Lydproblemer, ny forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydproblemer, ny forsterker

Hei! Er helt ny her, men har hatt kjærlighet for musikk og god lyd i mange år

Gikk nylig til anskaffelse av forsterker for å oppgradere anlegget mitt. Har de siste fem årene hatt en NAD C320 forsterker (2x40W@8ohm) som jeg brukte på (og kommer til å bruke en stund til) med par B&W DM601 S3 på stativer. Som lydkilde bruker jeg en platespiller jeg regner som ganske god, en Pro-Ject RPM4 med Grado Black pickup og Grado Blue stift. Grunnen til at jeg ville opp "et nivå" på forsterker var at jeg bestemt mener platespilleren min fortjener en bedre forsterker og helst med integrert RIAA-trinn. Etter ganske kort betenkningstid gikk jeg til innkjøp av en Rega Mira 3 integrert forsterker som skal gi 2x61W på 8 ohm. B&W'ene er beregnet for forsterkere fra 25W-100W på 8ohm. Dette skulle dermed ut i fra papiret fungere fint sammen med Rega-forsterkeren (inntil jeg finner et par fetere høyttalere...). Forsterkeren har blitt brukt som demo i butikk, fikk derfor 3 000 kr rabatt (kostet opprinnelig 8 500 kr, spilt ca 20 timer).

Det første som slo meg da jeg hørte på den i butikken var at den spilte forholdsvis lavt selv om volumkontrollen var oppe på kl 12. I butikken sa de at dette var vanlig for britiske forsterkere, at volumkontrollen IKKE var lineær. Greit, merket at lyden ble fort høyere ved å skru opp litt til (ville ikke skru drøyt opp siden jeg var i butikken og enkelte kunder kom inn og ut mens jeg satt der). Lyden var allikevel flott og dagen etter bestemte jeg meg like godt for å kjøpe den. Med ny forsterker i hus var jeg klar for å virkelig høre hva den var god for på min egen platespiller (prøvde med en ganske lignende Rega-spiller i butikken). Liker å høre på musikk HØYT til tider, dette gikk glimrende med min gamle NAD, naboklager og klubbvolum kan bevise dette...

Igjen var tiden inne for å spille høyt, problemet er bare at det hele vrenger seg allerede da volumkontrollen nærmer seg kl 2-3. Og da spiller den kanskje like høyt som NAD'en med volum på kl 12-1. Forstår ikke dette, siden Regaen har høyere effekt og høyttalerne fortsatt har god margin hva effekt angår.

Det kan vel neppe være riktig at forsterkeren oppfører seg slik? Og det har vel ikke noe med høyttalerne å gjøre? Er skuffet over dette og lurer på hva jeg bør gjøre og om kanskje forsterkeren er defekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr at NAD leverer mer strøm enn Rega. Det er viktigere enn antall watt. Jeg kjenner ikke dine høyttalere med det kan tyde på lav motstand (impedans) og lav følsomhet? Hvilken effekt det står på høyttalerne trenger du ikke å bry deg om.

Råd1: Test alltid hjemme først.

I butikk hører du på alle komponentene samtidig og å vurdere en forsterker med ukjent høyttaler er bingo. Derimot hvis du sammeligner med andre forsterkerer er det mulig å få en god indikasjon.

Er det å spille høyt viktig er en høyttaler med høy følsomhet og en forsterker med god strømkapasitet å foretrekke.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg kjenner ikke dine høyttalere med det kan tyde på lav motstand (impedans) og lav følsomhet?
    De har impedans på 8ohm. Vil si det er ganske så lettdrevne høyttalere.

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følsomheten blir oppgitt i dB!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antenne
    De har impedans på 8ohm. Vil si det er ganske så lettdrevne høyttalere.
    Impedansen kan varierer kanskje mellom 3 og 23ohm. Selv om de er oppgitte til 8 ohm kan de ha et dykk ned mot 3ohm. Let etter målinger eller spør butikken, de bør vite det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Følsomheten blir oppgitt i dB!
    OK. Har sjekka manualen, den sier 88dB spl.

Noen som vet hva "spl" betyr?

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spiller 88 db ved 1 Watt tilført ved 1 Meters avstand (SPL (1W/1M))

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha koblet fra Rega-forsterkeren og gått tilbake til NAD-forsterkeren ga jeg den førstnevnte et nytt forsøk. Leste litt i manualen og kom over dette:

"To avoid magnetic interference, site the Mira 3 as far away from the turntable as the tonearm lead will follow. If possible, place it to the left of the turntable."

Jaja, verre var det ikke. Nå må jeg bare få et møbel der komponentene ikke behøver stå over hverandre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det påvirker da neppe utgangseffekten...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra eksempel på mismatch forsterker/høyttalere.
    Mange ting spiller inn ved valg av ny forsterker, f.eks. gain og samspill forsterker/høyttalere. En praktisk prøve må til hvis man ikke har erfaringer fra andre å støtte sig til.....
    En forsterker med en seriøs strømforsyning og 20 watt kan være en mye bedre match enn en pingle sak på 100 watt, slik er det bare.....og det går også fint å bruke en 1000 watt forsterker på en høyttaler beregnet til 30 watt....
    Ikke for å sige noe dårlig om Rega, men Nad er jo bygget for reelle belastninger og driver det meste, har du samtidig litt høyere gain blir det slik du opplever det nå.
    Og for alt i verden ikke tenk "fetere" høyttalere nå, da må du være veldig forsiktig ikke bare å kjøbe noen du tror vil fungere bra, de må matches til din Rega slik du får godlyden....
    Hvilken pickup bruker du nå ? Kanskje et skifte til en pickup med en del høyere utgangssignal vil gjøre susen for dig ?
    Desuten, en platespiller har det allerbest på en hylle på veggen, vekk fra alle vibrasjoner....

Kan gi deg et eksempel fra min egen verden, nu dreier dette sig om elektrostater, veldig vanskelige å drive for vanlige forsterkere, men likevel :
    Hadde et sett elektrostater med følsomhet på 84 db, en Thule IA350B med 350 watt kunne skrues helt opp uten nevneverdig lyd, en katastrofe.
    En Pioneer M90a på 200 watt slog sikringen fra ved effekter over 5 watt, en Nad 3020 på 40 watt spilte høyt og klart, ingen problemer. En 25 watt klasse A samme resultat, ingen problemer med å spille høyt....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det påvirker da neppe utgangseffekten...
    Ja satte forsterkeren tilbake i møbelet nå, hadde nok neppe noe med selve plasseringen å gjøre

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Og for alt i verden ikke tenk "fetere" høyttalere nå, da må du være veldig forsiktig ikke bare å kjøbe noen du tror vil fungere bra, de må matches til din Rega slik du får godlyden....
    Med "fetere" høyttalere tenker jeg selvfølgelig på høyttalere som i større grad rettferdiggjør Regaforsterkeren.

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvilken pickup bruker du nå ? Kanskje et skifte til en pickup med en del høyere utgangssignal vil gjøre susen for dig ?
    Bruker en Grado Black pickup som fulgte med spilleren: Prestige Black and Green (selve stiften er nå av typen Grado Blue). Lydsignalet er fortsatt noe lavt, men kom over dette på audioreviews.com om Rega Mira 3:

I found the preamp gain a little low (11.5 is the factory setting), especially on phono. I raised mine to 15, it is easy to do just ask your dealer or Rega how to do it.
    Noen som har erfaringer med lignende tweaks?

Uansett så har lyden blitt ren på høyt volum... Nå skjønner jeg bare ikke hva det var som var årsaken til ulyden jeg hadde i begynnelsen. Merker også en klar forbedring i diskant og mellomtone, hører ting jeg ikke hørte i lydbildet fra NAD'en. Det er det viktigste

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje forsterkeren bare måtte "varmes opp" hjemme hos dig....
    Ellers, veldig bra du synes det blev bedre da, var redd du måtte skifte forsterker eller høyttalere.....
    Ja, du må absolutt få forhandleren til å heve gain på den hvis du føler for å ha volumen kontrollen litt lavere. Dette endrer ikke noe i selve forsterkeren, du får bare høyere lyd ved lavere setting på volumen....
    Din Grado har 5mv output hvilket er ganske høyt, ikke mye å hente der, bortsett fra bedre lyd med en bedre pickup, men se da etter mv output om du handler pickup. De fleste MM pickups ligger dog gjerne over 3,5 mv likevel så det er ikke noe problem....
    Mht volumen, jeg har f.eks. ingen hodetelefon forsterker og min Bryston´s hodetelefon utgang drives bare av forforsterkeren. denne har jo ikke så mye effekt, men lyden er ekstremt ren og neutral, volumen må dog gjerne opp på 12.00 - 14.00 ved litt aktiv lytting, men det er bare en vanesak.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •