Romkorreksjonen til Denon 2807 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 51 av 51
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Men i de tilfellene der man igrunnen bare har ett valg, og "å jobbe med plassering" stort sett betyr å flytte komponentene 10-20 centimeter i en eller annen retning, der forholdene slett ikke er optimale...vil digital romkorreksjon ha noen hensikt i det hele tatt?
    Ja.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det har kommet korreksjoner, men det ville vært ulogisk å legge til EQ i Front modus, da nettopp det at det ikke er EQ er hele poenget med Front.

Tror nok at målingene vil avsløre (dersom de blir gjort uten sub (som blir korrigert med front)) at frontene ikke blir rørt.

Alle kilder jeg har lest om audyssey og front mode sier i hvertfall dette, og jeg kunne heller ikke detektere noen større forskjell med og uten front i forhold til ren stereo (jeg spiller uten sub)

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i de tilfellene der man igrunnen bare har ett valg, og "å jobbe med plassering" stort sett betyr å flytte komponentene 10-20 centimeter i en eller annen retning, der forholdene slett ikke er optimale...vil digital romkorreksjon ha noen hensikt i det hele tatt?
    Er det ikke en av de største hensiktene med RK er da? Å optimalisere lyden i et lite optimalt rom?

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Mulig det har kommet korreksjoner, men det ville vært ulogisk å legge til EQ i Front modus, da nettopp det at det ikke er EQ er hele poenget med Front.

Tror nok at målingene vil avsløre (dersom de blir gjort uten sub (som blir korrigert med front)) at frontene ikke blir rørt.

Alle kilder jeg har lest om audyssey og front mode sier i hvertfall dette, og jeg kunne heller ikke detektere noen større forskjell med og uten front i forhold til ren stereo (jeg spiller uten sub)
    Kan ikke si jeg merker noen forskjell jeg heller, skrur som regel av RK i stereo.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ja.
    Takk! Da tenker jeg jeg skal få lånt en 2808 med hjem når de dukker opp hos langeren.

Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Er det ikke en av de største hensiktene med RK er da? Å optimalisere lyden i et lite optimalt rom?
    Ja, man skulle jo tro det, men etter å ha lest gjennom romkorreksjonstråden og endel andre poster her og der, får jeg inntrykk av at de med rom som er ganske ålreite i utgangspunktet er mest fornøyd med romkorreksjonen, mens de som sliter med plassering av høyttalerne ofte blir skuffet.

Selvsagt, de kan ha med forventninger å gjøre, og det kan også komme av at de som har mindre optimale rom er mindre dedikerte, og følgelig gjør mindre innsats med å få til romkorreksjonen skikkelig.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bryter denne diskusjonen her, da "Romkorreksjon, fremtiden eller flopp" tråden passer bedre til det!

------------

Har nå jobbet med romkorreksjonen i hele dag og kommet fram til et tilfredstillende resultat. Audyssey er klart den beste på film og bringer fram den mest "korrekte lyden", enten man liker den eller ikke. Merker jeg må gasse på litt ekstra for å få trøkket i bunn, men da er det et rimelig deilig, fett og dypt trøkk også! "Knusende glass" lyder er jo helt herlig deilige. Som nevnt funker Front best på musikk og på 5.1 musikk funker Audyssey og Flat bra, men også front til tider. En god dag foran anlegget. :-D

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Merker jeg må gasse på litt ekstra for å få trøkket i bunn, men da er det et rimelig deilig, fett og dypt trøkk også!
    Jeg legger på minst 6dB på subwoofer - ETTER at kalibreringen har gjennomført sin automatikk. Senteren øker jeg med 3dB. De andre kanalene justeres ikke.

Hvordan opplever du det nå? Hvis du prøver forslaget mitt.......

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sub enda, men synes det fungerer rimelig greit uten men det står selvfølgelig på ønskelisten. Senteren synes jeg er høy nok, så den trenger ikke økning.

Merker at Dali C1000 er en farlig dårlig senterhøytaler... Denne skal vekk! Men det er et annet tema...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Da tenker jeg jeg skal få lånt en 2808 med hjem når de dukker opp hos langeren.

Ja, man skulle jo tro det, men etter å ha lest gjennom romkorreksjonstråden og endel andre poster her og der, får jeg inntrykk av at de med rom som er ganske ålreite i utgangspunktet er mest fornøyd med romkorreksjonen, mens de som sliter med plassering av høyttalerne ofte blir skuffet.

Selvsagt, de kan ha med forventninger å gjøre, og det kan også komme av at de som har mindre optimale rom er mindre dedikerte, og følgelig gjør mindre innsats med å få til romkorreksjonen skikkelig.
    Har selv ikke særlig stort behov for RK i mitt eget lytterom, men jeg satt opp anlegg som har godt potensiale hadde det ikke vært for "dårlige" lytterom hos kompiser. Med RK blir resultatet veldig mye bedre i slike tilfeller er min erfaring, bare for å understreke Flageborgs "ja" her. So go for it!

Flageborg: Uten at jeg har videre erfaring med hvordan audyssey fungerer i de forskjellige modusene, må jeg si at marsboers referanser og utsagn virker fornuftige. Og at man da ikke bør høre forskjell uten sub med "front" aktivert.

Jeg vil dog ikke si at du ikke hører det du hører, så det hadde vært interessant med måling med og uten front, feks. front vs. direct/pure direct med kun fronthøyttalerene.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener sikkert front og ikke flat... flat korrigerer definitivt