noob! trenger hjelp med min NAD T763

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

noob! trenger hjelp med min NAD T763

Hei!

Jeg har en NAD T763 surroundreciever og lurer på et par ting angående den.

Hvordan skal kablene festes bakpå? Skal man bare skru enden av kablene fast i portene bakpå eller skal det noe mer til? Bananplugger? Hittil har førstnevnte gått bra!

Og finnes det noe innebygget equalizer i den/NAD recievere?

Hvordan er det å kjøre hifi på ujordede stikkkontakter?

Og til slutt: Hva er fordelen med bi-wiring, og hva gjør det i direkte forskjell?

Og forresten. Hvilke kabler bør jeg bruke? de skal helst være ganske billige...

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Hei!

Jeg har en NAD T763 surroundreciever og lurer på et par ting angående den.

Hvordan skal kablene festes bakpå? Skal man bare skru enden av kablene fast i portene bakpå eller skal det noe mer til? Bananplugger? Hittil har førstnevnte gått bra!

Og finnes det noe innebygget equalizer i den/NAD recievere?

Hvordan er det å kjøre hifi på ujordede stikkkontakter?

Og til slutt: Hva er fordelen med bi-wiring, og hva gjør det i direkte forskjell?

Og forresten. Hvilke kabler bør jeg bruke? de skal helst være ganske billige...
    1. Det går bra å skru de i bak, selv om bananplugger er bedre ( skruene løsner etterhvert osv.... )

2. vet ikke om det er noe innebygged i NAD

3. Ujordet stikk er ikke noe problem, ikke optimalt men er ikke farlig å har ikke noe å si på lyden. Eneste du kan tenke på er at overspennigsvern og slike filtre er totalt bortkastet. Mange mener at støy forsvinner ved bruk av ujordet stikk, men dette går ikke jeg god for.

4. bi- wiring har den fordelen av at den "splitter" signalet som gir en mindre sjanse for støy, dette gir bedre lyd. Om det er et poenget i et "billig" anlegg ( som jeg har etc. ) tviler jeg på....

5. På kabel siden så kjøp noen til 79 kr meteren disse er perfekte

Nå vet jeg ikke hvilket anlegg du har generelt men dette bør være greit for oss som ikke har brukt myyye penger på denne hobbyen ( enda )

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Og. nå ble jeg en del klokere.. Du mener da altså at bananpluggene skal settes inn der jeg nå har skrudd fast ledningsstumpene?

Du mener at du ikke vet noe om NAD eller at siden ingen ting finnes innebygget i NAD er det sikkert ikke EQ der heller?

Ok. Skjønte nesten at bi-wiring handlet mer om high end enn det jeg har nå...

Hvor får man tak i slike kabler? er den de har på clas ohlson bra nok?

Kan dere hjelpe meg med å fortelle hvilke høyttalere jeg har? Jeg gjorde egentlig et impulskjøp med dem, og fikk aldri vite merket, men jeg tror de het noe med 588 eller noe... sjeldene, fikk jeg høre...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der fant jeg hva selgeren kalte disse, og sa om dem:

Høyttalerne er 2 "Passive" System 1 H-388 på 8 ohm, 90 db, Frequency
    Response 42-20000
    Mål 24*113,5*31,5 cm
    Den rette og reelle musikkeffekten på disse er 180 Watt

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener da altså at bananpluggene skal settes inn der jeg nå har skrudd fast ledningsstumpene?
    .
    Nei, bananplugger skal stikkes rett inn i kontaktene (ikke inn på siden/under slik du putter en vanlig avisolert kabel), men først må du få ut plastpluggene som står inni disse "hullene". Disse skal være rimelig enkle å fjerne.

Du mener at du ikke vet noe om NAD eller at siden ingen ting finnes innebygget i NAD er det sikkert ikke EQ der heller?
    Det er ikke EQ i denne recieveren. Du kan stille nivå på bass og diskant, men ikke mer enn det.

Ok. Skjønte nesten at bi-wiring handlet mer om high end enn det jeg har nå...

Hvor får man tak i slike kabler? er den de har på clas ohlson bra nok?
    Bi-wiring har ingenting for seg utenom å øke tverrsnittet. Det er bedre å kjøpe én god kabel enn to mindre gode

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. nå ble jeg litt klokere ^^

Er det noen måte å equalizere lyden på da?? :P

får nesten bedre lyd fra pcen min, for med EQ på standard høres det nesten litt plastikk ut

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel an på hva man mener er god lyd da, men.. Hvordan er plastikk-lyd?
    Det går vel an å kjøpe en ekstern EQ eller noe..

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    plastikklyd: veldig "passiv" lyd. litt mye lyd i mellomregisteret. Litt lite i diskanten og bassen rett og slett..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da spiller du fra pcn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    1. Det går bra å skru de i bak, selv om bananplugger er bedre ( skruene løsner etterhvert osv.... )
    Det forutsetter vel at man lodder dem godt nok?

Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    5. På kabel siden så kjøp noen til 79 kr meteren disse er perfekte
    Hhehe. Hvordan kan man si at hvis en kjøper noen til 79,- per meter så er det bra nok?
    Det er jo ingen informasjon om hvilken kabler, og kjøper han noe dritt til 79,- meteren eller noe godt til 79,- meteren så hjalp jo ikke det noe.
    En bør heller si noe om kvadraten, renhet, skjerming og whatever Eller anbefaling av spesifikke kabler en vet er gode.

Sier ikke at en nødvendigvis får kjøpt noe dårlig til 79,- meteren, men det at hvis en bare kjøper til til 79,- så ordner alt seg er litt vagt hehe

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Det forutsetter vel at man lodder dem godt nok?

Hhehe. Hvordan kan man si at hvis en kjøper noen til 79,- per meter så er det bra nok?
    Det er jo ingen informasjon om hvilken kabler, og kjøper han noe dritt til 79,- meteren eller noe godt til 79,- meteren så hjalp jo ikke det noe.

Sier ikke at en nødvendigvis får kjøpt noe dårlig til 79,- meteren, men det at hvis en bare kjøper til til 79,- så ordner alt seg er litt vagt hehe
    Jeg mente: OM man skruer de så løsner de etterhvert, bananplugger er bankers...

Og til dette med kabel så mener jeg ikke at man MÅ ha noen til 79 MEN det gir en god rettningslinje om hvor man kan legge seg i starten. Det er viktigere å kjøpe bra elektronikk og heller utvide med kabler senere! Det var poenget, om man skal tenke på alt med engang har man knapt råd til noe :razz:
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    En bør heller si noe om kvadraten, renhet, skjerming og whatever Eller anbefaling av spesifikke kabler en vet er gode.
    Og poenget ditt er? i startfasen så har det null og si. Men om jeg skal anbefale en "billig" kabel så må det bli Supra kabel. De er billige og BRA...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke meningen og kverulere hehe. Har ikke så peiling selv at jeg skal hive meg inn i diskusjoner på kabler
    Seff. er kabler til 79,- mest sannsynlig bedre enn noen på clas ohlsson, men jeg kunne ikke la være å kommentere

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for masse fine svar.. Fikk vel vite det jeg trengte for denne gang

Har nå også kjøpt et skikkelig lydkort (Procom Music)

håper det blir bra.. Kommer nok til å kjøpe noen 79,90 kabler til front og center høyttalere og clas ohlson til bakhøyttalerene da disse er av lavere kvalitet og handler mest om lyd i det hele tatt framfor kvalitet ^^

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bi-wiring for min del er jo..at du har en forsterker som er "delt" i 2 som A og B...du kan skru av og på A og B...på A kan du koble det vanlige annlegget..og på B kan du koble feks anlegge på kjøkkenet etc..så er det bare å velge hvor du vil høre...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •