Hvem burde jeg kontakte i Norge ang hjelp til bytting av rør?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvem burde jeg kontakte i Norge ang hjelp til bytting av rør?

Jeg lurer bare på følgende!?!
    Hvem i Norge er det jeg kan kontakte ang hjelp til bytting av rør på min rør forsterker? Det som jeg trenger hjelp til, er det å få riktige rør som passer til min rør forsterker... Jeg benytter meg av en Meixing MingDa MC-368B integrert rør forsterker. Hovedsaken til bytte av rør i denne omgangen er fordi jeg tror rørene begynner og bli slitt. Enkelte ganger kan det skurre osv. Veldig irriterende når du sitter å lytter til god musikk (ved litt høyere volum, pga at Sonus Faberene ikke klarer lave volumer) og det plutselig begynner og skurre i enten venstre eller høyre kanal. Noen ganger låter det rett å slett helt forferdelig! Og da uten at det skurrer i det hele tatt. Da er det ingen ting som passer eller matcher med hverandre... Det blir bare rot i lydbildet! Jeg har også en liten følelse på meg at det kan være cd-spilleren som er alt for digital i forhold til resten av utstyret. (Det er derfor jeg har lagt den ut for salg, slik at jeg kan kjøpe meg noe mer analogt!!!) Tusen takk til alle som har noen innspill å komme med i denne tråden ;-D

Newcomer sandalius sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har ganske greit utvalg av rør på parts conneXion - The authority on hi-fi DIY parts and components

Bare å finne ut hvilke rør som står i forsterkeren din nå, og bestill tilsvarende.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    send en mail til bryn(at)motron.no
    tror ikke rørene bryr seg noe om hvilken forsterker de sitter i akkurat. enten er de gode eller dårlige og får rett spenning
    men er ikke din mingda ganske ny da? de kinesiske electrontube som står i min mc34 har jeg brukt i godt over 2år uten tegn til noe slitasje.
    har du sjekka tomgangstrømmen? den måles over de største motstandene du ser, nærmest rørsokkel.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sandalius
    De har ganske greit utvalg av rør på parts conneXion - The authority on hi-fi DIY parts and components

Bare å finne ut hvilke rør som står i forsterkeren din nå, og bestill tilsvarende.
    Ja, takk for svar. Men, nå ønsker jeg helst og kjøpe fra Norge... Men, det er masse bra utvalg som de har i utlandet! ;-D

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Norge er vel Demostenes og Motron, som einis nevner, de mest brukte rørleverandørene. Jeg har handlet hos begge, og har bare positivt å si om dem.

Frode

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    send en mail til bryn(at)motron.no
    tror ikke rørene bryr seg noe om hvilken forsterker de sitter i akkurat. enten er de gode eller dårlige og får rett spenning
    men er ikke din mingda ganske ny da? de kinesiske electrontube som står i min mc34 har jeg brukt i godt over 2år uten tegn til noe slitasje.
    har du sjekka tomgangstrømmen? den måles over de største motstandene du ser, nærmest rørsokkel.
    Ja, jeg har prøvd å sende mail til bryn@motron.no, men jeg har ikke fått noe svar fra han. Kanskje mailen min ikke nådde fram til rett person!?! Jeg får prøve igjen. Jo, stemmer det du sier! Min forsterker ble kjøpt helt ny i November i 2006. Men, jeg synes ikke at de orginal rørene er noe gode. (Electro Harmonix) Selvom jeg bare kan bestille samme rør av samme merking som allerede er satt i. Så går jeg litt i surr! I min bruksanvisning står det nemlig at jeg kan bruke følgende forskjellige rør: KT88-98 (står montert), EL34, KT88, KT100, KT99, 6550, også står det monter 4stk 12AU7 rør, og 1stk 12AX7B... Det skal tydeligvis ikke være så lett. Eller så er det bare jeg som er fryktelig dum!?! ;-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotekroken
    Her er det mye rør...
    Regner med at det skal gå an å få litt hjelp også.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Your freindly nabourhood hifigeek selvfølgelig! Hvor er du lokalisert i Noreg? Er sikkert noen i ditt nabolag som har peiling....

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    I Norge er vel Demostenes og Motron, som einis nevner, de mest brukte rørleverandørene. Jeg har handlet hos begge, og har bare positivt å si om dem.

Frode
    Ja, det er absolutt helt sant det! Det var faktisk du som annbefalte meg å kontakte Motron. Men, når jeg ikke hat fått noe svar...Så vet ikke jeg! Skal prøve og kontakte de igjen. ;-D

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Rotekroken
    Her er det mye rør...
    Regner med at det skal gå an å få litt hjelp også.
    Ja, det kan man trygt si. Men, jeg er litt skepisk til å handle derfra, fordi der kan man låne rørene opptil en uke, uten noen forpliktelser! Og jeg har jo ingen garanti for at jeg er den første som låner de type rørene som jeg trenger. Eller om 20 andre personer har prøvd de før meg!?! Så jeg er litt usikker til akuratt det... ;-)

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Your freindly nabourhood hifigeek selvfølgelig! Hvor er du lokalisert i Noreg? Er sikkert noen i ditt nabolag som har peiling....
    Jeg holder til i Larvik. Og her er det bare Hifi klubben, Hifi center kjeden, Bachs hifi osv. Og ingen av de driver med noe slags form for rør... Det har jeg sjekket og spurt om utallige ganger! ;-D

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tenkt og starte en ny tråd, men siden temaet blir tatt opp her, så legger jeg denne inn under denne tråden.

Jeg lurer også egentlig på det som trådstarter gjør.
    Har en Sunfire Classic Vacuum Tube forforsterker som jeg har lyst til å prøve og bytte rørene på.
    Sunfire Classic Vacuum Tube Control Center

Er det slik at et rør er et rør, og uansett hvilke rør jeg kjøper, så vil de fysisk passe i forsterkeren?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Er det slik at et rør er et rør, og uansett hvilke rør jeg kjøper, så vil de fysisk passe i forsterkeren?
    Så lenge de har samme betegnelse, er de fysisk like. Det finnes også noen rør med ulike betegnelser som kan erstatte hverandre, f.eks kan 6BQ5 og 7189 erstatte EL84. Hvis du snakker med Motron/Demostenes, vet de hvilke rør du kan erstatte dine gamle med.

Frode

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker fhl. :-)

Skal kontakte de.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resonans Lyd & Bilde i Stavanger har god peiling på rør og de er kjappe til å svare på mail.
    Send en mail til post@resonans-web.no og de kan nok fortelle deg hva som passer samt gi deg en god pris på dem:-D
    Veldig hyggelige og hjelpsomme folk som driver det!

Resonans Lyd & Bilde

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sound man
    Ja, det er absolutt helt sant det! Det var faktisk du som annbefalte meg å kontakte Motron. Men, når jeg ikke hat fått noe svar...Så vet ikke jeg! Skal prøve og kontakte de igjen. ;-D
    Du kunne hørt med Audiomix på Hifisentralen om han kunne sett på forsterkeren din. Det har vært en del tull med noen av de egenimporterte eksemplarene. Her har du en tråd om dette: MingDa MC3008AB
    Det kan hende det er andre problem med forsterkeren, rørene burde vare lenger. Ellers får du bare prøve Motron igjen.

Frode

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Du kunne hørt med Audiomix på Hifisentralen om han kunne sett på forsterkeren din. Det har vært en del tull med noen av de egenimporterte eksemplarene. Her har du en tråd om dette: MingDa MC3008AB
    Det kan hende det er andre problem med forsterkeren, rørene burde vare lenger. Ellers får du bare prøve Motron igjen.

Frode
    Takk så mye! Dette skal jeg absolutt ta opp med denne personen det gjelder. Kanskje få han til å se på den, visst et rør bytte ikke retter opp i feilen. Men, i første omgang så skal jeg bytte rørene uansett! Se om det gjør noen forskjell... ;-D

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ha forrøvrg 6922 og 12AX7 rør i Sunfire forforsterkeren nå.

Sier det noen noe?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Jeg ha forrøvrg 6922 og 12AX7 rør i Sunfire forforsterkeren nå.

Sier det noen noe?
    6922 = E88CC og 12AX7 = ECC83. Du finner beskrivelse på en del slike rør her: https://www.tubeworld.com/index_high.htm
    Svært vanlige rør til preamp.

Frode

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0