rørforsterker - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Når ble transistoren utviklet=? Sjekk.
    Fra Wikipedia:

"The first three patents for the field-effect transistor principle were registered in Germany in 1928 by physicist Julius Edgar Lilienfeld, but Lilienfeld published no research articles about his devices, and they were ignored by industry. In 1934 German physicist Dr. Oskar Heil patented another field-effect transistor."

Videre:

"On 16 December 1947 William Shockley, John Bardeen and Walter Brattain succeeded in building the first practical point-contact transistor at Bell Labs."

Ganske gammel altså.

Til trådstarter: Det er stor forskjell på de forsterkerne Går ikke an å sammenligne annet enn på at begge bruker rør.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening er det ikke verdt å betale noen av prisene for en rørforsterker. Urgammel teknologi utviklet i samme periode som da mono var "hi-fi".
    Så essensen i ditt resonnement er at den nyeste forsterkerteknologien er den utvilsomt beste?

Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Men allikevel har du en høyttaler med eldgammel hornteknologi og dynamiske elementer som er ganske så gamle de og, som avatar.
    Godt poeng!

EDIT: Bare en ting til før jeg er ferdig ... Alle syntes å være så opptatt av det siste innen teklologi. ... ?? quesestionmark ???
    Er vel strengt tatt du som er opptatt av "den nyeste" teknologien i denne tråden...

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik
    Et spørsmål til dere rørfolket...
    Drives det fremdeles research produksjon utvikling av nye rør med mere ?
    Eller bruker disse fra gamle lagre av rør ?
    Produksjon av nye rør er i full sving både i Kina, Russland, Tsjekkoslovakia m.v.

Noe av produksjonen er kloning av gamle rørtyper - og noe selges da også som NOS (new old stock) og finner sin avsetning som falske originaler på eBay o.l. Men det finnes også helt kurante nye rør i forskjellige prisklasser, men vesentlig billigere enn NOS rør som det per definisjon finnes en begrenset mengde igjen av.

Fordel med rør kontra transistor - vel hører man ingen forskjell, er det utvilsomt mer praktisk med transistor For egen del er rørforsterker kort oppsummert som mer dynamisk og klar enn tilsvarende prisklasse transistor. Fjellbekk kontra vann fra tappekran. Begge deler er vann men det første er litt mer engasjerende...

Valve amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia sier noe om fordelene og ulempene. bemerk at utgangstrafoen har veldig mye å si - dette er kanskje et element som er blitt bedre på moderne rørforsterkere.

Moderne rørbruk ellers er f.eks. mikrobølgeovner og kraftige radiosendere.

Ellers kan jeg tenke meg at utviklingen av bedre kondensatorer som både er mer presise og pålitelige ved spenningene som en rørforsterker krever også har medført en bedret kvalitet generelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Produksjon av nye rør er i full sving både i Kina, Russland, Tsjekkoslovakia m.v.

Noe av produksjonen er kloning av gamle rørtyper - og noe selges da også som NOS (new old stock) og finner sin avsetning som falske originaler på eBay o.l. Men det finnes også helt kurante nye rør i forskjellige prisklasser, men vesentlig billigere enn NOS rør som det per definisjon finnes en begrenset mengde igjen av.

Fordel med rør kontra transistor - vel hører man ingen forskjell, er det utvilsomt mer praktisk med transistor For egen del er rørforsterker kort oppsummert som mer dynamisk og klar enn tilsvarende prisklasse transistor. Fjellbekk kontra vann fra tappekran. Begge deler er vann men det første er litt mer engasjerende...

Valve amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia sier noe om fordelene og ulempene. bemerk at utgangstrafoen har veldig mye å si - dette er kanskje et element som er blitt bedre på moderne rørforsterkere.

Moderne rørbruk ellers er f.eks. mikrobølgeovner og kraftige radiosendere.

Ellers kan jeg tenke meg at utviklingen av bedre kondensatorer som både er mer presise og pålitelige ved spenningene som en rørforsterker krever også har medført en bedret kvalitet generelt.
    Er det noen som bruker å stikke innom bruktforhandlere og håper å finne gamle produkter som inneholder rør... ? Eller er det spesielle audio rør som er utviklet for bruk i audio ? Finnes jo mange mange forskjellige transistorer til enhver bruk... sikkert det samme for rør også vel... har ikke satt meg så mye inn i rør selv om jeg er utdannet elektronikk ingeniør så var det pent LITE fagstoff som handlet om rør...

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik
    Er det noen som bruker å stikke innom bruktforhandlere og håper å finne gamle produkter som inneholder rør... ? Eller er det spesielle audio rør som er utviklet for bruk i audio ? Finnes jo mange mange forskjellige transistorer til enhver bruk... sikkert det samme for rør også vel... har ikke satt meg så mye inn i rør selv om jeg er utdannet elektronikk ingeniør så var det pent LITE fagstoff som handlet om rør...
    Det er endel rør som er laget for audio bruk primært ja (300B, KT-88, EL34, 805,845 osv, osv). Men det finnes også mer eller mindre eksotiske rør som brukes i audio forsterkere - f.eks. rør produsert etter militær spesifikasjon eller til bruk i bil (ekstra nøye toleranser, tåler vibrasjoner bedre og lang levetid).

Ad å kjøpe gamle produkter som inneholder rør skal man ha flaks isåfall - umulig å vite hvor mye de har spilt og dermed hvor mye levetid de har igjen. Men inngangsrør (forforsterker) har mye høyere levetid enn utgangsrør så der kan det evt være mulig å finne noe. Ellers er det gjerne et poeng både når man kjøper nye og NOS rør at disse er "matchet" - dvs at et par eller 4 stk utgangsrør har blitt testet og målt slik at disse er mest mulig lik hverandre.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok min elektronikk utdannelse i perioden 1964 til 1968. Vi hadde maaaasse rørteori og når transitsoren langsomt kom gledet vi oss over at vi kunne erstatte rørteknologien med alle de problemene som fulgte med den. Av det jeg i farta kan huske vi slet med vedr. rør kan nevnes brum, klirr, forvrengning, lav virkningsrad, mikrofoni og ulinjeære forsterkningskurver. Med transistoren var dette stort sett et pasè problem.

Jeg venter nå spent på at noen skal hevde at svart/hvit TV gir mye bedre bilde enn en fargeTV.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Jeg venter nå spent på at noen skal hevde at svart/hvit TV gir mye bedre bilde enn en fargeTV.
    Ok, så grunnen til at du mener rørforsterkere ikke holder mål mot dagens transistorer, er fordi et sothvitt TV ikke viser TV bilder på samme måte som en farge TV..... :roll:

Lenge var det vel litt lavere lisens avgift på sort hvitt tver, og det var jo en fordel disse hadde, hvis man ikke brydde seg med å se på TV allikevell.....

Til PMO kan jeg jo stille et lite spørsmål om det snart kommer transistor forsterkere som skyter av kald og klinisk transistor lydsignatur?

Det har jeg i alle fall tilgode å høre om, selv om jeg har hørt mange transistor forsterkere som nettop har en slik signatur, selv om det heldigvis ikke gjelder alle.

Jeg foretrekker varm rørlyd, enten det er fra transistor, rør/transistor hybrider eller ekte rør-forstekrere.

Bildemessig nyter jeg fortiden både en 30" TFT- LCD (Thin Film Transistor-Liquid Crystal Display) skjerm på jobb, og en Electrohome Marquee 8500 ultra CRT projektor i hjemmekinoen.
    Begge disse og PCen jeg taster dette på hadde nermest vært umulig å fremstille og få plass til dersom ikke transitor teknologien hadde blitt benyttet, og det handler vel mer om å bruke teknologien fornuftig, og utnytte fordeler og ulemper med den til de områdene man får de beste gevinstene.

Ble kanskje litt mye transistor i denne rørforsterker tråden synes jeg, og til trådstarter vil jeg egentlig bare anbefale å bruke egene ører når forskjellige forsterkere skal bedømmes, samt å bruke pengene mest mulig fornuftig i anlegget på komponenter som påvirker resultatet mest. Må si jeg setter McIntosh MC275 høyest på ønskelisten av det to du nevnte (har værken hørt eller sett Nordic ming da mc34-amk11), men er usikker på om MC275 er verd mellomlegget. Det er vel også her at bruk av ørene, hva slags oppsett den ellers skal brukes til og hva slags økonomi man har osv inn som viktige faktorer.

Edit: mens vi snakker om gammel "teknologi", lurer på hvor gammel teknologien som vi bruker i hørselen vår egentlig er, den har vel på mange måter gått av moten siden den så lett tar skade av såpss høye lydtrykk som er populært å utsette den for i våre dager, blandt annet med transistor forsterkere med hundrevis av watt i bakhånd på høytalere med høy følsomhet, enda godt hørselen er utstyrt med tensor tympani og stapedius (muskler som demper amplitudene i øret for å spare øret for store påkjenninger), for ikke å snakke om det som ligger mellom ørene, som ofte kan være med å bestemme hva ørene skal utsettes for.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som husker hva trådstarter egentlig ville ha svar på? :?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av divine
    Er det noen som husker hva trådstarter egentlig ville ha svar på? :?
    Ja.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rør kan låte veldig bra, og hvorfor skulle ikke det være værdt pengene? ferdig med den diskusjonen..
    Hva med å gi trådstarter gode tips på rørforsterkere?
    Hva med denne: ProLogue 2: Integrert forsterker, KT88, 40w. "Den beste forsterkeren jeg har hatt i hus!" Fidelity 23. Kr. 14.900,-

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Tok min elektronikk utdannelse i perioden 1964 til 1968. Vi hadde maaaasse rørteori og når transitsoren langsomt kom gledet vi oss over at vi kunne erstatte rørteknologien med alle de problemene som fulgte med den. Av det jeg i farta kan huske vi slet med vedr. rør kan nevnes brum, klirr, forvrengning, lav virkningsrad, mikrofoni og ulinjeære forsterkningskurver. Med transistoren var dette stort sett et pasè problem.

:lol: :lol: :lol:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •