Skurring ved endring av inngang og volum

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skurring ved endring av inngang og volum

Har et gammelt anlegg med en Pioneer A550R stereoforsterker som jeg satte opp igjen i dag.

Når jeg vrir på volumkontrollen skurrer det i høyttalerne. Er det noe jeg kan få gjort med dette?

En annen ting er at noen ganger blir lyden lavere og skurrer bittelitt på høyre side. Da hjelper det å vri på kontrollen for å velge input (f.eks. gå fra cd til tuner og tilbake til cd).

Kan det ha noe for seg å åpne forsterkeren og f.eks. spraye 5-56 e.l. på hjulene som styrer lydinngangene og volumet?

Husker broren min opplevde det samme med sin forsterker av samme type, men han fikk reparert den innenfor garantitiden. Men forsterkeren er 15 år gammel nå da...

Er egentlig veldig fornøyd med lyden på dette anlegget, så det hadde vært artig å ha det i orden som et nr. 2 anlegg.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk møkkete kullbaner i potensiometrene som regulerer volumet!
    Et potensiometer er kort fortalt en regulerbar motstand, hvor en kontaktfjær hviler på en overflate av kull.
    Denne blir over tid slitt eller preget av "huståke", dvs skitt og lort / oksidasjon fra luften.
    Om du relativt enkelt kan få tilgang til potensiometerne, kan du forsøke å spraye elektronikkrens inn i disse.
    Det vil i alle fall hjelpe, en stund! Det beste er egentlig å skifte pot-meterne, noe som helst bør overlates til et elektronikkverksted.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker så mye for svar.