Analog eller digital?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Analog eller digital?

Leste nettopp en tråd, her er utsnitt av posten:
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    HD DVD spiller har jeg også, og planlegger å kjøpe en Blu-ray spiller. For å fullt utnytte disse (uten lyd i HDMI) bruker jeg selvfølgelig analog tilkobling 5.1 til receiveren.
    Betyr dette at en alltid bør kjøre analog mellom dvd spiller og reciever?
    Jeg ble anbefalt å kjøre digitalt og kjører nå på Coax.

Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    jeg vil helst ikke bruke coax/optisk, da jeg kun får standard Dolby Digital/DTS, og ikke høyoppløselig lyd.
    Hmm. Kan dette stemme da? Har ikke peiling på dette selv. Hva er standard Dolby Digital/DTS og hva er neste steg opp som Kim Olav ønsker å oppnå?

Recieveren min takler følgende:
    Dolby Digital
    Dolby Digital EX
    Dolby Digital Surround Sound EX
    DTS
    DTS EX Matrix
    DTS ES 6.1

Selv kjører jeg Dolby Digital via Coax på film. Finnes det noe bedre alternativ for meg? Er det begrensninger i dvd-spilleren som gjør at jeg ikke får brukt de mer avanserte alternativene? DVD spilleren tar Dolby Digital og DTS, men det står ikke noe mer enn det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har også fått beskjed om og kjøre digitalt så jeg kjører optisk.
    forskjellen på analogt og digital overføring såvidt meg bekjent er at kjører du analogt får du ikke dolby digital og dts.kun stereo signal/pro logic osv.
    slik var det hvertfall hos meg før jeg begynte med optisk fra dvd,da fikk jeg kun pro logic lyd.
    hvis han da ikke mente at han bruker en analog kabel for hver høyttaler i 5.1 systemet da.så han da har 5+1 innganger på forsterkeren sin og tilsvarende fra dvd.men hvordan kan det uansett bli bedre så lenge det går analogt?digitalt gir vel bedre kavlitet på signalene?håper det kommer flere svar på dette-

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen på å bruke digital eller analog tilkobling er hvor dekodingen skjer.

Bruker du digital tilkobling skjer dekodingen i receiveren, bruker du analog tilkobling skjer dekodingen i dvd-spilleren.

Rimelige dvd-spillere har som regel ikke mulighet for å dekode dolby digital og dts. Da MÅ du bruke digital tilkobling til receiver for å få 5.1 lyd.

Dersom din dvd-spiller kan dekode 5.1 eller 7.1 lyd så har du 6 eller 8 analoge utganger bak på spilleren. Da kan du velge om du vil bruke digital eller analog tilkobling, alt etter om dvd-spilleren eller receiveren har den beste dac'en (dekoderen)

Når det gjelder HD dvd og bluray, så finnes det meg bekjent ingen receivere som kan dekode dette enda, så da må du bruke dac'en i spilleren, dvs analog tilkobling med 6 eller 8 kabler.

Når det gjelder dolby digital ex, dd 6.1 og dts ex så har det med hvor mange lydspor receiveren takler. Altså 5.1, 6.1. eller 7.1, men de aller fleste filmer er spilt inn i dolby digital 5.1 eller dts 5.1.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lurer og kingkong: dere gjør helt riktig. dere kan ikke få noe bedre resultat enn slik dere kjører nå med digitalt mellom dvd og reciever

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Connecting a TrueHD source to a TrueHD receiver requires a digital-link capable of transporting either the encoded bitstream (up to 18 Mbit/s), or the unpacked linear-PCM audio (>35Mbps.) HDMI 1.1 (and higher) can transport multichannel PCM-audio, and therefore can transport an unpacked TrueHD audiotrack. An HDMI 1.3 (or higher) link is required to transport TrueHD in raw bitstream form[1]. TOSLINK (and SPDIF) cannot carry TrueHD at all, due to insufficient bitrate-capacity.
    Hentet fra Wikipedia

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av @alfakrøll
    Når det gjelder dolby digital ex, dd 6.1 og dts ex så har det med hvor mange lydspor receiveren takler. Altså 5.1, 6.1. eller 7.1, men de aller fleste filmer er spilt inn i dolby digital 5.1 eller dts 5.1.
    Takk for svar.
    Vil nok tro at recieveren min decoder bedre enn dvd spilleren så Digital vil være best for meg.

Jeg ser i folks bilder av deres hjemmekino at noen kjører to fronter, senter, sidehøytalere og bakhøytalere og kanskje til og med en "senter" helt bak. Dette blir jo en slags 8.1 da? Er det noe vits hvis usansynlig få filmer blir laget i slike extended formater eller kjører de bare flere høyttalere i et slags 5.1 elelr 6.1 format for å få lyd rundt hele lytteposisjon?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert mulig å lage et "100.1" system, men så lenge filmene er i 5.1 er vel det tilstrekkelig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •