Hvor mye strøm trekker Midgard Oberon 6.1? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Klipsch er så lettdrevne at du ikke trenger å tenke på hverken VA eller W. Tenk heller på en god match! Hva har du tenkt å teste MA med egentlig? Hva er referansene dine? Hvorfor er du bare opptatt av Midgard? Er det fordi det står 600W på dem?

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei absolutt ikke. Men jeg har hørt at de trekker mye strøm, derfor må jeg vite det før det blir aktuelt. Når jeg skal teste blir det selvfølgelig med flere monoblokker. Har sett endel på Rotel også, som mange sier er en god match med Klipsch.

Nå har jeg ikke helt bestemt meg for hvilke høyttalere jeg skal ha heller, men det peker mye mot Klipsch. Jeg er først og fremst på utkikk etter en høyttaler som er detaljert i lyden med god dynamikk. Jeg vil også kunne ha stålkontroll med volum etc. derfor vil jeg gjerne ha en lettdreven høyttaler og kraftig effektforsterker

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du trenger mye watt for å ha stor kontroll på bassen er en STOR missforståelse. Klipsch er ikke særlig detaljerte, imo, derimot livlige og passer fint til rock og hjemmekino (synes jeg).

For å være helt ærlig så skriver jeg i slike tråder for å forsøke å avlive noen myter som tydeligvis er temmelig inngrodd.. Jeg har ikke noe imot Midgard alså.. de er sikkert gode de (har aldri hørt dem)..

En forsterker med få watt og god strømkapasietet kan spille bedre bass enn en med mange watt. Og vis versa... Tenk kvalitet og match!! Glem Watt!!

Phu..... :-D :-D Nå må jeg sove..

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere brukte jeg Thule forforsterker og en Parasound HCA-2200 på mine klipsch.
    Noe som låt veldig bra, synes ihvertfall jeg, og alle andre som har hørt dem, ihvertfall sier de så

Jeg kjøpte Oberon pga av hadde lyst å prøve noe nytt, og siden det ikke var så stor prisforskjell på de forskjellige størrelsene av Oberon, så valgte jeg den største modellen:twisted:
    Vet jo aldri hvilke høyttalere jeg skal ha neste gang, og en forsterker blir aldri for kraftig:twisted: (alt med måte selvfølgelig)
    Klart jeg ville heller ha en forsterker som er god, enn en som er kraftig, men får jeg begge deler sier jeg jatakk

Har fortsatt Parasounden, og har planer om å høre hvordan den låter i forhold til Oberon etter hvert...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Fjernet. OT.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    At du trenger mye watt for å ha stor kontroll på bassen er en STOR missforståelse. Klipsch er ikke særlig detaljerte, imo, derimot livlige og passer fint til rock og hjemmekino (synes jeg).

For å være helt ærlig så skriver jeg i slike tråder for å forsøke å avlive noen myter som tydeligvis er temmelig inngrodd.. Jeg har ikke noe imot Midgard alså.. de er sikkert gode de (har aldri hørt dem)..

En forsterker med få watt og god strømkapasietet kan spille bedre bass enn en med mange watt. Og vis versa... Tenk kvalitet og match!! Glem Watt!!

Phu..... :-D :-D Nå må jeg sove..
    Har jeg noen gang sagt at jeg vil ha mye watt? Jeg vil ha en sterk effektforsterker som gjør at jeg kan spille høyt, med god kontroll. Jeg vet godt at man ikke må se seg blind på watt. Jeg vet ikke om Klipsch har så mye detaljer, men siden jeg skal en del opp i prisklasse, regner jeg med at det blir godt nok med detaljer (i forhold til mine gamle høyttalere). Dynamikken er for meg viktigst.

Det er vel ikke akkurat slik at jo mer strømsterk effektforsterkeren din er, jo mer bass spiller den. Midgard er litt slank i bassen nettopp fordi den har god kontroll på elementene. På mindre effektforsterkere vil man få mer bass, da de ikke holder like godt på elementene. Såvidt jeg vet er det slik, hvis ikke det er noe jeg har missforstått her da.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du spiller på Klipsch RF 63 i et middels stort rom og drar på til det begynner å bli litt ubehagelig høyt, hvor mange watt tror du brukes?

Det hadde vært moro å demonstert min på 3o kvalitetswatt :-D .. Jeg er ganske sikker på at ørene dine hadde sagt stopp før forsterkeren hadde klippet. Og med full kontroll over basselemenetene.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nettopp slik jeg vil ha det Jeg vil kunne spille så høyt at jeg aldri vil orke å skru så høyt. Da slipper jeg å bekymre meg over om høyttalerne virkelig tåler lydnivået, som jeg til stadig gjør nå. Høyt og krystallklart er drømmen.

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er så lettdrevne at du ikke trenger å tenke på hverken VA eller W. Tenk heller på en god match! Hva har du tenkt å teste MA med egentlig? Hva er referansene dine? Hvorfor er du bare opptatt av Midgard? Er det fordi det står 600W på dem?
    Trådstarter nevner bl.a RF-83 som på papiret er like lett å drive som tidligere modeller fra Klipsch. Min erfaring med RF-83 er at disse ikke nødvendigvis spiller så bra ilag med små forsterkere som med tidligere modeller fra Klipsch.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Det er nettopp slik jeg vil ha det Jeg vil kunne spille så høyt at jeg aldri vil orke å skru så høyt. Da slipper jeg å bekymre meg over om høyttalerne virkelig tåler lydnivået, som jeg til stadig gjør nå. Høyt og krystallklart er drømmen.
    Hvorfor vil du kunne spille grisehøyt om du ikke orker å skru så høyt?
    Jeg også liker å spille evldig høyt i blant men det har jo en grense. Det er vel ingen vits i å kunne spille høyere enn smerteterskelen, er det? Så lenge forsterkeren ikke forvrenger er det ikke noe problem med mindre watt for høyttalerne.

Hvis du mente billige små forsterkere Bamse, så kan det jo være kvaliteten som er begrensende? Strømforsyningen bl.a?

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du mente billige små forsterkere Bamse, så kan det jo være kvaliteten som er begrensende? Strømforsyningen bl.a?
    Nah, ikke billig mikk. Sammenligningen var mot snacksy små rørforsterkere som var nydelig match mot Klipsch tidligere. Dette er ikke tilfelle med f.eks RF-83. Mener å huske at Haakon Rognlien i Fidelity sa noe lignende i sin test av RF-83 for en stund tilbake.

Forer forøvrig mine RF-83 fra en solid kladeis fra McIntosh som ikke går så lett tom.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil du kunne spille grisehøyt om du ikke orker å skru så høyt?
    Jeg også liker å spille evldig høyt i blant men det har jo en grense. Det er vel ingen vits i å kunne spille høyere enn smerteterskelen, er det? Så lenge forsterkeren ikke forvrenger er det ikke noe problem med mindre watt for høyttalerne.

dette vor høyt man spiller tror jeg varierer i forhold til hva slags elektronikk man bruker, og ikke bare høyttalerne. Noe av poenget er vel å finne en forsterker som passer høyttalerne slik at det låter bra på også høye volum. Et problem som jeg ser en del ganger er at det ikke låter noe særlig ved høye volum. Flere ganger vor jeg har opplevd at lydnivå har vært veldig høyt, er når forsterkeren får litt problemer og det kan låte skarpt og bassfattig. Nå tror jeg at jeg kan og spiller høyere enn jeg gjorde på mitt forige forsterksett, men det høres ikke slik ut. For meg har problemstillingen vært å finne en forsterker som låter likt uansett volum (selvsagt ikke bare det eneste kriteriet). Det mener jeg så absolutt jeg har klart nå.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •