Til dere rør-folk.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Til dere rør-folk.

Jeg har muligens bestilt meg en slik en, Music Angel XDSE EL34 Class A Integrated Valve Tube Amplifier svsv..

edit: linken funket ikke helt som jeg ville, men hvis du finner frem til de integrerte forsterkerene, og blar deg helt ned, så er det den som ligger nederst... :-)

Noen som vet sånn circa hva kan jeg forvente meg av denne lydmessig?

Den inngår i et anlegg som ikke skal brukes så mye, mer som et "pynte-hifi" jeg skal ha stående.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EL34 har sin egen "sound" og er manges første møte med rør. De er nok derfor også ansvarlige for den typiske "rørlyden". De klipper også relativt tidlig og da produserer de mengder med 3. harmonisk forvrengning. Disse to tingene betyr at høyttalervalget ikke bør være tilfeldig. Høyttalere som heller mot det lyse på tradisjonelle transistoramper kan få en mer riktig sound på en slik forsterker, dog vil det være ulik lyd fra rør til rør. Det er også 15w mer i denne enn i veldig mange EL34-amper. Om det skyldes at de kjører høyere matespenning til rørene eller om de bare transformerer ned litt mindre skal være usagt, men om sistnevnte er tilfellet så bør du ha svært lettdrevne høyttalere på denne. Det bør du selvsagt uansett, men da vil altså impedansforløpet bety mer enn på en 35-watter, mens kravet til følsomhet er omtrent det samme.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar som alltid, Snickers. :-)
    Det blir nok noen stativhøyttalere, av ukjent merke enda, som skal kobles opp til denne.
    Må bare være litt kresen med og finne meg noen som er passe lettdrevene da. :-)

Newcomer BKaz sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme forsterker med ulike rør?

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    EL34 har sin egen "sound" og er manges første møte med rør. De er nok derfor også ansvarlige for den typiske "rørlyden". De klipper også relativt tidlig og da produserer de mengder med 3. harmonisk forvrengning. Disse to tingene betyr at høyttalervalget ikke bør være tilfeldig. Høyttalere som heller mot det lyse på tradisjonelle transistoramper kan få en mer riktig sound på en slik forsterker, dog vil det være ulik lyd fra rør til rør. Det er også 15w mer i denne enn i veldig mange EL34-amper (...)
    Jeg sikler litt på den samme forsterkeren om dagen, men ser at de også selger en noe nær tilsvarende forsterker med 2A3+300B rør istedet (noe dyrere riktignok, men utseendemessig tilnærmet lik når man ser bort i fra rørene). Alternativt har de en tilsvarende lik forsterker med 845 rør i prisleiet mellom disse, samt at AVF-debattanten HT i en annen tråd nylig fortalte at han kjøpte seg en maken(?), om enn med KT88 rør denne gangen. Det virker mao som om produsenten kjører samme produkt med fire ulike typer rør. Effekten varierer fra 2x9w til drøye 2x60w etter type og antall rør.

Men så til saken: Det virker som om du har litt peiling på dette her med rør (jada, har lest en del av innleggene dine :-D ) og da jeg selv er urovekkende blank på området gjør jeg det enkelt og spør ganske enkelt hvilke av disse rør-alternativene jeg bør satse på og hvilke jeg eventuelt bør styre unna.

mvh
    BKaz

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    300b koster minst en tusenlapp bare for røret. de krever også dyre gode trafoer virker det som.

el34 er billig, gir mye effekt, grei levetid og grei lyd.
    el84 blir noen ganger omtalt som bedre i mellomtonen.. muligens mindre forvrengning, men også 1/3 del av watten. røret er likevel priset ca som el34.
    det er allikavel nok forskjeller blandt forsterkere basert på samme rør at rørvalg alene ikke burde være første prioritet.

Newcomer BKaz sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for svaret...

Sitat Opprinnelig postet av einis
    300b koster minst en tusenlapp bare for røret. de krever også dyre gode trafoer virker det som (...)
    Dess mer jeg leser om rør, dess mer føler jeg meg som Bambi på isen. Og nå forstår jeg at det er forskjeller i lydsignatur på hhv russiske, amerikanske, tsjekkiske, kinesiske og whateverske rør av "samme" type også, så sa blir det ikke lett:???: Minner meg om et kabel/forsterkermareritt jeg var igjennom for noen år siden med ymse bytter til stadig høyere pris...

Men nå har jeg altså lyst til å prøve litt rør, så da får jeg vel bare kline til snart og se hvor det ender. Har du noen tips om hvilke produsentland jeg bør foretrekke og hvilke jeg bør hode meg unna forresten?

mvh
    BKaz

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er jo det som gjør det morsomt

produsentland? det blir litt vel generelt. tilgang til ca samme teknologi og hjerne i de fleste land
    audiofoni har veldig gode priser på mingda. kan ikke skjønne at de tjener penger på f.eks denne Audiofoni AS
    billigere enn kinaimport

ellers har jeg ikke noe særlig erfaring egentlig. men el34 eller el84 burde være gode valg i budsjettsklassen, alt etter hvilke høyttalere du skal dra.

Newcomer BKaz sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har også jeg gjort det...

Sitat Opprinnelig postet av einis
    er jo det som gjør det morsomt

produsentland? det blir litt vel generelt. tilgang til ca samme teknologi og hjerne i de fleste land
    audiofoni har veldig gode priser på mingda. kan ikke skjønne at de tjener penger på f.eks denne Audiofoni AS
    billigere enn kinaimport

ellers har jeg ikke noe særlig erfaring egentlig. men el34 eller el84 burde være gode valg i budsjettsklassen, alt etter hvilke høyttalere du skal dra.

Enig med du. Så jeg hoppet på en Yaqin MC-5881A integrert rørforsterker fra Kina, med 4x 5881 rør og gode greier:

Etter hva jeg forstår så er disse omtrent tilsvarende 6L6GC rørene, bare ikke helt. For i følge denne siden: 6L6 / 5881 Vacuum Tube List så er det ikke bare-bare å bytte disse siden det der bl.a står at:

"5881/6L6WGB This tube was first developed by TungSol for the US Military. They are in short stubby glass envelopes. There is no difference between the 6L6WGB or the 5881, they are the same tube. The 5881 has a maximum plate rating of 360 volts at 23 watts and a maximum screen rating of 270 volts at 3 watts. DO NOT USE IN AMPS CALLING FOR 6L6GC's. They will likely melt down and damage your amp."

Det skal visst ikke være så lett her i verden...

mvh
    BKaz

PS: Det går nok en drøy måned før den kommer i posten. Valgte billigste frakt for å spare pæng. Eller så hadde frakten alene kommet på over 1500,- spenn...

Newcomer BKaz sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøver å få inn bildet av ampen på nytt...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •