Lyd fra DVD til forsterker via optisk kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd fra DVD til forsterker via optisk kabel

Heisann, har nettopp kjøpt min første surround forsterker etter å ha hatt stereo forsterkere lenge. Bytte i dag også for første gang fra anloge kabler til digitale, optisk for min del. Har lest en del diksusjoner her om hva som er best av optisk og coax, om det er noe poeng i å legge mye penger i slike kabler siden noen hveder at det bare er 0'ere og 1'ere som overføres allikevel, og så videre.

Uansett, det første jeg utvilsomt merket var en tydelig forbedring umidellbart i lyden. Dere vet noen ganger man har gjort en liten endring, man hører samme partiet på en cd om og om igjen for å finne ut om; ble det egentlig noe bedre? Ikke slik her, var ikke tvil fra første tone.

Men så et spørsmål. Og dette har litt med debatten om 0'ere og 1'ere og gjøre. Leste i en post at når man bruker digitale kabler så gjøres all prosessering av lyden av forsterkeren, når man f.eks. har den koblet til en DVD spiller. Ved anloge kabler derimot kan signalene komme påvirket fra kilden (DVD) og ikke som rådata i form av 0 og 1, slik som ved en optisk kabel. Men det første som slo meg var at spilleren likevel farger signalene den sender ut. DVD spilleren min har en del innstllinger, à la en equlizer, som heter bred, dynamisk, natt og liknende, og disse gir klart utslag på lyden når jeg endrer disse til tross for at overføringen er digital. Betyr ikke det at ikke all prosessering skjer i forsterkeren likevel, men også i kilden?. Vet ikke om det er noe viktig eller spennende tema, men det er i alle fall mine første inntrykk med en digital kabel, og følelsen av at ikke alt var slik jeg hadde fått inntrykk av fra forumet, men her er man jo noen ganger uenig om mangt og mye, og det er jo det som er litt av morroa.

Hilsen Frode.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke svare om prosesseringen...
    men en korrekt 75ohm digitalkabel holder til alle verdens anlegg. hører man forskjell er det som regel en av kablene som er feilkonstruert.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg svarer med mine begrensede kunnskaper, så ta det ikke som noe absolutt sannhet, men er basert delvis på erfaring og delvis på den en leser i fagtidsskriftene.

Først. Det er ofte at det skjer manipuleringer av signalene i det digitale domenet, ref de endringene du kunne høre.
    Når signalet forlater digital form og går over til analogt, så skjer dette via en DAC (også kalt D/A-konverter. Begge er betegnelser for Digital-til-Analog konverter). DAC'ene er av ekstremt høy betydning for lydkvaliteten. I en CD eller DVD-spiller vil også utgangstrinnet etter DAC-en påvirke lydsignalet.

Mange nyere DVD-spillere, så som f.eks Philips DV-963SA, har utrolig bra DAC og utganstrinn med superraske OPAMPER (singalforsterkelse), og gir helt utrolig lyd i forhold til prisen. Her er det ofte bedre å bruke analog utgang når man hører på CD fremfor digital utgang, da DAC-ene i de fleste surround-forsterkerne ikke er like gode. Her har man også fordelene av å "tune" lyden ved hjelp av signalkabelen. Dette er selvsagt ikke alltid en fordel, for det krever en signalkabel som er passer resten av utstyret for å få optimalt resultat, og de koster ofte også en del...

"Fallgruben" her er at de fleste integrerte forsterke har analoge innganger som er koplet til ADC (analog-til-digital kovertere) for å behandle signalet digitalt, og går så ut til DAC-en i forsterkeren igjen - så man er prisgitt DAC-en uansett, og får bare et ekstra konverteringsledd. Ofte har man en "Direct" eller "pass-thru"som man kan bruke. Men da mister man som regel muligheten til f.eks å dele på en viss frekvens og bruke subwoofer..

Hvis man derimot har en surroundforsterker/prosessor som fungerer bra som DAC, er det fremdeles ikke bare rett frem. Det er veldig vanskelig å ikke få signalet riktig frem, enten man bruker optisk eller coax, da det er 1-ere og 0-er som lett kan skilles fra hverandre. Problemet, og det som skiller en virkelig god CD-spiller fra en dårlig selv når man kjører digitalt, er timingen av signalene. Det krever en utrolig nøyaktig klokke, og en kabel som ikke "smører ut" signalet slik at det kan tolkes som 1 eller 0 på forskjellig tildspunkt. Det som er nesten uungåelig ved digital overføring av S/P-DIF signaler via coax eller optisk er at bit-ene kommer frem på litt forskjellig tidspunkt. Variasjon i forsinkelse. Dette kalles for "jitter". Jo mindre jitter, altså jo mindre differanse mellom når signalene ankommer, jo bedre og mer korrekt er lyden. Timing er kanskje noe av det viktigste og vanskeligste ved hifi. Særlig for oss menn, ser det ut som. Jeg har vanskeligheter med å skille forskjellige toner, men hører mye letter hvor en lyd befinner seg i et rom. Altså de ørsmå forsikelsene mellom høyre og venstre øre som gir meg informasjon om hvor en lyd kommer fra (viktigere for en jeger å vite hvor lyden er enn å høre den nøyaktig).
    Nå går jeg litt "off topic" her, men jeg har en liten kjepphest som jeg rir av og til.. at det er viktigere at lydene er i fase og timet riktig enn at de har absolutt riktig forsterkning. Noen db opp eller ned er vanskeligere å høre for meg enn om timingen blir feil.

Men uansett; ikke 100% relatert til det jeg avsporet med, så er det viktig å ha minst mulig jitter for å oppnå best mulig romfølelse og best mulig lyd ved digital overføring. Her er det man finner forskjellene på en dårlig coax og en god coax. Og dette er også årsaken til at coax ofte, men ikke alltid, er bedre enn toslink (optisk) da man slipper noen ekstra konverteringer til og fra optisk. Dette kan alikevel gi bedre resultater, særlig om det er mye RF (radio) eller magnetisk støy, eller det er forrurenset eller stort jordingspotensiale mellom DVD/CD og forsterkeren. Dette kan f.eks være hvis DVD (som som oftest ikke har egen jording) er koplet via SCART til TV som igjen får et helt annet jordpotesinale via kabel-anlegget. Må nesten prøve deg frem hva som er best. Merk at det er lett å la seg lure når man hører hva som er best. Mye jitter eller dårlig oppløsning kan ofte plassere enkeltinstrumenter mye mer tydelig i lydrommet (nettopp på grunn av dårligere oppløsning), men du må høre på bredden og dybden i lydbildet totalt sett. ..og de små detaljene.

Håper dette ikke bare forvirra enda mer. :roll:

A.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •