Receivere/forsterkere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receivere/forsterkere

Dette høres kansje dumt ut. Men er ikke så dumt med tanke på at jeg er veldig nybegynner på dette feltet.

Jeg er ute etter en ny forsterker, den jeg har er 20år gammel og begynner og synge på siste vers nå, for og si det slikt.. Men er Receivere/forsterkere samme sak? Eller er det to ting? Som jeg har skjønt er Receivere det samme som forsterkere bare med radio.....? Eller er jeg på bærtur her?

Vurdere en Denon avr-1907 da denne så ut som den hadde det jeg trenger. Er denne god nok til mine 7-8 år gamle JBL høytalere (8 ohms) i Sterio, kommer til og bygge det ut sener til full surround.

Takker for alle svar.

-BanAnus-

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receivere er forsterker med radio ja.. Trenger litt mer info om dine høyttalere, ellers er Receiveren bra den.. men vet ikke om den er sterk nok før vi vet mer om høyttalerne dine..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare føye til at en receiver ikke alltid bare er en receiver.
    Det finnes to hovedtyper:
    stereo receiver
    AV receiver

AV er da surround receiver med 5 til 7 høyttalertilkoblinger + sub(bass)

AVR1907 er en veldig god receiver og prisen 2998 er også veldig god
    Den har 7x85watt (8ohm) så du må først sjekke dine høyttaleres følsomhet så får du en viss indikasjon på om 1907 er kraftig nok.

Dagens JBL høyttalere ligger rundt 90dB i følsomhet og da får du denne tabellen:
    90db = 1watt
    93db = 2watt
    96dB = 4watt
    99dB = 8watt
    102db=16watt
    105db=32watt
    108dB=64watt
    111watt=128watt

Du havner da grovt regnet på max ca 109db.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takk for svar, dere synes den receiveren er god nok? Det er godt og høre, saken er at jeg kjøpte disse høytallerne + forsterkeren av onkelen min. Så jeg har ikke akkurat lest meg fram til hvor god den er osv. Fikk dem billig.

Men, bak dem står det,

`TLX 8
    8 Ohms impedanse.`

(Dette er gulvmodeller ca 60-70cm høye i svart)

Tipper at TLX 8 er modell navnet dems. Finner ikke noe mer info.

Å forsterkeren er i den prisklassen som jeg er på utskikt etter =)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rask søk på google så fant jeg søren meg høytallerne mine, dog på svensk men det får gå..

Trykk Detaljerad produktinformation om JBL TLX-8

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis recievern pumper ut 85watt og høytallerne mine ikke takler mer enn la oss si 70watt så ryker dem?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanAnus
    Så hvis recievern pumper ut 85watt og høytallerne mine ikke takler mer enn la oss si 70watt så ryker dem?
    de gjør nok det ja, men det spørs om du klarer å høre på siden de sikkert forvrenger lyden før de ryker. Dette vet jeg ikke så mye om da jeg aldri har opplevd det selv.

det er vel disse du har:

På denne linken står det max 150watt:
    Detaljerad produktinformation om JBL TLX8

edit: Hvis du vil bytte så er det slettes ikke dyrt.
    om du ser her:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/18927

så får du veldig god lyd på disse og suppler gjerne med en sub

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanAnus
    Det er større sjanse for at du tar knekken på dem med en forsterker som ikke er i stand til å forsyne dem med den effekten de trenger. Spesielt diskantelementer har en tendens til å ryke dersom du prøver å presse forsterkeren til å prestere mer enn den faktisk greier. Dersom du er ivrig på basskontrollen kan det fort skje ting som man kunne vært foruten.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse er det jeg har:

Ser ikke ut til og finne noe info om dem i det hele tatt.. Er veldig fornøyd med disse høytallerne og vil bare finne en ny forsterker. Siden den jeg har er 20år gammel, begynner og slite med at den mister signalet på høyre siden ofte eller begge..

Ok, da skjønner jeg mer. Da burde jeg være forsiktig og kjøpe forsterker/Receivere hvis ikke så blir det dyrere enn jeg hadde planlagt..

Noen som har hatt denne høytalleren før som har noe info om hvor mye Db / watt den tåler?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at de har en følsomhet på rundt 90dB, noe som er ganske gjengs for høyttalere i den størrelsen der.
    En 1907 kan kansje bli litt i minste laget om du har tenkt å renske øregangene skikkelig ;-)
    Til "normal" bruk holder den nok i massevis. Dersom du skal utvide til surround kan det jo hende at du trenger en sub også...

Hva slags forsterker har du i dag da?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har TLX 4 .

TLX 4
    Musikbelastbarkeit: 120 Watt
    Nennbelastbarkeit: 80 Watt
    Übertragungsbereich von bis: 38 - 28000 Hz
    Übergangsfrequenz: 500, 3000 Hz
    Schalldruck: 90 dB/1W/1m
    Impedanz: 8 Ohm
    Durchmesser Hochtöner: 19 mm
    Durchmesser Mitteltöner: 100 mm
    Durchmesser Tieftöner: 170 mm
    Abmessungen: 200 x 840 x 260 mm
    Gewicht: 13 kg

Men denne siden gir deg mere info om serien:
    jbl

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å takk så mye for hjelpen folkens. Da fant jeg info om min kjære her. Jeg har TLX 8, det står bak hvis dere ser her:

Dette var god hjelp, da er jeg på vei i riktig rettning. Hvilken Receivere/forsterkere ville dere ha anbefalt til mine høytalere? Jeg vil oppgradere sener til surround. I dag holder det med Stereo, jeg ser mye på film, kobler den opp til xbox360, PS3 så spill og film er høyt prioritert. Å musikk så klart, men her er jeg ikke fullt så kresen. Bare lyden er frisk, med dybde, klar, med bass som tar et godt tak.

En nevnte At Denon AVR 1907 ville være godt nok.. Men kansje bli litt lite. Høytaleren min har db på 91. Denon gir fra seg 85db.. Det vil si at som en annen å forklarte dette kan slite på høytalerne? Siden effekten fra Receivern er lavere enn hva høytallerne kan gi fra seg?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med at høyttalerne har en følsomhet på 90dB mener man at de vil gi fra seg 90dB dersom du forer dem med 1W. De fleste spiller normalt ikke så høyt. På "fest" kan det kanskje bikke noe over dette.

Med 80W vil man da (i teorien) få ut 109dB + 6dB (fordi du har to) =115dB, som er ganske høyt. I praksis vil dette neppe være mulig, men du kan sikkert runde 100dB.

Rommet har også mye å si her.

Eksempel: Junior hjemme hos meg har en 1905 og CV høyttalere med følsomhet på 94dB, sammen med en 12" sub fra CV. Vi målte 121dB inne på romet hans, (8kvm) hadde han spilt med samme nivå på stua ville det sannsynligvis ikke vært i nærheten av den lydstyrken.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nettopp - dB i følsomhet måles 1 meter fra høyttaleren og taper seg for hver cm bort fra høyttaleren man kommer (finnes sikkert en tabell)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alt i alt tror jeg vi skal si at du bør kjøpe denne recieveren mens den enda er på tilbud!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er aboslutt enig - 1000 kroner avslag er 25% rabatt og du blir ikke skuffet over lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe takk så mye for svar. Føler jeg har blitt veldig mye mer klokere på dette nå =)

Men er ikke sikker jeg forstod helt dette med db og watt. Siden disse høytalerene har en følsomhet på 91db. Å 1W=90db. Så jeg holder meg innenfor den høytalerene klarer. (følsomheten)

Men 64W=108db? Vil det si når jeg skrur opp volumet så kommer jeg opp til denne styrken. I teorien?

Dere er så hjelpsomme mot meg her så jeg gjør som dere sier, jeg går for Denon AVR-1907 =) Gleder meg til og fyre den opp med en skikkelig god film på 40" min

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med valget. tror ikke at du blir skuffet.
    Og blir det for lite krefter har du jo muligheten for å spe på med noen ekstra effekttrinn etterhvert.

64W=108dB i teorien, når du skrur opp så mye at forsterkeren leverer 64W til høyttaleren. Dette har stort sett bare teoretisk interesse uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kjøpt receiver? Vurderer AVR-1907 jeg også... har du noen tilbakemeldinger??

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke det, den ligger på vent. Trenger bare feriepengene for og få hentet den Tilbakemeldinger kommer!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •