig urettferdig, idet de nevnte var både eldre og billigere modeller.

Jeg har komplett surround sett med Epos ELS-3, også 4 ohm og 87 dB/1w. Forsterkeren går varm, men har ingen problemer. Lyden blir noe anstrengt ved meget høye lydtrykk, men annet er ikke å forvente, verken fra receiver eller ikke minst høyttalerne.
    Riktignok benytter jeg aktiv sub, og delefilteret i receiver satt til 60Hz, slik at receiveren slipper unna den tyngste og mest strømkrevende jobben med dypbassen.
    3806 har bedre romkorreksjon med flerpunktsmåling (men også vanskeligere å få til), HDMI tilkobling og mulighet for forskjellig delefrekvenser til høyttalerne.
    3805 kan også benyttes til bi-amping, ved å koble front out til sone 2, men dette gir litt støy/sus på denne utgangen og bør derfor bare benyttes til bass.
    I effekt og lyd er 3805 og 3806 likestillt, ihvertfall i mine ører.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg har 3805 og har vært storfornøyd med den, kanskje med et lite minus til fjernkontrollen. Sammenlignet med de Yamaha, Pioneer og Kenwood receiverne jeg har hatt før, er denne den desidert beste på alle områder. Nå er riktignok den sammenligningen rimelig urettferdig, idet de nevnte var både eldre og billigere modeller.

Jeg har komplett surround sett med Epos ELS-3, også 4 ohm og 87 dB/1w. Forsterkeren går varm, men har ingen problemer. Lyden blir noe anstrengt ved meget høye lydtrykk, men annet er ikke å forvente, verken fra receiver eller ikke minst høyttalerne.
    Riktignok benytter jeg aktiv sub, og delefilteret i receiver satt til 60Hz, slik at receiveren slipper unna den tyngste og mest strømkrevende jobben med dypbassen.
    3806 har bedre romkorreksjon med flerpunktsmåling (men også vanskeligere å få til), HDMI tilkobling og mulighet for forskjellig delefrekvenser til høyttalerne.
    3805 kan også benyttes til bi-amping, ved å koble front out til sone 2, men dette gir litt støy/sus på denne utgangen og bør derfor bare benyttes til bass.
    I effekt og lyd er 3805 og 3806 likestillt, ihvertfall i mine ører.
    Da spørs det om 3806 skal få slite litt med høyttalerne mine som har en sinnsyk dypbass.. Men bor for tiden i leilighet med mange naboer så ekstremt høyt blir det sjeldent spilt... Vil uansett satse på å invistere i et effekttrinn bak etterhvert. For frontenene i det minste..

Har sett et par Rotel som kan se lovende ut.. Noen anbefalinger til hva som kan matche 3806 ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •