Romkorreksjonen til Denon 2807 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk takk for hjelpen! Har kjørt igjennom en del ganger i dag med litt forskjellige mic-posisjoner og funnet ut at Front funker best, men skal definitvt gå igjennom dette og prøve ut disse posisjonene som du viser til...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Takk takk for hjelpen! Har kjørt igjennom en del ganger i dag med litt forskjellige mic-posisjoner og funnet ut at Front funker best, men skal definitvt gå igjennom dette og prøve ut disse posisjonene som du viser til...
    Hvor stor avstand har du til bakvegg/sidevegg for SweetSpot? Kan ikke se det ut av bildene din på hjemmekino.no......

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror imidlertid at romkorreksjon fungerer best i et dedikert statisk rom. Noe av problemet hos meg var nok at jeg brukte romkorreksjon i et allerede veldig ugunstig stue, samtidig som at møbleringen var "levende". Dvs at stoler ble flyttet på eller rotert. Puter ble flyttet rundt osv osv.

Dette vil jo nødvendigvis rote til lyden over tid.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner forsåvidt ikke hva dere mener med at front låter best på musikk...
    Når man benytter front så er ikke romkorreksjon aktivt på frontene. Front har som funksjon å få bakhøytalerne mest mulig lik lyden i frontene. Pure direct kan jo likegodt benyttes på 2 kanals lyd da.

Er det slik at når man bruker front med sub så vil sub'en korrigeres, slik at man får korrigert sub, men ikke korrigert frontene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alt dette med romkorreksjon er med på og forville deg. har selv hørt arcam sin romkorresjon til 20000.- lapper på et oppsett til 250000 hjalp ikke noe spess synes jeg men klart hifi bransjen skryter og flagger det høyt vi løper jo og kjøper ;o)
    fortsatt er det beste og gjøre lytte prosessen selv og måle og flytte høytalerene litt rundt. er jo litt av det som er morro også skape sin egen lyd signatur i sin egen stue.
    men sikkert 10000 andre meninger en min ;o)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg: Har ikke lagt ut alle bildene enda, så lite å se. Men det er ca 1,5-1.7 m til sidevegger og ca. 2 m til bakvegg. Har kjørt igjennom et par ganger med tipsene dine og det begynner å hjelpe på litt. :-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Men det er ca 1,5-1.7 m til sidevegger og ca. 2 m til bakvegg.
    Det skal holde fint ifm. veggavstand til mic.

Jeg plasserer micen på toppen av putene, m/ mic pekende så direkte mot tak som mulig. Fjern alt av putert og kropper og ting og tang som ligger i veien for lyden når kalibreringen kjøres. Jeg har prøvd med stativ på mic, men det funket ikke så bra som "løs" plassering.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Når man benytter front så er ikke romkorreksjon aktivt på frontene.
    Hvor har du det fra

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aa, har brukt stativ men skal prøve en runde med "løs" plassering. Begynner å nærme meg noe nå, og takket være din hjelp. ;-)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror imidlertid at romkorreksjon fungerer best i et dedikert statisk rom. Noe av problemet hos meg var nok at jeg brukte romkorreksjon i et allerede veldig ugunstig stue, samtidig som at møbleringen var "levende". Dvs at stoler ble flyttet på eller rotert. Puter ble flyttet rundt osv osv.

Dette vil jo nødvendigvis rote til lyden over tid.
    Jeg har fått litt samme inntrykk. Har ikke prøvd romkorreksjon hjemme selv, men grubler litt på å investere i en Denon 2808 når den dukker opp (ja, vet jeg ikke trenger HDMI 1.3, men liker designet bedre enn på 2807). Litt av poenget da blir selvsagt romkorreksjonen, og om den ikke har noe for seg i et ugunstig rom mister den endel av verdien for min del.

Innspill på dette, Flageborg?

("Kinoen" min er forøvrig på 2,8x2,8m, vindu på høyre side og åpent mot gangen på høyre side.)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor vellykket RK er varierer fra rom til rom, og fra utstyr til utstyr. Det beste er å teste selv. Det er flere som har fått det til å fungere, i allefall til film.

Når man korrigerer så høyt i frekvens at bølgelengdene ikke er større enn en finger, sier det seg selv at det ikke skal mye forandringer til i et rom før det er merkbare forandringer på frekvensresponsen. Igjen, man må nesten bare teste selv og danne egne erfaringer. Jeg tror i allefall det er viktig som Flageborg sier, å følge brukermanualen godt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvor har du det fra
    For det første er dette en meget kjent sak dersom man har undersøkt litt om hva som ligger bak Audyssey, men dersom du ønsker referanser (som du sikkert gjør) så er vel ikke noe bedre enn tråden på avsforum hvor Chris som jobber med utvikling av selve Audyssey systemet deltar aktivt.

Her er noen utdrag (jeg tok meg den frihet å understreke hovedpoenget):

Quote:
    Originally Posted by 172av8r
    So if I understand correctly, the EQ's applied to the C & Rear speakers are different in front mode (trying to match the FL & FR) than they are during Audyssey or Flat modes? Or does Front simply shut off the EQ's in FL & FR, leaving everything else the same? I assume all other aspects of Audyssey are the same, ie any time delays based on speaker distances etc. ?

That's correct. In "Front" mode, MultEQ measures the front left and and right speaker response, takes the average of the two, and uses that as the target for the rest of the speakers. In Audyssey and Flat, the filters that are applied are different from Front (and from each other) because the targets are different.

The time delays and trims are the same in all modes.

Regards,
    Chris

----

Quote:
    Originally Posted by joekoz
    Hi Chris. I'm curious why a "front" target curve was thought to be necessary and why may I want to choose that curve?

Honestly speaking this was not an Audyssey favorite choice. It was requested by our first licensee to appease the consumer that has "very good" front speakers and doesn't want them equalized. The thinking was that "good speakers don't need EQ", which is of course not true because the room will make them less than good by definition.

I can sort of buy this argument, but I don't quite agree with the follow-on that says: equalize the rest of the speakers that are in different places in the room to what the front speakers measure. The fronts may be good, but sound from the center and surrounds will have different interactions with the room.

Anyway, that's the history behind this choice. We do not have this curve in our stand-alone box.

Regards,
    Chris

Tråden finnes forøvrig på:
    My AVR-3806 Audyssey experience! (measurements inside) - AVS Forum

Håper dette var svar på spørsmålet ditt Flageborg. Uansett så er frontene definitivt ikke utsatt for noe EQ i Front mode. Dette var enkelt å høre når jeg benyttet 2807 også. Front har med andre ord ingen funksjon ved stereolytting, med mindre det kanskje foregår eq av sub dersom de benyttes (dette vet jeg rett og slett ikke, men det står sannsynligvis i tråden på avsforum). Audyssey sier også at Front er en relativt unødvendig modus, noe jeg også mener.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvor vellykket RK er varierer fra rom til rom, og fra utstyr til utstyr. Jeg tror i allefall det er viktig som Flageborg sier, å følge brukermanualen godt.
    Så enkelt er det

MEN, manualen - som manualer flest - har IKKE et eksempel som matcher akkurat "ditt" rom. Og da kan det være greit med tips fra de som har erfaring fra flere kalibreringer i forskjellige former for "rom".

Det viktigste er å optimalisere plassering av fronthøytalere, sweetspot og kalibrere subwoofer - FØR romkorreksjon kjøres.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heg hører forskjell på Audyssey, Front og Direct i stereo.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør jeg også, men det er fordi man kutter ut kretser når man kjører direct. Jeg hører også merkbar forskjell på direct og pure direct. Romkorreksjon er i hvertfall ikke aktiv på frontene når front benyttes, det er hele poenget med front.

Forøvrig synes jeg det er fascinerende at flere synes audyssey låter best i front mode på stereo, når man da i praksis har skrudd av eq på frontene...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Håper dette var svar på spørsmålet ditt Flageborg. Uansett så er frontene definitivt ikke utsatt for noe EQ i Front mode.

2. Audyssey sier også at Front er en relativt unødvendig modus, noe jeg også mener
    1. Dette er også diskutert tidligere, og jeg har lest den tråden med kommentarer fra Chris i Audyssey.

Det er INGEN tvil om at Audyssey foretar en romkorreksjon av mine fronter, og at denne korrigeringen kan oppleves i Front mode.

Det kan heller virke som at Chris sammenligner med det faktum at Audyssey mode har en Cinema-curve, avrulling i topp og bunn - EQing
    Flat-mode er "ferdig" EQ-et i innspillingen.

2. Det virker som Audyssey v/Chris - ikke har noe "fokus" på Stereo med produktet sitt - jeg ville ikke vært Front-mode foruten

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å oppheve enhver tvil flageborg:

Flere referanser som går akkurat på Denon:
    http://usa.denon.com/Denon_Audyssey_FAQs.pdf

Utdrag:

The ‘Front’ setting uses the MultEQxt filters that were calculated for the entire listening area, but it does not apply any filtering to the front left and right loudspeakers. The average measured response from the front left and right loudspeakers is used as the target curve for the remaining loudspeakers in the system. The subwoofer in this case is equalized to flat as is the case for all the settings described above.

Her står det faktisk at subwooferen blir eq'a til Flat ved Front. Dvs at front har en funksjon dersom du spiller i stereo med sub. Da var det avklart også.. det har jeg lurt på lenge
    Det er nok derfor noen hører forskjell med front i forhold til direct. Frontene blir ikke rørt, men sub'en integreres bedre.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det noen som synser!! Frem med syns`o`meteret!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det viktigste er å optimalisere plassering av fronthøytalere, sweetspot og kalibrere subwoofer - FØR romkorreksjon kjøres.
    Men i de tilfellene der man igrunnen bare har ett valg, og "å jobbe med plassering" stort sett betyr å flytte komponentene 10-20 centimeter i en eller annen retning, der forholdene slett ikke er optimale...vil digital romkorreksjon ha noen hensikt i det hele tatt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. For å oppheve enhver tvil flageborg:

2. Det er nok derfor noen hører forskjell med front i forhold til direct.

3. Frontene blir ikke rørt, men sub'en integreres bedre.
    1. Nei, siden Audyssey lansert sine FAQ er det kommet "justeringer" i etterkant på webben - og det er interessant.

2. Sammenligner ikke med DIRECT - bare av/på romkorreksjon.

3. Da er det bare å finne fram laptop og målemic(låne et sted) - og sette i gang med målinger av HELE frekvensresponsen

Kan jeg høre det - bør det kunne måles

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •