Effektforsterker til 10-15k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer mbb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker til 10-15k

Hei
    Trenger tips på gode effektforsterkere til mellom 10 og 15 tusen. Er i utgangspunktet ute etter monoblokker med rør, men alle tips tas i mot med takk! Både nytt og brukt er aktuelt.

På forhånd takk for all hjelp!

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Prima Luna ? Har selv hørt disse, mye god lyd for pengene her.

Forhandles vel av flere, vet at Resonans i Stavanger har de, utenom Norsk HiFiCenter

Newcomer mbb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser interessant ut, men jeg finner ingen som selger disse i Oslo. Får ta en tur til Drammen (norsk hificenter) en dag. Tar ikke sjansen på å kjøpe ett merke jeg ikke har hørt om før uten å få testet de ordentlig. Ser forresten ut som man kan gjøre ett godt kjøp på modell one og four: Brukt.
    Vet du hvordan mulighetene er for å finne disse på bruktmarkedet?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med electrocompaniet, f.eks AW250? Jeg er hvertfall veldig fornøyd. Rørlyd er det ikke, men det heller mot det varme
    --
    Thorbjørn

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Lyric hifi har jo en del rør saker men husker ikke prisene der, sikkert høyere enn 15k, til den prisen er jo ice anvennelig kombinert med rør pre gir det vist nok et godt resultat.

Vincent har vel noe rør saker og noen rimlige monoblokker.

Advance Acustics har jo noen nye saker med rør på utgangene ???... tror jeg
    (ikke mono blokker da)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å anbefale noe med mindre du forteller noe om resten av systemet. Blir litt som å spørre "hvilket krydder er best?" uten å si hva slags mat du lager.

Newcomer mbb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Patos Lyric 402mk3, Vincent CD-S3 og Vincent SA-93.

Så forresten i en annen tråd her at Oslo Hifi Center skal ha Prima Luna.
    Fant ikke noe på hjemmesidene deres, men får stikke ned og høre en dag.

Newcomer mbb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noe erfaring med Shanling SP-80C?
    Liker designet, men har liten erfaring med lyden?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den litt rimelige siden har jeg ikke helt skjønt behovet for pre, får du ikke mere for pengene med en integrert?

Er du fornøyd med høyttalerne?

Prima Luna har jeg ikke hørt selv men det sies at de er veldig gode men ikke har den typiske varme rørlyden (det vil jeg tro er ok med Patos?)

Newcomer mbb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere mer eller mindre gode årsaker til at jeg valgte en løsning med delt forsterker. Det gir litt mer fleksibilitet ved senere utbytninger. SA-93 har mange nok innganger og balanserte inn- og utganger. Det gir litt mer stabil strømforskyning til pre-delen. I tillegg syntes jeg jeg fikk en god deal på SA-93 (byttet til meg den mot min gamle Vincent SV-233 og fikk 500kr i mellomlegg). Derfor pre.
    Veldig fornøyd med høytalerene så langt, men tror alikevel de blir det neste jeg evt. oppgraderer når forsterkere er på plass.

Har egentlig litt lyst til å prøve den "varme rørlyden" mange skryter så mye av, så det gjør kanskje Prima Luna litt mindre aktuelt (i tillegg til at de er så godt som umulige å oppdrive på brukt-markedet...)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ikke tro "rørlyd" passer Patos spesielt?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos \ Rotel, skal vell være ganske greit.. Men så er det ikke effektforsterkeren som preger lyden mest da..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, på 402 preger den lyden mye. Rør på 402 har jeg liten tro på om man ikke snakker om gigantkonstruksjoner som ikke en gang er innenfor 5x trådstarters budsjett. 402 trenger effekt i bøttevis for ikke å låte som om basstromma er laget av gele.

Newcomer mbb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var faktisk ikke klar over at de hadde behov for så voldsomme mengder effekt. Er ganske uerfaren med hifi. Får kanskje revurdere planene litt, eller låne med meg noen rørforsterkere hjem og se hvordan det høres ut.
    Noen som har noen forslag til høytalere i samme prisklasse som patosene som egner seg godt med rør (i tillegg til klipsch)?
    Takk for gode innlegg!

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du er villig til å presse budsjettet litt, så selger vel Audioroayle ut en Rogue Stereo 90 for ca kr 17k. En effektforsterker på 2x90watt basert på 4 KT88 rør om jeg ikke husker helt feil her. Vet anfield og kakehode her på forummet har meget gode erfaringer med denne boksen.

En kombo som ofte blir anbefalt er jo som du sier; klipsch pluss rør. I og med at Klipsch er såpass lettdrevene krever det mindre av fortsterkerne, men jeg vi så absolutt anbefalle deg å teste ut dette i praksis. Jeg hadde en situasjon med RF7 fra Klipsch i kombo med en Krell Kav 400xi, en real kraftbombe av en forsterker som ifølge diverse "profesjonelle" skribenter skulle holde til å røske liv i de fleste ht langt opp på prisskalaen. Vare bare å glemme! Selv med 2x200 "krellwatt" var det klin umulig å få RF7 til å yte maks fra bunenn til toppen av volumskalaen. De nye rf modellene skal ikke være så vanskelige som rf7, men allikevel: PRØV FØRST!

edit: var det ikke Kenti som testet ett par swans f2.2h her på avforum og konkluderte med at de var noe av det absolutt beste i prisklassen? en meget interresang og velskreven test.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jo, på 402 preger den lyden mye. Rør på 402 har jeg liten tro på om man ikke snakker om gigantkonstruksjoner som ikke en gang er innenfor 5x trådstarters budsjett. 402 trenger effekt i bøttevis for ikke å låte som om basstromma er laget av gele.
    Hør på Snickers! Glem røreffekt på Lyric 402!

Mvh. Johan

Newcomer mbb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har en formening om hvordan en hybrid effektforsterker (som f.eks Vincent SP-T100) vil passe for patosene.
    Vil man her få litt av den samme lyden som i en rørforsterker, men med tilstrekkelig kraft til å drive mine høytalere?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet alternativ er å kombinere rørpre med transistor effekttrinn. Selv hadde jeg god erfaring med Doxa og EAR-rørpre, selv om det nok finnes billigere rørpreer som kan gjøre nytten. DK-Design sin integrerte hybrid har krefter i massevis, og hadde ingen store problemer med å styre doble 10" i Tannoy D700. Den må nok skaffes brukt hvis du skal holde budsjettet. Ellers kan du prøve å finne en rørpre som trives sammen med ICE.

Mvh.Johan

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å heller prøve en Triangle Antal med rør hvis du absolutt vil ha rørforsterker? De er bedre enn Klipsch, imo, og personlig synes jeg ikke Patos 402 var så veldig gode men har ikke vurdert dem så veldig nøye.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne Sunfire-forsterkeren som Mor10 selger? Med Bi-ambing vil du få masse krefter til patosene dine.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •