Hvor mye strøm trekker Midgard Oberon 6.1?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye strøm trekker Midgard Oberon 6.1?

Er det noen som vet dette? Jeg har to 10 ampèr kurser hvor den ene blir brukt til subwoofer, data og projektor. Den andre skal mate xbox 360, pioneer ax4asi-s og 3 monoblokker med strøm. Jeg trenger derfor å vite dette før det blir aktuelt.
    Pioneer'en trekker forresten 460w og xboxen 203w.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder i massevis, tror du Midgard er beregnet for industrien ? desuten, Midgard er jo ganske effektive så, har den 400 watt trekker den rundt dette også vil jeg tro ved full power. Dvs. min kaffemaskin trekker 2,5 x det da...
    460 watt for Pioneeren lyder litt rart, er det ved full power, eller et gjennomsnitt ? Uansett, ikke tenk på dette....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den trekker nok bare det den trenger til enhver tid hvis den er oppbygd slik jeg tror den er oppbygd. Kanskje 0,2-0,5 A i gjennomsnitt fra lysnettet.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette holder i massevis ja.. 2 10A gir deg jo 4,6 kw Noe som holder i lange baner.. Midgard trekker ikke all verden med strøm men de må trekke mer en 0,2 A ( 46w ) ?? jeg vet ikke men det høres da virkelig lite ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får vel forklare meg da. De har vel såpass høy virkningsgrad at de sikkert ikke trekker stort mer enn uteffekten. Merk at jeg skrev gjennomsnitt. Det kommer selvfølgelig an på hvor høyt det spilles og hvilke høyttalere som brukes.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Jeg får vel forklare meg da. De har vel såpass høy virkningsgrad at de sikkert ikke trekker stort mer enn uteffekten. Merk at jeg skrev gjennomsnitt. Det kommer selvfølgelig an på hvor høyt det spilles og hvilke høyttalere som brukes.
    Men ikke 0,2 A ikke i gjennomsnitt Men poenget ditt er uansett at de ikke trekker all verden. Som betyr at mr.Dypbassen ikke trenger å tenke på det.

Mitt eksempel. jeg hadde følgende på en kurs ( 16 A 3,6kw )
    2 stk 500w Embla
    1 stk 200w Embla
    1 stk Pj
    1 stk xbox
    1 stk Crest 800w pa
    2 stk bash forstekere ( 250 og 500w)
    1 stk Harman kardon dpr 2005
    div små stæsj som ikke trekker noe ( parabol tunere dvd spiller
    og 200w i lys

I tillegg så gikk den kursen på andre ting som jeg ikke helt vet hva er...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det holder i massevis, tror du Midgard er beregnet for industrien ? desuten, Midgard er jo ganske effektive så, har den 400 watt trekker den rundt dette også vil jeg tro ved full power. Dvs. min kaffemaskin trekker 2,5 x det da...
    460 watt for Pioneeren lyder litt rart, er det ved full power, eller et gjennomsnitt ? Uansett, ikke tenk på dette....
    Bak på Pioneer'en står det 460w.

Men hva trekker Oberon 6.1 på fullt? Jeg har bare èn 10A krets som jeg setter de på. Den andre kretsen skal brukes til sub, data og projektor. Har tenkt i fremtiden å skaffe en sub til, derfor er det kjekt å ikke bruke noe mer av den kretsen til monoblokker.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikringen er nok i praksis ikke noe problem. Oberon 6.1 trekker maksimalt 1500W pr kanal, men det er med relativt lavimpedant last, god tilgjengelighet på strøm og ekstrem høytspilling. I praksis er høyttalerne en begrensende faktor og man er fort nede i 1/4 av makseffekten. En annen begrensende faktor er kabeltverrsnittet. Dersom det er en del meter med 1,5kvmm får du neppe ut maksimalt med effekt fra forsterkerne da spenningen ut av kontakten fort blir langt under 200V ved transienter.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info, Snickers-is! Da blir det testing av Oberon 6.1 så snart rommet blir ferdig Hvordan tror dere Oberon spiller med Klipsch? Burde vel kunne spille rimelig høyt.

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Oberon 6.1 ilag med mine Klipsch RF63, og ja det spiller "rimelig" høyt :twisted:
    Men desto viktigere så spiller det også flott

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må få se å låne alt dette hjem og teste Tenkte å gå ganske kraftig opp i prisklasse ved neste høyttaler kjøp. Da blir det nok enten rf63 eller rf83, men det blir jo lenge til. I mellomtiden skal lommeboken fylles opp og midgard testes, gleder meg:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    600w er jo helt unødvendig til Klipsch... 20W og godt med strømreserver holder sikkert (for å sette det litt på spissen). Kjøp deg en god integrert så sparer du en forforsterker :-D og litt til...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte at når jeg først skal kjøpe effektforsterker, så kjøper jeg så jeg kan ha det i noen år. Monoblokker går jo vanligvis ikke ut på dato med ny teknologi som kommer. Det er jo bare en strømforsyning. Men er det egentlig bra å parre Klipsch og Midard Oberon? Vil ikke det høres litt hardt ut? ICE monoblokker er vel ikke akkurat kjent for å ha en varm lyd.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    600w er jo helt unødvendig til Klipsch... 20W og godt med strømreserver holder sikkert (for å sette det litt på spissen). Kjøp deg en god integrert så sparer du en forforsterker :-D og litt til...

Neineinei, AntonX. Du må ha ti decibel headroom. Og da trenger du masse watt.

(Om Snickers hadde sagt noe annet, kunne han likesågodt ha lagt ned hele sjappa. )

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Tenkte at når jeg først skal kjøpe effektforsterker, så kjøper jeg så jeg kan ha det i noen år. Monoblokker går jo vanligvis ikke ut på dato med ny teknologi som kommer. Det er jo bare en strømforsyning. Men er det egentlig bra å parre Klipsch og Midard Oberon? Vil ikke det høres litt hardt ut? ICE monoblokker er vel ikke akkurat kjent for å ha en varm lyd.
    Midgard vil jeg kalle for veldig nøytral, så mye kommer nok an på hvilke forforsterker du parer den med. Kunne godt tenkt meg å prøvd den ilag med en rør-forforsterker, men har ikke kommet så langt enda

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg kjøpte seg en wattmåler for å finne ut hvor mye strøm anlegget hans trakk. Hver av de to monoblokkene har en trafo på 1700VA. I CD spillerne er det lite.

På ganske høyt lydnivå trakk hele sullamitten nesten 500 watt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Neineinei, AntonX. Du må ha ti decibel headroom. Og da trenger du masse watt.

(Om Snickers hadde sagt noe annet, kunne han likesågodt ha lagt ned hele sjappa. )

Hehe..ja det glemte jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og spesielt siden Dypbassens hjemmekinosal er på 620mx3,30m. Da trengs litt av et headroom, ørepropper til de fremste og kikkert til de bakerste.

:-D

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Sikringen er nok i praksis ikke noe problem. Oberon 6.1 trekker maksimalt 1500W pr kanal, men det er med relativt lavimpedant last, god tilgjengelighet på strøm og ekstrem høytspilling. I praksis er høyttalerne en begrensende faktor og man er fort nede i 1/4 av makseffekten. En annen begrensende faktor er kabeltverrsnittet. Dersom det er en del meter med 1,5kvmm får du neppe ut maksimalt med effekt fra forsterkerne da spenningen ut av kontakten fort blir langt under 200V ved transienter.
    Et spørmål:
    Klasse D trinn har normalt switchmode forsyning med høy virkningsgrad og denne utgjør vel ikke en resistiv last, så det er kanskje mer korrekt å se på VA isteden for W ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Ja, og spesielt siden Dypbassens hjemmekinosal er på 620mx3,30m. Da trengs litt av et headroom, ørepropper til de fremste og kikkert til de bakerste.

:-D
    Hehe.. jøss du fant en skriveleif

EDIT: må vel rette opp den da, så det ikke blir noen missforståelser

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •