De nye lydformatene og meg - i et "worst case scenario"...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

De nye lydformatene og meg - i et "worst case scenario"...

...kan jeg allikevel ganske fornøyd beholde min gamle receiver?

Jeg har en Arcam AVR300 som jeg er fornøyd med, men den har altså ikke HDMI i noen versjon. Jeg kan altså kun koble lyd med SPDIF eller via analoge innganger.

Så med denne receiveren vil jeg vel ikke få fullt utbytte av de nye formatene.

Men - kan HD-DVD eller BluRay spilleren jeg måtte kjøpe (ikke kjøpt enda, så det gjelder en fremtidig modell som sannsynligvis ikke er på markedet nå) "downmixe" signalet og deretter sende det over SPDIF?
    Slik at jeg altså vil få samme lydkvalitet omtrent (kanskje en anelse bedre til og med) som jeg i dag får med DTS?

Eller ville det evt. lønne seg lydmessig å la spilleren dekode de nye formatene og sende dem over analogt?

Hovedspørsmålet er vel om jeg - dersom jeg er godt fornøyd med kvaliteten på dagens DTS lyd - vil kunne leve en god stund til med min AVR300?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forumets medlemmer
    Mange gode råd.
    Ja, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Takk for hjelpen alle sammen. Og joda, jeg er enig i at jeg burde vite en del om dette her så lenge som jeg har vært i gamet, men du trengte vel ikke skjelle meg ut for det, Grutle85? For ikke å snakke om du, BurgerMangler98?

Til dere andre; takk for alle de gode svarene.

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spøk?

Du burde la BD/HDDVD spilleren dekode lydsignalene og bruke analoge kabler til recieveren. Vanlig DTS og DD ligger vel på rundt 400-500 kbps?? Altså endel komprimert, så med HD-lyd som er ukomprimert vil du få MYE bedre lydkvalitet!

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær klar over at ved analog overføring, vil receiveren ha begrensning mht. hva den kan gjøre med lyden i etterkant. De fleste receivere har ikke mulighet for å digitalisere de analoge signalene, og dermed kan du gå glipp av kjekke ting som f.eks. audio delay (lip sync), DSP (om du har behov for det), romkorreksjon etc.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste av dette kan du justere i spilleren (regner med at også HD-spillere har dette slik som de fleste nyere DVD-spillere), som f.eks. lip-sync, nivå, avstander etc. Har planer om å sende analoge signaler fra min fremtidige HD-spiller til lexicon MC-4, som har to analoge 5.1 innganger slik at jeg har en til SACD/DVD-A og en til HD-lyd.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0