For tunge høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For tunge høyttalere?

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

Enkelt og greit, for det første den forsterkeren din har ikke 6x150w så selv om det står det er det målt i 1 kanal om gangen og med mye forvrengning.

Jeg var foresten å hørte de høyttalerene, og jeg ble imponert og da kjørte de den med pioneer vsx 516 som er hakket under min og det spilte bra.

Den eltax`n kan sikkert spiller høyt, men med null form for kontroll.....
    kjøp deg en effektforsterker til å drive de beista dær......de er swære...
    tro meg....

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av komplett.no
    Strømforbruk ved drift: 320 watt.
    Eltaxen har ikke sjangs. Ikke engang på ett sett stativhøyttalere. den yter vel maks 10, kansje 15watt? Du må nok ut med ett par lapper i en dugelig effektforsterker før du tenker på ett par slike høyttalere. Ellers må du bytte diskanter relativt ofte. Og det er dyrt!

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Eltaxen har ikke sjangs. Ikke engang på ett sett stativhøyttalere. den yter vel maks 10, kansje 15watt? Du må nok ut med ett par lapper i en dugelig effektforsterker før du tenker på ett par slike høyttalere. Ellers må du bytte diskanter relativt ofte. Og det er dyrt!

Vel. Den drar 600 W høyttalere med fire 10'' basser, og en atomic 12'' aktiv sub. Futt her, så den er vel ikke så ille tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si med cowboy bebop... Eltax'n kan spille høyt, men der stopper det også. De høyttalerne dine med til sammen 4 x 10", det er vel ikke tilfeldigvis det største fra Eltax? I så fall kan jeg skjønne at det funker, for de er utrolig lette å dra. Men de høyttalerne fra Proson har et stort (dog dårlig designet) magnetsystem som stiller store krav til forsterkerens evne til å levere...

Har selv testen Eltax-forsterkeren på de høyttalerne jeg bruker nå, og den hadde ikke nubbesjangs. Bare man skrudde opp litt, falt alt sammen. Så mitt råd om du skal ha de høyttalerne, er å se deg om etter en annen forsterker i samme slengen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv hatt like bare med 2x10 tommere. spilte bra de. eltaxen der har jeg aldri hørt. men ville heller kjøpt en 2 kanals forsterker til samme pris. har du denne forsterkeren elle skal du kjøpe? kan jo prøve og heller selle eltaxen etter vert å kjøpe noe bedre

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redroc
    har selv hatt like bare med 2x10 tommere. spilte bra de. eltaxen der har jeg aldri hørt. men ville heller kjøpt en 2 kanals forsterker til samme pris. har du denne forsterkeren elle skal du kjøpe? kan jo prøve og heller selle eltaxen etter vert å kjøpe noe bedre
    Har denne Eltax forsterkeren ja. Stor sjangs for at jeg kommer til å prøve, og se hvordan det går.
    Men når jeg leser spesifikasjoner på andre recievere, som jeg vet drar de høyttalerne, så er dem ikke bedre. Men om det er slik i praksis, vet det jeg ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får nåk lyd ut uansett har du prøvd noen andre høytalere på forsterkeren?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flexx
    Vel. Den drar 600 W høyttalere med fire 10'' basser, og en atomic 12'' aktiv sub. Futt her, så den er vel ikke så ille tenker jeg.
    Den drar kanskje frontene dine, men jeg tipper du har ganske heftige forvrengninger i bassen når volumet går opp. Om du klarer å høre det er noe annet, og har du ikke hørt hva en god effektforsterker kan gjøre med lyden vet du heller ikke hva du går glipp av. Forresten, hvis suben din er aktiv så trekker den jo ikke strøm fra receiveren, da er den selvforsynt

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har denne Eltax forsterkeren ja. Stor sjangs for at jeg kommer til å prøve, og se hvordan det går.
    Men når jeg leser spesifikasjoner på andre recievere, som jeg vet drar de høyttalerne, så er dem ikke bedre. Men om det er slik i praksis, vet det jeg ikke.
    Eltax har aldri vært noe i nærheten av ærlige med måten dem oppgir effekt etc. på forsterkerne sine, og 6 x 150 watt klarer den ihvertfall aldri i verden å gi med en strømforsyning som er oppgitt til å være på 320 watt. Logikken i det er vel rimelig klar. Hvis du f.eks. tar Harman/Kardon AVR 145, som er på 5 x 40 watt, så høres jo den ut som en pingle i forhold, men den kan faktisk dra 540 watt fra strømnettet. Så selv om specs på Eltax er mye høyere enn det er på andre recievere i budsjettklassen, så yter den faktisk lavere enn de aller aller fleste.

Men uansett så vil du jo få ut lyd om du kjøper høyttalerne. Spørsmålet er vel hvor slitsom den lyden kommer til å være å høre på, men er det ikke holdbart så er det jo bare å kjøpe ny forsterker i ettertid. Det er jo faktisk en liten mulighet for at det kan fungere også

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Time will show. : P

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får gi en oppdatering når du har fått dem i hus :smile:

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Time will show. : P
    Live and learn...

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan klarer forsterkeren å levere 6x150w, når den kun trekker 320w fra strømnettet? Det vil si at den mangler 580w. Klarer den å produsere 580w inni forsterkeren? :S

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    320/6 gir 53,3watt per kanal
    Men så har vi effekttapet til varmeutvikling som ved klasse A/B-forsterkere normalt ligger på ca.50%. Er derfor forsterkeren din kommer til å bli relativt varm når du tester den på høyttalerne du har bestillt.

53,3x0,5=
    26,75watt utgangseffekt til høyttalerne per kanal...

EDIT:

Så at hver av høyttalerne dine takler 300watt er sikkert koselig det, men med nåværende forsterker får de i beste fall litt under 30watt å leke med, så et høyttalerne er oppgitt til å maksimalt tåle 300watt er noe meget nært fullstendig uinteressant.
    Ikke dermed sagt at du må til med 300watt forsterkere for å få skikkelig liv i dem, har faktisk hatt de sammenlignbare Proson R69SA selv, så du må til med noe i nærheten av 100(EKTE!!!!)watt for å få styr på sakene og helst i overkant av 150 for at det skal bli skikkelig morro.

Ja, da må du kjøpe deg separat effektforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i stereo mode blir ikke 320watt delt på 6 kanaler, husk det. Ellers har du helt rett. Har du/noen tips til en passende separat forsterker da? helst ikke over 3000,-

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i stereo mode blir ikke 320watt delt på 6 kanaler, husk det. Ellers har du helt rett. Har du/noen tips til en passende separat forsterker da? helst ikke over 3000,-
    I stereo mode blir det heller ikke 320watt delt på to kanaler, huks på det!
    For det første går halvparten bort i varme, og du sitter igjen med 155watt, og nei alle disse går ikke til høyttalerne bare fordu du kjører i stereo. På reciverer med skikkelige strømforsyninger regner jeg gjerne med en økning i effekt i stereo fra surround på 10-15%. Min gamle H/K AVR5500 leverer f.eks. 5x75watt, men i stereo er det oppgitt til å levere 2x85watt.
    Denne Eltax-recieveren har vel ikke akkurat det mest macho av strømforsyning, så jeg tviler på om økningen blir noe særlig, men selv med en ureaslitsist økning på 15% er det bare såvidt du passerer 30watt per kanal i stereomodus...

Effektforsterker er bare interessant i denne omgang om Eltaxen din har pre-out for frontene. Har den det? Hvis ikke må du kjøpe ny reciever for å kunne koble til effektforsterker.

Men uansett, med 3000kroner i budsjett til en eventuell effektforsterker ville ihvertfall jeg sett meg om etter et par år gamle Rotel-forsterkere, menvær kjapp, de ryker fort på bruktmarkedet. Er du skikkelig heldig får du kanskje tak i H/K PA2400 eller 2200, men slike muligheter byr seg sjelden dessverre. Ellers dukker det til stadighet opp NAD-forsterkere på bruktmarkedene. Mange der som er litt overpriset, så ikke kjøpt første og beste du finner.
    Følg så med på følgende sider:

AVforum.no - AVtorget
    Siste 100 annonser
    Hifimagasinet - för dig som är intresserad av hifi och musik
    HIFI4ALL.DK | Magasin om HiFi, Hi-Fi, Surround Sound og Audio Video
    audiophile.no
    FINN torget - Lyd og bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    I stereo mode blir det heller ikke 320watt delt på to kanaler, huks på det!
    For det første går halvparten bort i varme, og du sitter igjen med 155watt, og nei alle disse går ikke til høyttalerne bare fordu du kjører i stereo. På reciverer med skikkelige strømforsyninger regner jeg gjerne med en økning i effekt i stereo fra surround på 10-15%. Min gamle H/K AVR5500 leverer f.eks. 5x75watt, men i stereo er det oppgitt til å levere 2x85watt.
    Denne Eltax-recieveren har vel ikke akkurat det mest macho av strømforsyning, så jeg tviler på om økningen blir noe særlig, men selv med en ureaslitsist økning på 15% er det bare såvidt du passerer 30watt per kanal i stereomodus...

Effektforsterker er bare interessant i denne omgang om Eltaxen din har pre-out for frontene. Har den det? Hvis ikke må du kjøpe ny reciever for å kunne koble til effektforsterker.

Men uansett, med 3000kroner i budsjett til en eventuell effektforsterker ville ihvertfall jeg sett meg om etter et par år gamle Rotel-forsterkere, menvær kjapp, de ryker fort på bruktmarkedet. Er du skikkelig heldig får du kanskje tak i H/K PA2400 eller 2200, men slike muligheter byr seg sjelden dessverre. Ellers dukker det til stadighet opp NAD-forsterkere på bruktmarkedene. Mange der som er litt overpriset, så ikke kjøpt første og beste du finner.
    Følg så med på følgende sider:

AVforum.no - AVtorget
    Siste 100 annonser
    Hifimagasinet - för dig som är intresserad av hifi och musik
    HIFI4ALL.DK | Magasin om HiFi, Hi-Fi, Surround Sound og Audio Video
    audiophile.no
    FINN torget - Lyd og bilde
    -

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om den har pre-out er jeg ikke sikker på. Da vet jeg ikke om effektforsterker blir noen vits. Hva slags reciever tror du kunne gitt en helt ok lyd til de høyttalerne jeg henviste til med link? Takker for all hjelp jeg kan få

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •