rørforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer overland sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

rørforsterker

Hei
    McIntosh MC275 koster ca 30 000kr
    Nordic ming da mc34-amk11 koster nå ca 11 000kr.
    Er der verdt og betale 19 000kr mer for McIntosh MC275?
    mvh
    Overland

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sansynligvis to helt ulike forsterkere. ikke samme rør heller.. og 275 er et effektrinn med potmeter. mens mc34 er integrert.
    mcn gir vel 30watt mer og?

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du snakker om er to helt forskjellige rør-forsterkere.

De drives av forskjellige typer rør, McIntosh bruker KT88 som er noen kraftplugger av noen rør som leverer deretter.

Ming Da har jeg ikke store kunnskapen om men vet av andres erfaring at den har en flott mellomtone og diskant men ikke så mye rå kraft og dynamikk som McIntosh.

Så det avhenger seg selvsagt endel av dine egne preferanser i musikksjanger, hva hører du på? Hva slags høytalere? Signalkilde?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening er det ikke verdt å betale noen av prisene for en rørforsterker. Urgammel teknologi utviklet i samme periode som da mono var "hi-fi".

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Etter min mening er det ikke verdt å betale noen av prisene for en rørforsterker. Urgammel teknologi utviklet i samme periode som da mono var "hi-fi".

Teknologien har da gjort sitt med rørforsterkere slik at det følger til dels litt av dagens standard. men for all del. Hver sin smak

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Hver sin smak
    Nemlig... og hva har skjedd med rør? Ser frem til forklaring om hva som er endret.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Nemlig... og hva har skjedd med rør? Ser frem til forklaring om hva som er endret.
    Teknisk sett er det nok andre som vet bedre men lydmessig har det skjedd store forandringer innen rør.

Gamle rørforsterkere har en "slapp-bass" og er veldig konsentrerte i mellomtone, i mine ører vel og merke.
    Men det jeg har hørt av nyere rørforsterkere har det skjedd mye i bassen der den er strammet adskillig opp, tekniske egenskapene har jeg ikke kjennskap til men lydmessig er dette min erfaring.

Ta bare McIntosh som eksempel, en kraftig rør-ampm noe som var sjeldent før at det klemmer 75watt fra slike.

Regner med du mener med at rør er et tilbakelagt kapittel er at du selv ikke liker lyden fra disse men i andres ører har det helt klart noe for seg.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser frem til din forklaring om hva som har skjedd med transistor i en forsterker siden tandberg sin høytid
    de er bare mindre. i likhet med flere nye rørtyper, etter du ble født

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vi virkelig ta denne talentløse debatten om hvorvidt eldre teknologi som rørforsterker skal forkastes eller ei bare fordi det ikke er den mest oppdaterte forsterkerteknologien?

Er da vitterlig lyden det handler om, og i så måte burde det være uinteressant når teknologien i ens forsterker ble oppfunnet! Kanskje det til og med er slik! Skrekk og gru ja, men av en eller annen grunn har ikke samtlige lydentusiaster byttet til digital forsterkning, og enda verre, rørforsterkere selger som aldri før...

Nuvel, til saken! Hvovidt Macen er verdt prishoppet fra Mingen blir litt vel komplisert. Til Macen trenger du en god pre i tillegg, ikke at det er få av dem på bruktmarkedet... På bruktmarkedet får du også tak i brukte 275 til 17-18k, demobrukt i butikk ligger de gjerne på eller rett under 25k.
    Men uansett, hadde Mingen hjemme i for test i påsken, og like etterpå testet jeg Rogue Audio Tempest II. Har også hørt en god del på 275 i diverse oppsett, men aldri i eget rom.
    Jeg har skrevet om det her i det lange og brede i tråden min, men for å ta kortversjonen er Mingen en veldig innbydende forsterker. EL34-basert som du vet, og veldig typisk "rør" som man gjerne sier. Ikke verdens mest ekstreme basskontroll, men herre for et deilig lydbilde og en mellomtone fra himmelens høyere sfærer. Dog ikke siste ord innen høyttalerkontroll, høye volum skal du ha uhyrlig lettdreve høyttalere for å kunne nyte fullt ut, men holder man volumet under "festnivå" serveres utrolige mengder lydkvalitet i forhold til pris. Tempest II var imidlertig ganske andre saker. Langt mer nøytral forsterker, men etter litt lytting var det åpnebart at dette var lydkvalitet på et annet plan, og således(som jeg ser det ihvertfall) verdt mellomlegget. Men dette blir veldig generellt ettersom forsterkerne låter så ulikt. Testing anbefales på det sterkeste!

Så hvorfor i alle daget maser jeg så mye om Rogue? Var liksom McInosh det skulle handle om. Jeg endte forøvrig opp med Rogue Audio Stereo 90(effektdelen fra Tempest II), teknisk, prismessig og om enn ikke utseendemessig en direkte konkurrent til 275. Stereo 90 er såvidt jeg kan beskrive noe så sjelden som en nøytral rørforsterker som attpåtil har god basskontroll! Kanskje ikke sammenlignbar med en tilsvarende priset transistorbasert forsterker på akkurat det området, men så var det resten av frekvensområdet da...275 er i forhold til Rogue mye mer action og tjohei som jeg gjerne kaller det. Ikke nøytral i det hele tatt, men skikkelig feit og "se på meg". Og det samme kan man si om lyden... Dritfett, ja, men i utgangspunktet temmelig kostbar og lydsignaturen passer kanskje ikke alle. Nå var jeg ikke mange millimetrene fra å kjøpe en 275 selv, men jeg har ikke angret et sekund på innkjøpet av Rogue. Eller jo, kanskje da jeg blåste to utgansgrør sist uke, men jaja, litt svinn må man regne med

Dermed ender vi opp med tre vidt forskjellige forsterkere, som attpåtil kan tunes litt hit og dit ved å bytte rør(har hatt stort hell der med min Rogue), og nettopp fordi de er så forskjellige bør du tenke grundig gjennom hva du handler, og teste om du får muligheten. Nirvana awaits

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tenkt å svare langt og utførlig på de siste innlegg, men ser ikke hensikten da de som absolutt skal ha rør, mono etc. aldri vil gi seg og akseptere fakta.

Han som nevnte Volvo 142 har vel et poeng.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tenkt å svare langt og utførlig på de siste innlegg, men ser ikke hensikten da de som absolutt skal ha rør, mono etc. aldri vil gi seg og akseptere fakta.

Han som nevnte Volvo 142 har vel et poeng.
    Hvorfor i allverden blander du inn mono hele tiden når det er snakk om rørteknologi?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Hvorfor i allverden blander du inn mono hele tiden når det er snakk om rørteknologi?
    Fordi dette ble utviklet samtidig. Men, sorry, skal holde kjeft heretter m.h.t. rør. Bare rør uansett. Fortsett å tro.

EDIT: Bare en ting til før jeg er ferdig ... Alle syntes å være så opptatt av det siste innen teklologi. ... ?? quesestionmark ???

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi dette ble utviklet samtidig. Men, sorry, skal holde kjeft heretter m.h.t. rør. Bare rør uansett. Fortsett å tro.
    Neinei, nå lurer jeg veldig på hva i alle dager som etter din mening er så horribelt med rørforsterkere, så fyr løs, show me the error of my ways!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ELS høytalerene kom (var det på slutten av 60-tallet?), men fy fader dem låter bra selv i dag... Selv har jeg noen eldre høytalere, riktig så gamle og ikke mye yngre enn meg (og jeg er 35 blitt) men fyttirakker'n hvordan det spiller.

JBLFAN, ser du mer på spesifikasjoner enn du hører med ørene? Mistenker deg det, da størstedelen av rørforsterkerene som i dag lages er ganske så dyre (og desto vell-lydende) mens du må spytte ut grusen der du har trynet i din uttalelse, og innrømme at de fleste transistorere som selges ligger i desto lavere prisleie... Nå ser nok en transistorforsterker til 3000 nok bedre ut på papiret for mange enn en dyrere rørforsterker, men selv lytter jeg heller til lyden enn å blindt lese spesifikasjonene.

Aner ikke hvorfor du er så sterkt imot rørforsterkere, har du hørt lyden av en før du uttaler deg så bastant?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og henry ford sin første bil utviklet i 1896? buhu.
    viss du tror transistor er noen ny form for teknolgi så må du tro om igjen.

skulle likt å vite hva slags forsterker du har hjemme som er så overlegen alt med rør i?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    ELS høytalerene kom (var det på slutten av 60-tallet?), men fy fader dem låter bra selv i dag... Selv har jeg noen eldre høytalere, riktig så gamle og ikke mye yngre enn meg (og jeg er 35 blitt) men fyttirakker'n hvordan det spiller.

JBLFAN, ser du mer på spesifikasjoner enn du hører med ørene? Mistenker deg det, da størstedelen av rørforsterkerene som i dag lages er ganske så dyre (og desto vell-lydende) mens du må spytte ut grusen der du har trynet i din uttalelse, og innrømme at de fleste transistorere som selges ligger i desto lavere prisleie... Nå ser nok en transistorforsterker til 3000 nok bedre ut på papiret for mange enn en dyrere rørforsterker, men selv lytter jeg heller til lyden enn å blindt lese spesifikasjonene.

Aner ikke hvorfor du er så sterkt imot rørforsterkere, har du hørt lyden av en før du uttaler deg så bastant?
    Nå må jeg ha lov til å reagere. At jeg av alle skal beskylles for å se på spesifikasjoner. Har ikke gjort det på 30 år. Jeg er 54, så denslags uttalelser vil jeg ha meg frabet. Jeg har aldri bytter fra noe til noe om jeg ikke har hørt forskjell, det være seg forsterkere, høyttalere eller kabler. Men å høre en rør sak som får meg til å bytte har jeg aldri hørt.

Bruker forøvrig Mosfet powere.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ...og henry ford sin første bil utviklet i 1896? buhu.
    viss du tror transistor er noen ny form for teknolgi så må du tro om igjen.

skulle likt å vite hva slags forsterker du har hjemme som er så overlegen alt med rør i?
    Når ble transistoren utviklet=? Sjekk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til dere rørfolket...
    Drives det fremdeles research produksjon utvikling av nye rør med mere ?
    Eller bruker disse fra gamle lagre av rør ?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at en forsterker låter dårlig fordi den har rør på utgangen er pisspreik og du vet det

transistor har ikke bare fordeler. tror du det er uten grunn at gitarforsterkere blir bestykket med rør?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men allikevel har du en høyttaler med eldgammel hornteknologi og dynamiske elementer som er ganske så gamle de og, som avatar.

Hva er galt med hifi? (Når jeg hadde en radio med mulighet for mono, kunne det gå flere dager før jeg fant ut at den sto på mono. Det spilte musikk uansett, og det er det viktigste )

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •