Støy fra effektforsterker og høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støy fra effektforsterker og høyttalere

Hei!
    Har en Parasound HCA 806, 6 x 80 watts, effektforsterker. Når jeg slår den på kommer det støy/brumming fra både selve forsterkeren og fra høyttalerene (både i diskant- og mellomtone/bass-elementene). Det er mest støy i høyttalerene.
    Hva kan dette komme av? Er det forsterkeren det er noe galt med eller er det støy fra strømnettet, eller kan det være fra antennekabel (har bare parabol og radioantenne tilkoblet).
    Er det noen enkle måter for å teste/finne ut hva feilen kan være? Og hva kan i tilfelle være løsningen?
    Takker for svar!!

Mvh Nordbø

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er antennekablen tester du jo ved å dra den ut, hva skjer da ?
    Da har du kanskje eliminert én mulighet.
    Er den jordet ? Da prøv en tilkopling uten jord.
    Støy fra strømnettet kan det ikke være.
    Ellers er det bare å bruke utelukkelsesmetoden, umuligt for oss å si akkurat hvor feilen ligger. Prøv f.eks. med en skjøtekabel til en annen kurs.
    Men, antennekablen er mit første bud.....da må du ha et galvanisk skille, koster lite hos Expert f.eks.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stjeler denne tråden litt.
    Jeg fikk meg nettopp en Lyngdorf 2175 effektforsterker og koblet denne til en Denon 3805. Det resulterte i at jeg fikk en ganske godt hørbar brumming fra høyttalerene. Jeg fant ut at Lyngdorfen hadde jordet støpsel og Denonen ikke hadde det. Siden det ikke går ann å putte et ujordet støpsel inn i lyngdorfen rev jeg ut jordingspinnene fra strømpadden, og etter dette forsvant brummingen helt.
    Det jeg lurer på er om det finnes en mer elegant løsning på dette problemet?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pii
    Jeg stjeler denne tråden litt.
    Jeg fikk meg nettopp en Lyngdorf 2175 effektforsterker og koblet denne til en Denon 3805. Det resulterte i at jeg fikk en ganske godt hørbar brumming fra høyttalerene. Jeg fant ut at Lyngdorfen hadde jordet støpsel og Denonen ikke hadde det. Siden det ikke går ann å putte et ujordet støpsel inn i lyngdorfen rev jeg ut jordingspinnene fra strømpadden, og etter dette forsvant brummingen helt.
    Det jeg lurer på er om det finnes en mer elegant løsning på dette problemet?

Er akkurat dette jeg sliter med, noen som kan hjelpe meg??!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    Er akkurat dette jeg sliter med, noen som kan hjelpe meg??!!
    står jo vordan han fikset det da.. jør det samme da vell

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor går det ikke å bruke u-jordet støpsel? Du kobler forsterkeren til en adapter uten jord og plugger denne i som vanlig.
    Det er alltid jordsløjfer der lager problemer, så enten må alt utstyr være med jord, eller uten, som regel da. Noen ganger har utstyr en nettkabel med jord, men denne er ikke tilkoblet inne i apparatet faktisk...
    Ser man antallet av tråder om subwoofere og støy er det gjerne samme problem der, fjernes jord fra subben forsvinner støyen. Et annet problem kan være forforsterker, riaa og platespiller, her må kanskje jord fra én av komponenterne fjernes før det blir stille.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •