Romkorreksjonen til Denon 2807

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Romkorreksjonen til Denon 2807

Hei

Hadde en del forventninger til at denne romkorreksjonen til Denon skulle være bra og hjelpe på lyden. Det har seg slik at me en gang romkorreksjonen står på (audyssey), så blir lyden helt tåkete og uklar. Med en gang den blir avslått blir musikken mye mer detaljert og kommer mye bedre frem. Samme resultat når det blir sett film. Har også prøvd alle de ulike modusene innenfor romkorreksjonen.

Prøvde også denne romkorreksjonen i et annet rom, men resultatet var det samme, uklar og merkelig lyd.

Forstår ikke hvorfor denne romkorreksjonen har fått så mye skryt? Noen flere som har erfart det samme?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Hawky
    Hei

Hadde en del forventninger til at denne romkorreksjonen til Denon skulle være bra og hjelpe på lyden. Det har seg slik at me en gang romkorreksjonen står på (audyssey), så blir lyden helt tåkete og uklar. Med en gang den blir avslått blir musikken mye mer detaljert og kommer mye bedre frem. Samme resultat når det blir sett film. Har også prøvd alle de ulike modusene innenfor romkorreksjonen.

Prøvde også denne romkorreksjonen i et annet rom, men resultatet var det samme, uklar og merkelig lyd.

Forstår ikke hvorfor denne romkorreksjonen har fått så mye skryt? Noen flere som har erfart det samme?
    Hei. Er ikke helt enig her. Har du plassert mikrofonen riktig? Har du tatt 6 målinger? Har kun meget possitiv erfaring med Room EQ.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hmmm...og du har kjørt "full korreksjon" 1 detectrunde + 6 målepunkter (med "rom i rommet"-oppsett av mikrofonen)?

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denon 4306

Jeg har Denon 4306 med Audyssey. Det er sikkert samme greiene som din Denon. Jeg har kalibrert med seks posisjoner og justert litt her og der uten at jeg synes at Audyssey låter noe bedre. Kanskje det har med høytalerene mine å gjøre ?! Rommet mitt er jo helt håpløst, men likevell låter det bedre uten korreksjon. Kanskje jeg gjør noe feil ?

...så ja, jeg har erfart det samme.

Kanskje er romkorreksjon blir en slags "keiserens nye klær" ?

Newcomer vaner81 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel ikke dere 2807, da-ty@online.no og Globe?

Må faktisk si meg enig med Hawky.
    Lyden i mitt rom blir også helt ødelagt av romkorreksjonen, akkurat som beskrevet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vaner81
    Nå har vel ikke dere 2807, da-ty@online.no og Globe?

Må faktisk si meg enig med Hawky.
    Lyden i mitt rom blir også helt ødelagt av romkorreksjonen, akkurat som beskrevet.
    Er akkurat samme Room EQ i 2807 3806 og 4306. Er målingene foretatt riktig?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeoMaster
    Jeg har Denon 4306 med Audyssey. Det er sikkert samme greiene som din Denon. Jeg har kalibrert med seks posisjoner og justert litt her og der uten at jeg synes at Audyssey låter noe bedre. Kanskje det har med høytalerene mine å gjøre ?! Rommet mitt er jo helt håpløst, men likevell låter det bedre uten korreksjon. Kanskje jeg gjør noe feil ?

...så ja, jeg har erfart det samme.

Kanskje er romkorreksjon blir en slags "keiserens nye klær" ?
    Har ikke samme oppfattning. Lyden blir meget åpen og detaljert med Audyssey. Lydbilde blir mye bredere. Synes spesielt stemmer kommer meget godt frem. Bruker da Room EQ kun til film. Hvordan har du plassert mikrofonen? Har du tatt målingene i riktig rekkefølge?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målingene er gjort etter boken. Seks lytte posisjoner, flere runder.

Kanskje denne korrigerte lyden ganske enkelt bare ikke låter bra i mine ører fordi jeg ikke liker "korrekt" lyd ?

Newcomer vaner81 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har kjørt gjennom hele auto-setup. Så jeg kjører film uten, og musikk i pure direct.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av BeoMaster
    Målingene er gjort etter boken. Seks lytte posisjoner, flere runder.

Kanskje denne korrigerte lyden ganske enkelt bare ikke låter bra i mine ører fordi jeg ikke liker "korrekt" lyd ?

Etter tips fra Akto så er det viktig at første og siste måling blir tatt i sweetspot. Er helt omvent hos meg. Låter helt natta hvis EQ er av. Skulle vært artig å hørt selv.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vaner81
    Ja, har kjørt gjennom hele auto-setup. Så jeg kjører film uten, og musikk i pure direct.
    Slik gjør jeg det også. Jeg har kjørt auto-setup flere ganger, og forsterkeren detekterer alle 7 høytalerene mine riktig både i hht posisjon og størrelse. Jeg har gått over oppsettet via web grensesnittet og det hele ser og låter greit ut. Faktisk kan jeg si meg enig med at bassen sitter bedre og senter kommer bedre frem, men likevel blir det til at all room eq er slått av når jeg ser film.

Og lyden fra Denon DVD 2900 i analog stereo gjennom Pure Direct på Denon 4306 låter alldeles himmelsk. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg godt igjen i det dere sier. Kjører selv Pure Direct på cd og dette gir en meget bra lyd.

Og ja, romkorreksjonen ble kjørt ved seks lytteposisisjoner. Bytter jeg mellom romkorreksjon av og på er jeg ikke i tvil om at lyden er mye bedre når den står av.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Kjenner meg godt igjen i det dere sier. Kjører selv Pure Direct på cd og dette gir en meget bra lyd.

Og ja, romkorreksjonen ble kjørt ved seks lytteposisisjoner. Bytter jeg mellom romkorreksjon av og på er jeg ikke i tvil om at lyden er mye bedre når den står av.
    Rart det der. Er vel ikke noe fasitsvar når det kommer til lyd. Er vel smak og behag. Kjører selv Direct eller Pure direct fra CD spiller til 3806. Som sagt meget god lyd. Synes ikke Room EQ er noe særlig på musikk.
    Så EQ blir kun brukt til film.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært morro å prøve dette på en "gathering".

Testet ut Yamaha, Pioneer og Denons Rom EQ mot hverandre, og også spilt både med og uten koreksjon. Slik at flere kunne synset litt sammen om dette "live"...

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det var en litt generell tråd rundt denne kaprer jeg denne tråden litt. Har nettopp kjøpt 2807 og kunne ikke vært mer fornøyd. Har kjørt et par gjennomganger av auto setup'n og room eq. Har testet de forskjellige modusene, audyssey - flat - front - manual. Audyssey hos meg låter litt bassfattig, så front fungerer best, men liker også å biffe opp bassen litt i manual modusen. Men veit at Audyssey funksjonen er den beste og låter klart best ellers i registeret, men som sagt litt bassfattig...hmm.

Men hva anbefales her? Skal kjøre igjennom en SKIKKELIG gang til i morra der alt skal være perfekt tilrettelagt for mikrofonen. Noen tips her? Ser et tips om at første og siste måling skal være i sweet-spot.

(ble kanskje noe rotete dette...sent;-))

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Siden det var en litt generell tråd rundt denne kaprer jeg denne tråden litt. Har nettopp kjøpt 2807 og kunne ikke vært mer fornøyd. Har kjørt et par gjennomganger av auto setup'n og room eq. Har testet de forskjellige modusene, audyssey - flat - front - manual. Audyssey hos meg låter litt bassfattig, så front fungerer best, men liker også å biffe opp bassen litt i manual modusen. Men veit at Audyssey funksjonen er den beste og låter klart best ellers i registeret, men som sagt litt bassfattig...hmm.

Men hva anbefales her? Skal kjøre igjennom en SKIKKELIG gang til i morra der alt skal være perfekt tilrettelagt for mikrofonen. Noen tips her? Ser et tips om at første og siste måling skal være i sweet-spot.

(ble kanskje noe rotete dette...sent;-))

Grattis med 2807 :-)

Akto har skrevet mye om dette i sin tråd. Det handlet om å definere et "lytterom i rommet". Aktos tråd er laaaaang så du får søke det frem. Hans kommentarer og erfaring med Audyssey var erfaring han har gjort seg sammen med Flageborg under en konfigureringssession. Interessant og lærerik lesning! Søk og finn! :-)

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant frem hva Akto har skrevet om romkorreksjonen.

Romkorreksjon, fremtiden eller flopp???

Postnr. 86
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk! Er storfornøyd. (veit det kommer ny modell til høsten, men greide ikke å vente lenger)

Ahh supertakk! Her skal det studeres. Mye god lesning

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info:
    Audyssey modusen er ikke flat respons. Den er dempet i diskanten i forhold til en helt flat respons for å ligne på den type EQ som blir gjort i kinoer. Modusen flat er som audyssey modusen men uten dempingen i diskanten. Det er dermed flat som er den "korrekte" modusen. Hva man liker best er nå imidlertid en smakssak.

Jeg har et møkkarom, og audyssey romkorreksjonen økte imponatorfaktoren noe, bortsett fra at bassen ble mye tammere. Imidlertid ble det et noe "falskt" preg over det hele. Naturligheten forsvant på en måte. Jeg leste alt av tråder og prøvde sikkert 20 forskjellige målinger i forskjellige posisjoner. Så hos meg var ikke Audyssey (eller en receiver i det hele tatt forsåvidt) tingen.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjonen i Denon 2807 er helt topp.

Spørsmålet er: Hva gjør du feil?

Her er det du trenger fra manualen:

http://www.flageborg.no/SVSpatruljen...plassering.jpg
    (Example 1 i denne skissen gir best resultat hos meg)

http://www.flageborg.no/SVSpatruljen...asseringII.jpg

Jeg har skissert 2 alternativer for plassering av målemic.

For avspilling skal innstillingene være:

Musikk CD stereo - Front

Film DD/DTS - Audyssey

Musikk-DVD m/DD/DTS - Flat

(står i manualen :wink: - og det funker best slik...........)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •