Yamaha RX-V1800/3800-Surroundreceivere - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 68 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 1347
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du bør tolke maks delefrekvens som høyeste delefrekvens. Dette oppnår du, som regel, ved å vri delefrekvens-velgeren til høyeste tallverdi. Dette er standard utgangspunkt dersom du skal la receiveren bestemme delefrekvens fordi filteret i subben da slipper igjennom alle frekvenser under delefrekvensen.

Poenget er at delefrekvensen på subben må ligge høyere enn delefrekvensen på receiveren, ellers mister du frekvensene som ligger imellom. Så lenge denne betingelsen er oppfyllt, vil delefrekvensen i subben bli den gjeldende og det kan jo kalles overstyring om du vil. Derfor skal delefrekvensen stå til høyeste tallverdi (maks) på subben så lenge du ønsker å justere fra receiveren.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet forskjell på lyden når du har justert i
    Flat / Normal / Front ???

Bruker selv Flat og har samme merke og serie i front,center og surr kanaler.

Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havard_johan
    Du bør tolke maks delefrekvens som høyeste delefrekvens. Dette oppnår du, som regel, ved å vri delefrekvens-velgeren til høyeste tallverdi. Dette er standard utgangspunkt dersom du skal la receiveren bestemme delefrekvens fordi filteret i subben da slipper igjennom alle frekvenser under delefrekvensen.

Poenget er at delefrekvensen på subben må ligge høyere enn delefrekvensen på receiveren, ellers mister du frekvensene som ligger imellom. Så lenge denne betingelsen er oppfyllt, vil delefrekvensen i subben bli den gjeldende og det kan jo kalles overstyring om du vil. Derfor skal delefrekvensen stå til høyeste tallverdi (maks) på subben så lenge du ønsker å justere fra receiveren.
    oki
    Etter at dette er gjort, viser receiver crossover til verdien 200. Ble litt usikker på dette tallet nå. Betyr det at receiveren deler lydsignalet mellom fronter og sub allerede ved 200Hz? Og i tilfelle, ekke det litt...høyt?

Og etter autosetup; skal delefrekvens-velgeren på sub for alltid stå på maks (høyeste tall) og all korreksjon skje via receiver? Slik tolker jeg iallfall det...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bulle17
    oki
    Etter at dette er gjort, viser receiver crossover til verdien 200. Ble litt usikker på dette tallet nå. Betyr det at receiveren deler lydsignalet mellom fronter og sub allerede ved 200Hz? Og i tilfelle, ekke det litt...høyt?
    Ja, det betyr det. Jeg er enig i at 200Hz er litt vel høyt. Med mine bittesmå B&W M-1 høyttalere delte receiveren ved 110Hz. Hvilke høyttalere har du (front)?

Og etter autosetup; skal delefrekvens-velgeren på sub for alltid stå på maks (høyeste tall) og all korreksjon skje via receiver? Slik tolker jeg iallfall det...
    Ja, det stemmer, delefrekvens-velgeren på sub skal forbli på maks.

Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden YAPO setter delingen på 200Hz, så er 200Hz det "microfonen" hører som riktig sted å sette delingen.
    Hvis du kjeder deg en kveld, så kan du prøve å plassere om på dine fronthøytalere og sub, så skal du nok se att den anbefalte delingen forandrer seg.
    Jeg har selv 2 stk komplette "kino" oppsett med identiske høytalere, som er koblet opp mot RXV3800 og RXV2600. Delefrekvens og lyd er totalt forskjellig i disse oppsettene. Rommet og plasseringen av høytalerene er det som bestemmer hva måle microfonen "hører"
    Hos meg så forandret anbefalt delefrekvens seg mellom 40Hz og 200Hz avhengig av plassering til fronthøytalere og "sweetspot"
    Jeg endte til slutt opp med å plassere høytalere så det så riktig ut for øyet, så flyttet jeg frem og tilbake med godstolen til jeg fant plassen som ga meg deling på ca 80Hz.

oki

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gjort som Nutts her anbefaler; flytt litt på høyttalerne dine, gjerne nærmere bakveggen for mer bass. Jeg tipper fronthøyttalerne dine vil gjøre en bedre jobb enn subben i frekvensområdet 100 - 200Hz, så prøv deg frem og se om du ikke får en måling som gir deling et sted mellom 80 og 120Hz.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter råd fra Flageborg innstilte jeg mine høytalere som small og deling på 80 hz for så og kjøre romkorreksjonen.

Dette fungerte utmerket hos meg.

Har noen her forresten funnet ut om det er mulig å enable sub i "pure direct" mode?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Etter råd fra Flageborg innstilte jeg mine høytalere som small og deling på 80 hz for så og kjøre romkorreksjonen.

Dette fungerte utmerket hos meg.

Har noen her forresten funnet ut om det er mulig å enable sub i "pure direct" mode?
    Du stilte altså frekvensdeleren på suben på 80? Men at du stiller høyttalere som small, vil ikke det bli overstyrt under autosetup?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nutts
    Siden YAPO setter delingen på 200Hz, så er 200Hz det "microfonen" hører som riktig sted å sette delingen.
    Hvis du kjeder deg en kveld, så kan du prøve å plassere om på dine fronthøytalere og sub, så skal du nok se att den anbefalte delingen forandrer seg.
    Jeg har selv 2 stk komplette "kino" oppsett med identiske høytalere, som er koblet opp mot RXV3800 og RXV2600. Delefrekvens og lyd er totalt forskjellig i disse oppsettene. Rommet og plasseringen av høytalerene er det som bestemmer hva måle microfonen "hører"
    Hos meg så forandret anbefalt delefrekvens seg mellom 40Hz og 200Hz avhengig av plassering til fronthøytalere og "sweetspot"
    Jeg endte til slutt opp med å plassere høytalere så det så riktig ut for øyet, så flyttet jeg frem og tilbake med godstolen til jeg fant plassen som ga meg deling på ca 80Hz.
    God ide... ! Jeg flytter gjerne frontene nærmere bakvegg jeg Og autosetup er jo en fryd å kjøre. Rask er den også. Skal absolutt prøve dette!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havard_johan

Oppklarende!
    Takker!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppklarende!
    Takker!
    Ingen årsak. Med fare for å skape forvirring må jeg bare rette på meg selv i teksten du siterer. Det er selvsagt den laveste delefrekvensen som alltid er gjeldende, derfor må den stilles høyere på sub enn receiver så lenge receiveren skal bestemme.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du stilte altså frekvensdeleren på suben på 80? Men at du stiller høyttalere som small, vil ikke det bli overstyrt under autosetup?
    Delefrekvensen blir overstyrt med mindre du skrur den funksjonen av i auto-oppsettet. Heter "size" i oppsettet.

Blir helt topp i mitt rom.

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Litt usikker på om dette egentlig har noe med receiveren å gjøre, men fant ikke noe bedre sted å spørre...:-)

Har en 3800 med bl.a. en Oppo 981 tilkoblet via HDMI og coax. Har vært litt skuffet over bassen når jeg har spilt av DVD fra Oppo, og for moro skyld testet jeg med samme DVD på min gamle Sony DVP-S715, også koblet opp via coax. FOR en forskjell! Enorm bass i forhold - her var det noe rart...

Så jeg kom på å endre oppsettet til inngangen til Oppo'en på 3800'en fra Auto til coax (eller digital, husker ikke i farten hva det stod), og dermed ble det fart i bassen der også!

Det betyr da at lyden inntil da ble kjørt via HDMI - spørsmålet er så hvorfor forskjellen i bass skulle være så betydelig?

Mulig dette har blitt tatt opp før i andre sammenhenger, men jeg har søkt og ikke funnet noe svar, så er det noen som har noe fornuftig å komme med? ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bass!

Som tidligere nevnt av flere inkludert undertegnede så er default "PURE DIRECT" instillingene på Yamaha rxv1800 lave på bass.. For å forklare litt nærmere så var jeg igang med å bytte ut mine gamle CV DC10 som jeg har hatt et halvt liv med nye.. og fikk da mulighet til å sammenlikne min yamaha rxv795 med 1800. Lyden var mye mer oppløst, mens øverste delen av bassen var veldig lav. Selv om jeg justerte opp på eq så ble det bare litt bedre.. Jeg justerte oxo opp manuelt på fronten, og dette gav tilslutt et bedre bass bilde.. Uansett er jeg ikke helt fornøyd.. Nå har Ikon 8 kommet i hust og disse har jo et helt annen lydbilde, men jeg er fortsatt ikke helt frelst på endel av lydbildet... Det kan være lydbildet i black hawk down som jeg tester på som er problemet.. ikke vet jeg..
    TOR, kjøpte oxo samme forsterker og bekreftet hjemme hos meg og seg selv problemet... Jeg vet ikke helt hva som er issuet... må teste litt mer..

PS! har testet litt mer med pure direct og jeg liker rett og slett ikke lyden, bassen er rett og slett GONE... Dette gjelder film via HDMI, PCM 7mbit, ac3, stereo via analog og hdmi og spdif.. same shit..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skofus
    Som tidligere nevnt av flere inkludert undertegnede så er default "PURE DIRECT" instillingene på Yamaha rxv1800 lave på bass.. For å forklare litt nærmere så var jeg igang med å bytte ut mine gamle CV DC10 som jeg har hatt et halvt liv med nye.. og fikk da mulighet til å sammenlikne min yamaha rxv795 med 1800. Lyden var mye mer oppløst, mens øverste delen av bassen var veldig lav. Selv om jeg justerte opp på eq så ble det bare litt bedre.. Jeg justerte oxo opp manuelt på fronten, og dette gav tilslutt et bedre bass bilde.. Uansett er jeg ikke helt fornøyd.. Nå har Ikon 8 kommet i hust og disse har jo et helt annen lydbilde, men jeg er fortsatt ikke helt frelst på endel av lydbildet... Det kan være lydbildet i black hawk down som jeg tester på som er problemet.. ikke vet jeg..
    TOR, kjøpte oxo samme forsterker og bekreftet hjemme hos meg og seg selv problemet... Jeg vet ikke helt hva som er issuet... må teste litt mer..

PS! har testet litt mer med pure direct og jeg liker rett og slett ikke lyden, bassen er rett og slett GONE... Dette gjelder film via HDMI, PCM 7mbit, ac3, stereo via analog og hdmi og spdif.. same shit..

Er likedann på RX-V3800.
    Kjører med EQ for PCM jeg fra PS3, funker bra etter litt etterjustering med bassøkning fra 250hz og nedover :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden i pure direct er da særdeles bra. Kjører analogt fra htpc. Veldig fornøyd med lydkortet. Er veldig god bass selv om subben ikke er på. Litt dumt det ikke er mulig å kjøre sub i pure direct mode.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at mange ( meg selv inkludert ) oppfatter lyden i pure direct som litt blodfattig siden vi er vant med ekstra sub på alle andre moduser.

Man må velge stereo for eksempel for å få med subben på musikk.
    Nå er ikke lyden dårlig i stereo på disse receiverene da det ikke virker som om det er så mye galt som blir gjort med signalet.

Må man fortsatt trykke 2 ganger på extd sur knappen for å få med seg surround back høyttalerene på ett vanlig DD 5.1 lydspor sånn som på X700 serien?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvordan 2 kanals straight funker?

I forhold til pure direct var dette virkelig kleint.. Sjekket så autooppsettet og skrudde av eq. Da ble det virkelig mer fart i sakene!

Bruker dere eq på når dere spiller 2 kanals musikk?

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lurt litt på dette med å sette høyttalerne i small, medium og large.
    Hva skal man velge, og hvorfor?? Kan noen fortelle meg det?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Noen som vet hvordan 2 kanals straight funker?

I forhold til pure direct var dette virkelig kleint.. Sjekket så autooppsettet og skrudde av eq. Da ble det virkelig mer fart i sakene!

Bruker dere eq på når dere spiller 2 kanals musikk?
    Jeg bruker EQ på musikk og får bedre lyd enn i pure direct.

Dette kommer selvagt an på rommet og øvrig utsyr og hos meg er EQ å foretrekke.

Jeg kjører alt unnat EQ i manuell modus.

Jeg har høyttalerene i small selv om de går ned til under 40Hz.
    Jeg har doblet avstanden til subben for å få raskere bass.
    Jeg har justert nivåene etter egen preferanse.

Jeg har 2 forskjellige oppsett, ett for musikk og ett for film da spesielt subwoofer nivået er forskjellig på disse.

Side 24 av 68 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •