Hva er en strømsterk forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er en strømsterk forsterker?

Når det sammenliknes wattstyrke på forskjellige typer forsterkere snakkes det mye om juksewatt og reelle watt... Men jeg har også merket meg at det snakkes om at noen forsterkere er mer strømsterk enn andre. F.eks blir H/K ofte referert til som en slik.

Hva har så dette å si for forsterkeren? Dersom to forsterkere leverer like mange reelle watt, er de da like strømsterke?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortsvaret er JA. Men det blir litt diffust å snakke om WATT da musikk er så dynamisk og varierende som det er. To forskjellige forsterkere kan spille på et gjennomsnitt på si 100W gjennom en sang, men den ene hørest "mer kontrollert ut" fordi den har strømreserver til å gi rette anslaget på f.eks kraftige stortrommeslag. Her får vi en stor topp/peak i signalet og den ene forsterkeren går "tom" for strøm og klarer ikke å levere samme amplitude som den andre.

Men dette er også feil, da "snittet" i praksis blir større for den strømsterke, og i den andre vil man oppleve utsignalet som noe forvrengt. Men hvis den dynamikk sterke delen bare gjelder for en kort periode i sangen så vil snittet så og si bli likt, men den ene vil produsere et bedre sluttresultat. Dette henger da sammen med hvor stor strømforsyning forsterkeren har.

Var dette noenlunde forståelig, og fornuftig? (Og rett?)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt klarere tror jeg... Hvordan finner man så ut om en forsterker er strømsterk eller ikke?

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veldig ofte ser man på hvor mye forsterkeren trekker av watt. Dette står veldig ofte på baksiden, ved strømkontakten et sted. har du en som trekker 200 watt, og den er oppgitt til å yte 5x100 watt, så skjønner man at det er liksom-watt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er bare eksempler, beklager , de er dyre ! Men, konstruksjonen av en forsterker er en del mer enn bare strøm, selvom dette som regel alltid forklarer de enorme forskjeller i vekt, og evnen til å drive en høyttaler.
    Dette er egentlig ikke svar på dit spørsmål, men du skjønner kanskje hvor jeg vil hen ?

Med 96 kilos strømforsyning, 862.000 uf i forsyningen og 2 x 750 VA trafoer, da ender man opp med 1000 i dempningsfaktor i Emitter Exclusive.
    http://www.stereofil.no/produkter/st...03_EMII_01.doc
    Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Synes ikke der er noe å utsette på prisen heller da det er en integrert forsterker.
    Classé CA-2100 er en 2 x 100 watter effektblokk, denne koster 37K
    CLASSÉ CA-2100 Effektforsterker

CAP-2100 integrert er 50K.
    CLASSÉ CAP-2100 Integrert forsterker

CLASSÉ CAP-2100 Integrert forsterker

audiophile.no 36K

Og ja, nå snakkes transistorforsterkere..., med innebygget eierglede !

Én av verdens mest berømte forsterkere er Hiraga Class A, denne hadde også en monster strømforsyning, og hele 20 watt i 8 ohm mener jeg å huske.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiraga'n heter vel Le Monstre og er en MosFET sak på 2x8W om jeg ikke husker feil.

En forsterker som kan levere 40A og har 80V output vil kunne levere 3200W i 2 ohm. Den samme forsterkeren vil ikke behøve å levere mer enn 10A for å klemme ut 800W i 8 ohm. Med andre ord har ikke forsterkeren i prinsippet noe som helst problem med å levere tilstrekkelig med strøm.

Problemet kommer når en last blir såkalt reaktiv. Det er ikke det at forsterkeren da skal levere mer strøm, men strømmen trekkes ikke samtidig med at signalet har sin topp. Den trekkes i stedet på et tidspunkt der forsterkeren er fullstendig uegnet til å levere denne strømmen. Ingen forsterkere vil klare å levere den eksakte strømmen som kreves ute av fase med signalet.

Hvor nær man befinner seg avhenger av impedansen i de ulike delene av forsterkeren. Kort sagt kan man si det er impedansen i strømforsyningen og impedansen i forsterkertrinnet. Mange teknikker er tatt i bruk for å løse dette. Store strømforsyninger er nevnt. De har en misjon dersom forsterkertrinnet også klarer å styre lasten. Dette er ofte løst med motkobling. Det finnes et hav av eksempler på at motkobling kan gjøres så riktig, og så galt. Det blir som oftest galt når man motkobler for å få dempningsfaktoren høy, mens når man balanserer konstruksjonen til å bli mest mulig stabil og homogen ved ulike laster kan motkobling være bra.

Klasse A-forsterkere har en fordel i og med at de hele tiden forbruker mye av den strømmen de skal levere. Ved å bare omdirigere strømmen til høyttalerne ved behov vil man ikke belaste strømforsyningen nevneverdig mer eller mindre ved normale lyttenivåer. Man er imidlertid avhengig av høy effekt i klasse A for å dra nytte av dette.

I klasse D-forsterkere er det løst på nesten motsatt måte. Selve forsterkertrinnet merker ikke forskjell på enkel og vanskelig fase, men den tillemper ikke for strømforsyningen slik som klasse A-forsterkere gjør. Dermed er strømforsyningen mer kritisk på en typisk klasse D enn på en typisk klasse A.

I både klasse A, klasse AB og klasse D brukes motkobling for å kompensere for ulike slike faktorer som avvi i strømforsyningen.

For å kompensere for, eller snarere forhindre avvik i strømforsyningen brukes kondensatorbanker, store trafoer, eller i noen tilfeller aktive regulerte strømforsyninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hiraga'n heter vel Le Monstre og er en MosFET sak på 2x8W om jeg ikke husker feil.

En forsterker som kan levere 40A og har 80V output vil kunne levere 3200W i 2 ohm. Den samme forsterkeren vil ikke behøve å levere mer enn 10A for å klemme ut 800W i 8 ohm. Med andre ord har ikke forsterkeren i prinsippet noe som helst problem med å levere tilstrekkelig med strøm.

Problemet kommer når en last blir såkalt reaktiv. Det er ikke det at forsterkeren da skal levere mer strøm, men strømmen trekkes ikke samtidig med at signalet har sin topp. Den trekkes i stedet på et tidspunkt der forsterkeren er fullstendig uegnet til å levere denne strømmen. Ingen forsterkere vil klare å levere den eksakte strømmen som kreves ute av fase med signalet.

Hvor nær man befinner seg avhenger av impedansen i de ulike delene av forsterkeren. Kort sagt kan man si det er impedansen i strømforsyningen og impedansen i forsterkertrinnet. Mange teknikker er tatt i bruk for å løse dette. Store strømforsyninger er nevnt. De har en misjon dersom forsterkertrinnet også klarer å styre lasten. Dette er ofte løst med motkobling. Det finnes et hav av eksempler på at motkobling kan gjøres så riktig, og så galt. Det blir som oftest galt når man motkobler for å få dempningsfaktoren høy, mens når man balanserer konstruksjonen til å bli mest mulig stabil og homogen ved ulike laster kan motkobling være bra.

Klasse A-forsterkere har en fordel i og med at de hele tiden forbruker mye av den strømmen de skal levere. Ved å bare omdirigere strømmen til høyttalerne ved behov vil man ikke belaste strømforsyningen nevneverdig mer eller mindre ved normale lyttenivåer. Man er imidlertid avhengig av høy effekt i klasse A for å dra nytte av dette.

I klasse D-forsterkere er det løst på nesten motsatt måte. Selve forsterkertrinnet merker ikke forskjell på enkel og vanskelig fase, men den tillemper ikke for strømforsyningen slik som klasse A-forsterkere gjør. Dermed er strømforsyningen mer kritisk på en typisk klasse D enn på en typisk klasse A.

I både klasse A, klasse AB og klasse D brukes motkobling for å kompensere for ulike slike faktorer som avvi i strømforsyningen.

For å kompensere for, eller snarere forhindre avvik i strømforsyningen brukes kondensatorbanker, store trafoer, eller i noen tilfeller aktive regulerte strømforsyninger.
    :roll: :shock: :?:

Der falt jeg litt ut gitt, selv om det var en veldig grundig og god forklaring! Men jeg tolker det slik at det er en fordel med en strømsterk forsterker dersom man vil spille høyt og liker mye trøkk i bassen?

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe

Sitat Opprinnelig postet av p10
    :roll: :shock: :?:

Der falt jeg litt ut gitt, selv om det var en veldig grundig og god forklaring! Men jeg tolker det slik at det er en fordel med en strømsterk forsterker dersom man vil spille høyt og liker mye trøkk i bassen?

Kan ikke si godeste snickers-is tar noen snarveier i forklaringene sine nei

Strømsterke forsterkere er bra, men det må jo ikke gå på bekostning av noe annet, og kraftige forsterkere har en stygg tendens til å bli kostbare.
    Det er vel derfor alternative konstruksjoner er så intressange.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har skjønt at å se på hvor mange watt produsenten oppgir at et forsterker gir til høytalerne ikke er til å stole på, og man kan iallefall ikke bruke det til å sammenlikne forsterkere. Dette fordi det finnes så mange forskjellige måter å måle dette på.

Men kan jeg sammelikne det totale antall watt som forsterkeren trekker fra strømnettet? Vil ikke dette gi et bilde av hvilke forsterker som faktisk er sterkest??

F.eks:
    Cambridge 540R v.2 (6 kanalers receiver) er oppgitt å trekke maksimalt 850W.

Denon AVR-1907 (7 kanalers receiver) er oppgitt å trekke maksimalt 595W.

H/K 3380 (2 kanalers receiver) er oppgitt å trekke maksimalt 200W.

Er det da slik at Denon her kommer dårligst ut med 59,5 W pr. kanal (regner da etter formelen: (ant.watt*0,7)/ant.kanaler) mens Cambridge havner på 99 W pr kanal, og H/K får 70 W pr. kanale?

Kan jeg da si at Cambridge ser ut til å være den mest strømsterke forsterkeren??

Er jeg noe i nærheten av en sannhet her, eller er jeg så på jordet at jeg er på feil jorde??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle skryter jo på seg en del så man kan jo faktisk bruke tallene til noe. Vi har mange flotte HTIBER i buttikken hvor jeg jobber. Noen oppgir 5x100 watt andre 5x50 osv. Som regel så får man mer trøkk og kan spille høyere på de som oppgir mer watt.

Det høres jo veldig flott ut og få 5x100 watts annlegg med dvd opptaker og sub og 5 høytalere for 5995

Hvem gidder vel da og bruke 20 000 på Abramsens latterlige 2x70??? ikke følger det med høytalere heller...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av p10
    Jeg har skjønt at å se på hvor mange watt produsenten oppgir at et forsterker gir til høytalerne ikke er til å stole på, og man kan iallefall ikke bruke det til å sammenlikne forsterkere. Dette fordi det finnes så mange forskjellige måter å måle dette på.

Men kan jeg sammelikne det totale antall watt som forsterkeren trekker fra strømnettet? Vil ikke dette gi et bilde av hvilke forsterker som faktisk er sterkest??

F.eks:
    Cambridge 540R v.2 (6 kanalers receiver) er oppgitt å trekke maksimalt 850W.

Denon AVR-1907 (7 kanalers receiver) er oppgitt å trekke maksimalt 595W.

H/K 3380 (2 kanalers receiver) er oppgitt å trekke maksimalt 200W.

Er det da slik at Denon her kommer dårligst ut med 59,5 W pr. kanal (regner da etter formelen: (ant.watt*0,7)/ant.kanaler) mens Cambridge havner på 99 W pr kanal, og H/K får 70 W pr. kanale?

Kan jeg da si at Cambridge ser ut til å være den mest strømsterke forsterkeren??

Er jeg noe i nærheten av en sannhet her, eller er jeg så på jordet at jeg er på feil jorde??
    Men du må også huske på at H/K er en 2-kanals forsterker, og at den da sannsynligvis kan levere mer strøm enn hva Cambridge'n kan på sine 6 kanaler.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Azrael
    Alle skryter jo på seg en del så man kan jo faktisk bruke tallene til noe. Vi har mange flotte HTIBER i buttikken hvor jeg jobber. Noen oppgir 5x100 watt andre 5x50 osv. Som regel så får man mer trøkk og kan spille høyere på de som oppgir mer watt.

Men det finnes jo de forsterkerne som sier at de leverer mer watt ut enn hva strømforsyningen klarer å trekke fra strømnettet.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Men det finnes jo de forsterkerne som sier at de leverer mer watt ut enn hva strømforsyningen klarer å trekke fra strømnettet.
    Med stor kondensatorbank er ikke det noe problem så lenge vi snakker om peak-effekt. Og det er vel det som spesifiseres siden produsentene ønsker å presentere et så stort tall som mulig? Noen ganger (ofte?) er også strømstyrken oppgitt direkte ved hvor mange ampere forsterkeren kan levere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er når høyttaleren har lav impedans at den trekker mye strøm. Har ikke høyttaleren en vanskelig impedansekurve er det ikke så viktig med strømkapasitet men skal det spilles veldig høyt et det litt viktigere for å ha full kontroll over bassen tror jeg.

Det hadde vært interessant om noen hadde gjort litt studier i hvor mange watt som er i bruk til vanlig. Det jeg har lest er at om høyttalerne ikke er en vanskelig last så er rundt 7-20w og kanskje mindre i bruk ved normal lytting? Er det noen som vet om en link til dette temaet?

Jeg refererer ofte til min 30w klasse A (Sugden A21SE). Den er en kraftkar i bassen (grunnet strømkapasitet) men klipper ved et gitt volum i øvre mellomtone. Jeg tror de fleste hadde blitt overrrasket over hvor høyt den kan spille. Det samme gjelder jo rørforsterkere.

Jeg må bare innrømme at jeg selv er temmelig lei av å lese her at mange vil ha en forsterker med veldig mye watt til lettdrevne høyttalere i den tro at den da spiller bedre og har bedre kontroll på høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, prøver å tenke logisk, men er litt usikker på om logikken min henger på greip... noen rett meg hvis jeg har feil her!

Recievern min har en 450w strømforsyning. Den kan kjøre 7.1 kanaler...

altså 450w/7 = 64w pr kanal

Jeg kjører bi-amping på mine høyttalere, altså bruker 2 kanaler på hver høyttaler. 64w * 2 = 128 reelle watt pr høyttaler?

og hvis så er tilfelle, er dette en strømsterk forsterker sammenlignet med mye annet?

Forsterkeren var oppgitt til å fyre 150w pr kanal, er dette oppgitt hvor mye hver kanal kan gi som peak effekt?

ps, prater her om pioneer vsx1016

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ganske sviktende kunnskaper på dette området, men jeg mener at du ikke vil doble effekten når det er én strømforsyning som leverer til alle kanalene

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kentri
    hmm, prøver å tenke logisk, men er litt usikker på om logikken min henger på greip... noen rett meg hvis jeg har feil her!

Recievern min har en 450w strømforsyning. Den kan kjøre 7.1 kanaler...

altså 450w/7 = 64w pr kanal

Jeg kjører bi-amping på mine høyttalere, altså bruker 2 kanaler på hver høyttaler. 64w * 2 = 128 reelle watt pr høyttaler?

og hvis så er tilfelle, er dette en strømsterk forsterker sammenlignet med mye annet?
    Det er et par faktorer du glemmer! Dette du beskriver er en ren teoretisk sak som ikke har rot i virkeligheten Varmetap og effektfaktor er en liten ting som gjør at en strøm forsyning ALDRI klarer å levere 100% av det den er oppgitt til... Jeg hører noen sier at det er så mye som 60% effektap.. Dette er stort sett varme tap, det er ikke uten grunn til at store forsterkere med stor strømforsyning ofte blir brukt som varme ovn

Altså dine formler med et effektap på 60% hva blir tallene da?? :roll:

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En strømsterk forsterker er en forsterker som ikke klipper like fort som mindre strømsterke forsterkere. Kan dette høres fornuftig ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    En strømsterk forsterker er en forsterker som ikke klipper like fort som mindre strømsterke forsterkere. Kan dette høres fornuftig ut?
    Nei det er motsatt, få watt og god strøm klipper i øvre mellomtone. Mye watt og dårlig strømkapasitet gjør bassen slapp og ullen og det skjer ikke så mye mer i bassen når du drar volum på topp.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klippingen har vel mer med volum å gjøre.. Mine Gamle Embla 500W klipte de også.

Er vel slik at man kan skrue opp mer og få lyd og ikke bråk.. Altså de har reserver til å låte bra på høyt volum.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •