Varm H/K AVR130 og medfølgende H/K DVD22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Varm H/K AVR130 og medfølgende H/K DVD22

Har lagt merke til at forsterkeren og spesielt DVD-spilleren, som står oppå, blir meget varm under bruk. Da jeg så King Kong i går kveld og skulle ta ut DVDen etter bruk, tok jeg på under siden av DVD-spilleren og la merke til at det var veldig varmt - Ubehagelig varmt.

Det er ikke spesielt mye klaring på sidene eller i høyden da det er en IKEA TV-benk det er snakk om. På baksiden er det rikelig med klaring og luft. Det frister ikke å finne en ny plass til forsterkeren og DVD-spilleren fordi det er ingen plasser som ser fine ut. Tok i dag å la noe under vært av "beina" på DVD-spilleren slik at den komme høyere opp fra forsterkeren den står på, dog nærmere "taket" i hylla. Den var jo mest varm på undersiden, ikke oppå.

Er det farlig for forsterkeren/DVD-spilleren med denne varmen, og er jeg nødt å finne en ny (og mye styggere) løsning for plassering av utstyret?

Hilsen litt fortvilt nykommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan skade dvd-spilleren dersom den får for mye varme. Ville satt dvd-spilleren under forsterkeren. På den måten får ikke dvd-spilleren så mye varme fra forsterkeren, bare det som evt. måtte snike seg ut på undersiden.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    harpros har et godt poeng, for HK recieverne skal helst ha minst 10 cm klaring på oversiden. Om dvdspilleren står i direkte kontakt med recieveren, så kan du jo bytte, så lenge dvdspilleren tar vekten av recieveren. For hos meg er det hk435 recieveren som blir varm, ikke dvd 22 spilleren

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    (...) for HK recieverne skal helst ha minst 10 cm klaring på oversiden.
    Er det katastrofe hvis den ikke har disse 10cm med klaring?

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tåler DVD22 en receiver på 15 kg oppå seg da? Isåfall kommer jeg til å vurdere dette

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er nok disse 10 cm'erne regnet etter om du lar recieveren yte omtrent max, så du kan jo følge med etter en lang arbeidsøkt. men vil ikke anbefale å sette dvd-en rett oppå, da min blir noe ubehagelig varm (ikke rent behagelig å holde hånden oppå) selv med ca 12 cm... Bruker den jo som varmeovn(bokstavelig)

selv ville jeg ikke sette recieveren oppå dvd,en pga tyngden og at det så rart ut. men så er jo din noe mindre...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg satt noen klosser under DVDspilleren slik at den kommer høyere opp fra recieveren enn den gjorde orginalt. Da er det fremdelen 1-2cm klaring mellom DVDspiller og taket i hylla. Håper dette øker kjøleegenskapene på systemet litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvd'en din tåler fint 15 kg, jeg hadde min avr630 stående oppå en dvd31 i et halvt års tid uten problemer. Det eneste er at den stikker litt på utsiden, da chassiet til avr630 er dypere enn chassiet til dvd-spillerne til harman;-)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den fremdeles blir varm etter jeg "jekket den opp" et par hakk, så prøver jeg det.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker det blir mindre varmt nå. Da antar jeg problemet er løst. Tross alt er det jo ikke så lenge det er sommer heller. På sommeren skal man være ute, mens på vinteren er det film som gjelder.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H/K forsterkere trenger fri luft og kjøle seg ned med !!! Er mye strøm som fosser gjennom en strømsterk forsterker...
    Hadde samme problemet selv når jeg hadde min 5500 stående inne i racket.
    Nå står den oppe på racket, har oxo en vifte jeg kan bruke på de varmeste sommedagene he he.

Det er vel mulig og flytte "føttene" på forsterkeren om gej ikke husker feil :-O
    Er et par år siden jeg har sett under min :-O

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort sånn at det er bedre plass nå. Har kjent under denne etter at jeg kjørte den ganske godt. Varmenivået er akseptabelt nå. Vinteren gjør det ikke noe verre heller.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under pådrag vil det uansett bli varmt. Men stikkordet er å ha nok luft rundt, sånn at man får leda varmlufta bort til en viss grad. Hvis du har bakvegg i benken din, og det kanskje er vegger på siden i tillegg så kan det bli varmt å være forsterker..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ups, har vist svart tidligere :-O

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man først ser seg nødt til å måtte stable i høyden så sett definitivt en cd / dvd-spiller underst. Logikken i dette er at tyngden oppå tilsynelatende er gunstig for drivverkets stabilitet. Og ja, selv om H/K DVD-22 er en relativt lett og tynn spiller tåler den definitivt en tung receiver oppå. Som allerede påpekt sliter også varme underifra unødig på drivverket og fører teknisk sett til mindre presis avlesning av platen (slik jeg har forstått).

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satser på å få PS3 til jul, så da fjernes DVD22'n fra racket.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv en HK 4550 og en HK DVD25, hadde tidligere dvd spilleren oppå forsterkeren, etter 2-3 timer var dvd spilleren blitt så varm at fargene i filmen fløt ut.
    Flyttet dvd spiller vekk fra reciver og bilde ble ok

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal flytte DVD-spilleren til bunnen nå. Det er bare det at kablene ligger så sabla fint at det ikke frister å begynne å "rote det til". Men ok, nå skal jeg gjøre det.

EDIT: Ja, da var endringene gjort. Jeg ryddet litt i kablene i tillegg, samt koblet DVD'n til "Switched-kontakten" til recieveren.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg er på riktig tråd ang H/K AVR130.

Kjøpte en svært pent brukt en (takk, takk, Trond) til jr. sin "spillebule" (se minHjemmekino).

Det fungerer supert - PS3 med HDMI i TV og optisk i receiver - PC med RCA i receiver, og så to spørsmål:

1) Xbox Halo - hvem i svarte har funnet på det geniale at HDMI kontakten i denne ikke kan kombineres med den tjukke kontakten hvor den optiske utgangen sitter.... jøss så snodig - noen tips her?
    (dette er et Xbox spørsmål, ikke et H/K spørsmål)

Youtube video om problemet her:
    YouTube - HDMI og Optisk lydutgang Hack for Xbox 360 Premium

Jeg kan jo gjøre som på videoen, det vil nok jr. synes ikke er noe problem...

2) LG LCD TV - denne har "variable audio out" med RCA og den plugges da inn i receiver som Video 1 eller 2 - men det er jo så utrolig lav lyd.....
    Bør TV'en inn i en annen inngang? Mener jeg kjører min LG Plasma inn i min Yamaha på samme måte og det er lavere lyd, men ikke så lavt.....TV'ens lyd ut må kjøres "himmelhøyt" med mindre receiverens lyd ut settes til omtrent "0" dB

Skrekken min er at jr. ser på TV, kjører lyden høyt for å høre noe og så switcher tilbake til DVD/CD (PS3/Xbox) uten å redusere lyden ut på receiver.....

Noen som har noe som kan hjelpe her?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemene er løst!!!!!

Variable audio out fra LG LCD:
    nevnte saken for Soundgarden som straks kom med en løsning å ta lyden ut via scart og da en overgang med "Out/in" bryter - lyden taes videre med RCA, og vips, det funker perfekt!!!

Sånn ser den ut:

Xbox HDMI&optisk:
    har gjort som på Youtube vidoen; strippet den tjukke kontakten på Xbox'en og fikk da plass til HDMI kabel.

Livet er herlig, dere!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •