Hegel H200 vs H2A mk2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hegel H200 vs H2A mk2

Etter at min primare A20 tok kvelden, så har jeg sterkt vurdert å gå til innkjøp av ny forsterker. Jeg hadde heldigvis en Rega Brio liggede - dette er første utgaven kjøpt rundt '95 - og den spiller forsåvidt som en klokke enda. Men, den holder ikke mål sammenlignet med A20. Problemet med A20 var at den plutselig stoppet å virke - ingen lyd - inn på reperasjon, som gikk på garantien, for så stoppe igjen - og da var det ikke mere garantitid. Så jeg er derfor noe skeptisk til primare produktene grunnet dette.

Var derimot en tur på hificenter kjeden her om dagen og hørte på H200 parret sammen med SA Explorer og CDP2A. Dette låt veldig fint. Stort detaljert lydbilde, lite mas - og selv med et moderat volum, så klarte min datter på 3 å sovne i vogna

Nå har jeg en Benchmark DAC1 fra før - koblet sammen med SB3 - og denne har balanserte utganger. DAC1 kan også brukes som preamp, og det er der H2A kommer inn i bilde. Strengt tatt så trenger jeg ingen ekstra preamp, den eneste gevinsten jeg vil få er en fjernkontroll for å styre volumet.

Så kommer spørsmålet; er H2A mk2 en bedre forsterker en H200?

Jeg ser fra hegel sine sider at:

What is the difference between the H2A mk2 and the H200? The main difference is that the H2A mk2 is a dedicated power amplifier, while the H200 is an integrated amplifier. The H2A mk2 has got the possibility for true balanced operation together with a true balanced pre amplifier like the Hegel P2A mk2. This gives the P2A mk2 / H2A mk2 combination an even better resolution, dynamic range and power control than the H200.
    På papiret så virker det som dette er veien å gå. H200 har en prislapp på 19.995,- og H2A 17.995,-

Desverre hadde ikke min lokale hificenter butikk H2A inne, er det noen som har erfaring med denne (mk2) og da gjerne sammenlignet mot H200?

Når det gjelder høytalere så sitter jeg på System Audio 1070. Disse begynner også å bli noen år, så en oppgradering på denne fronten er også sannsynlig, men jeg starter med forsterker.

Noen av dere som har vært borti "Nordost Red Dawn XLR" ...?

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg elsker Hegel så må bare kommentere litt. Selv hadde jeg gått for H200. Mer power. Muligheten for å bruke den som integrert. Låter bedre med litt nyere innmat. Tror nok Hegel bør watte opp effekten litt i H2a snart, hvis de vil selge den. OG i sort er det skikkelig deilig.
    Kom på at H200 kan brukes som ren effektforsterker og!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lenge etter reperasjon sluttet den å virke? Var det samme feil som forrige gang? Jeg husker ikke helt, men er det ikke mulig å få reparert med garanti hvis den samme feilen som ble reparert oppstår igjen?

Jeg ville ha oppgradert høyttaler samtidig eller først.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Jeg elsker Hegel så må bare kommentere litt. Selv hadde jeg gått for H200. Mer power. Muligheten for å bruke den som integrert.
    En ting er watt, en annen ting er hvor mye strøm forsterkeren leverer. Utifra hva jeg ser på tekniske spesifikasjoner både på H200 & H2A mk2 så har de like spesifikasjoner:

Kode:
    Frequency response: Less than +/- 0.2 dB deviation 20Hz-20kHz
    Phase response: Less than 2 degrees deviation 20Hz- 20kHz
    Signal to noise ratio: More than 100dB
    Crosstalk: Less than -100dB
    Distortion: Less than 0.006 % at 100W i 8 ohm
    Intermodulation: Less than 0.01 % (19kHz + 20kHz)
    Damping factor: More than 1000
    Power Supply: 1000VA dual mono, 90 000uF capacitors
    Output stage: 20 pcs 15A 150W high speed bipolar transistors
    Power consumption: 60W in standby switched on
    Så jeg er ikke så sikker på at H200 er så veldig mye kraftigere enn H2A

Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Låter bedre med litt nyere innmat.
    Har du da hørt på mk2? Det virker som at den tekniske oppbygningen er lik mellom disse to utifra informasjonen som finnes på HEGEL

Sitat Opprinnelig postet av www.hegel.no
    The idea behind the H200 project was to design a new generation of amplifiers based on the new and improved SoundEngine amplifier technology from the H2A mk2 and H4A mk2 power amplifiers, combined with a completely new digitally controlled active preamp stage with technology from the P2Amk2 preamplifier.

The main goal was to keep the powerful and dynamic presentation
    of the H2A mk2 / H4A mk2 and combine it with a very transparent preamp stage. The sound has got powerful dynamic bass, a high resolution soundstage and a smooth, warm and detailed sound.
    og så har du denne fra faq'en til H200

What is the difference between the H200 and the P2A mk2 / H2A mk2 combination?
    The H200 is using a basic version of the P2A mk2 active preamp stage, combined with a H2A mk2 power amp stage. The H200 is using the new improved version of the patented SoundEngine amplifier technology. With two separate cabinets the P2A mk2 / H2A mk2 has got a larger physical distance and more shielding between the high level speaker output currents and the sensitive preamp stages. This gives the H2A mk2 / P2A mk2 combination an even higher resolution and dynamic range than the H200. The H200 has got a "Home Theatre" input that can be used with a surround sound system.
    Utifra dette så kan det nesten se ut som det faktisk sitter en H2A i H200, men hvordan de har fått til 200W er ikke helt godt å si.

Jeg skal høre med Hi-Fi center kjeden her nede om ikke de kan ta inn et sett med H2A+P2A slik at det er mulig å gjøre en A/B test.

Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg ville ha oppgradert høyttaler samtidig eller først.
    Jeg er midt i prosessen med å bygge nytt hus, så derfor så vil jeg vente med høyttaler kjøp til vi har flyttet inn. Høyttalere vil låte forskjellig fra rom til rom, og når rommet ikke finnes så er ikke det en helt enkel sak SA ranger virker jo lovende...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men tilpassing høyttaler/forsterker er like viktig. Hvis innflytting ikke er langt fremover i tid så holder kanskje Rega inntil videre? Det er jo en dyr forsterker å kjøpe til... ehh 1070 kjenner jeg ikke.. men det er noe i banen 1550..?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis innflytting ikke er langt fremover i tid
    Vel.. nå har ikke mureren begynt på ringmuren enda, så dette kan nok ta sin tid. Enten blir det før nyttår eller så blir det i Q1 2008 - det er ikke helt godt å si når ting står klart.

SA 1070 begynner å bli noen år - så tja.. 1 diskant, 2 bass/mellomtone. De ligger nok i gata til 1550.

Jeg vil tro at dersom jeg går for hegel så blir det nok også SA ranger.

Men, jeg har ingen hast - og nå åpner maxell import ny butikk rett nedi gata her. Så jeg får ta en tur inn der også for å se hva de har å by på. Harbeth fikk veldig bra omtale i siste stereophile - og maxwell selger disse - så vi får se.

Meningen med denne tråden var om det var stor forskjell mellom effekttrinnet mellom H200 og H2A mk2. Utifra hva jeg leser på nettsiden til hegel så virker det ikke slik.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "The H200 is using the new improved version of the patented SoundEngine amplifier technology".

Dette er det jeg snakker om! Har snakket med han som startet Hegel og har sa dette og. Kjempe fyr forresten! Fikk ikke mindre lyst på Hegel selv!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! takker og bukker.