Hva er en strømsterk forsterker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av p10
    Når det sammenliknes wattstyrke på forskjellige typer forsterkere snakkes det mye om juksewatt og reelle watt... Men jeg har også merket meg at det snakkes om at noen forsterkere er mer strømsterk enn andre. F.eks blir H/K ofte referert til som en slik.

Hva har så dette å si for forsterkeren? Dersom to forsterkere leverer like mange reelle watt, er de da like strømsterke?
    Hm skulle du like power så har jeg en H/K AVR 7500 for salg, mer Power å gøyalere reciver på film skal du lete lenge etter,, selges pga overgang stereo

( Hvis dette ble feil svar e.l ber jeg moderator om å fjerne dette svar=

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klippingen har vel mer med volum å gjøre.. Mine Gamle Embla 500W klipte de også.

Er vel slik at man kan skrue opp mer og få lyd og ikke bråk.. Altså de har reserver til å låte bra på høyt volum.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiofrustrert
    ( Hvis dette ble feil svar e.l ber jeg moderator om å fjerne dette svar=
    Ja, gjør det og send han PM heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Ja, gjør det og send han PM heller.
    ok takk:-D

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Nei det er motsatt, få watt og god strøm klipper i øvre mellomtone. Mye watt og dårlig strømkapasitet gjør bassen slapp og ullen og det skjer ikke så mye mer i bassen når du drar volum på topp.
    Godt å endelig få dette oppklart. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Men du må også huske på at H/K er en 2-kanals forsterker, og at den da sannsynligvis kan levere mer strøm enn hva Cambridge'n kan på sine 6 kanaler.
    Når jeg kjører stereo på min NAD som gir 7*100W så går det ganske bra unna, men når jeg slår på 5.1 så synker lyden helt utrolig i volum.

Har en en strømsterk 50W så spiller jo den bare 50 watt, og ikke 100W slik at en trenger en 100 watt eller 200 watt så må man ha det, men bare med en sterk strømforsyning som ikke kneler fordi alle kanalene skal ha sitt
    Kan det stemme sånn noenlunde?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har forsatt ikke fått det her helt med meg

H/K er kjent for å være strømsterke, aka det skal mer til før de kneler?

mens Onkyo lover masse watt og har liten strømforsyning, så lite strømsterke.
    men hva trøkker egentlig mest?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H/K oppgir watt i alle kanaler på én gang f.eks. 7x65watt mens bl.a. Onkyo oppgir effekten i to kanaler f.eks. 7x130watt i to kanaler. Sistnevnte er dermed juksewatt. Mange oppgir dessuten watt i bare 1kHz og ikke hele frekvensområdet på én gang.

Den som har mest watt og i tillegg kraftigst strømforsyning med stor(e) trafo(er) og stor kondisbank vil ihvertfall ha mest kontroll på trykket. En svak forsterker klarer gjerne ikke å holde igjen basselementet så det slår lengre enn det skal og gir dermed illusjonen av mye trykk. Slik bass blir gjerne flaff flaff istedet for dunk dunk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner, plagsomt! burde være noe STANDAR som sa hvordan man MÅTTE oppgi watt!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kentri
    hmm, prøver å tenke logisk, men er litt usikker på om logikken min henger på greip... noen rett meg hvis jeg har feil her!

Recievern min har en 450w strømforsyning. Den kan kjøre 7.1 kanaler...

altså 450w/7 = 64w pr kanal

Jeg kjører bi-amping på mine høyttalere, altså bruker 2 kanaler på hver høyttaler. 64w * 2 = 128 reelle watt pr høyttaler?

og hvis så er tilfelle, er dette en strømsterk forsterker sammenlignet med mye annet?

Forsterkeren var oppgitt til å fyre 150w pr kanal, er dette oppgitt hvor mye hver kanal kan gi som peak effekt?

ps, prater her om pioneer vsx1016
    I noen land er strøm ekstremt dyrt og jeg ser ikke bort i fra at enkelte produsenter nedjusterer litt hva som er maks forbruk.Andre forum og blader i utlandet er flinkere til å oppgi og teste hva noen yter.F.eks Marantz som jeg aldri hadde trodd,målte noe sånt som 7x128 w (husker ikke nøyaktig) med ALLE kanaler i drift samtidig.Den var oppgitt til 7x140 og yter nok 140 w i stereo,hvis ikke en god del mer.
    Aragon er vel et merke som har svær strømforsyning og dobler effekten i 8,4 og 2 ohm.
    Har alltid lest eller hørt at alle sier at man ikke kan få for mye effekt.Jeg tør som den eneste å påstå at man kan drukne høyttalere.Ved f.eks en test av Dali 909 med en Aragon 2x200w og 2x400w i 4 ohm ble det mer rock and roll med en Rotel på 6x30 som var brokoblet til 2x90.Er så vidt man kan skru opp på enkelte høyttalere før det bunner og tar helt av med monster forsterkere.Får det mye gøyere med mer matchet effekt.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg må si jeg har ikke lest gjennom alt her, men lurte på om det var mulig å få en kort forklaring på hva uf i forstkeren er? f.eks emotiva xpa1 har 120.000uF om jeg husker riktig, og den forsterkeren Nils linket til har 862.000Uf. Hva har dette å si for forsterkeren?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er en forkortelse for micro Farad, dvs størrelsen på "batteriet" i strømforskyningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    jeg må si jeg har ikke lest gjennom alt her, men lurte på om det var mulig å få en kort forklaring på hva uf i forstkeren er? f.eks emotiva xpa1 har 120.000uF om jeg husker riktig, og den forsterkeren Nils linket til har 862.000Uf. Hva har dette å si for forsterkeren?
    uF tallet er størrelsen på kondensatorbanken. Ett høyere tall sier at forsterkeren har mere å gi på peeker.

Jeg har forresten selv en marantz sr8002. Og som en nevnte her tidligere så er den faktisk målt til over 7x100w i praksis i en test. Noe som må regnes som veldig bra.
    Den er vel oppgitt til 7x125w eller deromkring. Bakpå står det max strømforbruk på rett ca 800w. Så den stemmer jo faktisk ganske bra.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •