Hvordan bruke 6 høyt pluss sub på en 7.1 receiver? Går det ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Kleine sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan bruke 6 høyt pluss sub på en 7.1 receiver? Går det ?

Jeg merker meg at en del dyrere receivere, som f.eks Onkyo TXNR801E, er 7.1 receivere, altså med to surr.back kanaler. Nå har det seg slik at jeg per i dag har et 5.1 oppsett, men dersom jeg kjøper ny receiver, så kunne jeg tenke meg å bruke min "gamle" centerhøyttaler som surr.back. (6.1 oppsett) Er dette mulig å få til? Hvordan koples dette når receiveren har 7 høytt.terminaler?
    :roll:

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det går fint. Det er berre å koble den til en av dei to høgtalarutgangane for sourrond back.
    Du går ikkje glipp av noko lydinformasjon, da signalet i dei to utgangene er identisk.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en centerhøyttaler, enten jeg kjøper 6.1 eller 7.1 receiver, egnet som surr back? Eller må man kjøpe egne surr.høyttalere også til dette bruket? Og hvor viktig er det at disse matcher resten av settet klangmessig? (Bør det være samme merke/serie som resten av høyttalerne? Jeg har KEF Q-serien i front,center og surr)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er viktigst er at de klangmessig er lik, om at det er en en senterhøyttaler er mindre viktig. Mange senterhøyttalere er identiske til resten av høyttalerne i sett. F.eks en del THX sett.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå har jeg bestilt Onkyo TXNR900E!
    Dette er en 7.1 receiver.

Ja, det går fint. Det er berre å koble den til en av dei to høgtalarutgangane for sourrond back.
    Du går ikkje glipp av noko lydinformasjon, da signalet i dei to utgangene er identisk.
    Er det slik altså? En ekstra bak vil da bli 6.1, men det kommer vel forskjellig lyd dersom du har to surr.back høyttalere og filmen som spilles støtter 7.1???? :roll:

Spiller det i tilfelle noen rolle hvilken kanal den ene surr back koples på(left/right)

eller er det bedre å bare la det være?
    Jeg har jo høyttalere i 5.1 oppsettet mitt nå som matcher, den centeren jeg har liggende er samme merket (KEF) men tilhører Cresta-serien mens de andre er i Q-serien!
    Bør jeg da kjøre 5.1 eller 6.1??

Et tredje alternativ er å kople på to gamle Dantax-høyttalere jeg har til overs som surr.back, men impedansen på disse er oppgitt til 4-8Ohm, mens resten av høyttalerne er 8Ohm. Dessuten er Dantaxene oppgitt til 60Watt, og det er vel litt spinkelt når receiveren forer på med 110Watt per kanal i 8 Ohm?? Noen som vet hvordan dettte ville funket?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lyden i de to senter bakhøytalerene er lik ved bruk av DD eller dts, men det nye systemet PLIIx har forskjellig lyd i de to bak. dette skal ikke ha noe å si for deg, fordi når du setter opp receiveren så forteller du den om du bruker en eller to senter bak høytalere.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine