Denon vs Marantz

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon vs Marantz

Lurer litt på å skaffe meg enten Denon eller Marantz. Jeg er av den oppfatning at disse merkene er så og si identiske.

Mulig jeg er helt på jordet her og lurer på om noen her på forumet kan opplyse meg litt?

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround eller stereo?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker på både stereo og surround. Har en Harman Kardon i dag. Er gla i fart og spenning. Lurer på litt "snillere" forsterker og er usikker på hva jeg skal gå for. Til all sannsynlighet så kommer jeg til å kjøpe 2 Abrahamsen effekforsterkere med tiden også

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye har du tenkt å bruke ? Også, 2 kanaler, 5.1/7.1 ?

Som jeg vet har disse to merkene en forskjellig lydsignatur. Noen liker bedre Denon, andre bedre Marantz.

Det beste er at du velger to modeller (1 fra Denon og 1 fra Marantz) som du liker og gå å hører dem. Dine hører skal velge hva du bør kjøpe, synes jeg.

EDIT: var litt treg ... Tror ikke at Denon er veldig snill med lyden men jeg kan ta feil ...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplever at det er lite vits å dra bort å lytte hvordan noe høres ut. Når man kommer hjem høres det helt anderledes ut.

Tenkte meg Marantz SR 7500/7001 eller Denon 3805/3806

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    ...eller Denon 3805/3806
    Av disse ville jeg ihvertfall valgt 3806 siden den har Audessey-komkorreksjon. Jeg har hört denne flere ganger hos en kamerat sammen med SVS SB-01-settet og det spiller helt sinnsykt bra til film. Jeg har selv 3805 og den spiller fint, men er litt snill, synes jeg. Den er også veldig forsiktig med bassen, men den kan man jo bare justere opp manuelt. Samme med 3806, egentlig.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Av disse ville jeg ihvertfall valgt 3806 siden den har Audessey-komkorreksjon. Jeg har hört denne flere ganger hos en kamerat sammen med SVS SB-01-settet og det spiller helt sinnsykt bra til film. Jeg har selv 3805 og den spiller fint, men er litt snill, synes jeg. Den er også veldig forsiktig med bassen, men den kan man jo bare justere opp manuelt. Samme med 3806, egentlig.
    Enig, men i motsetning til deg, synes jeg denonen (3805 er mer en aggresiv nok. Bass spiller den også svært overbevisende, jeg kjører nå bassen på -1.

Jeg hadde marantz før, og var ikke 100%fornøyd med den. Den ble litt vel pinglete i bunnen. Spesielt uten egen subwoofer.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare et lite spørsmål på siden av. Ser at dette med romkorreksjon er kommet for fullt, og de fleste bruker minst en sub til til hjemmekinoen. Mange plalegger også utbygging med en eller flere effektforsterkere til anlegget. Har forstått det slik at kvaliteteten på romkorreksjon er variabel fra produsent til produsent, og betydningen av den er veldig stor i en hjemmekino. Vil det ikke da være lurt å gå for noe med så god romkorreskjon og forforsterker del som mulig, matching er jo selvsagt også viktig men med utvidelse med effektforsterker så vil jo lyden bli annerledes. Samt at med bruk av effektforsterker brukes jo bare romkorr. og forforsterkdelen i forsterkeren.

Newcomer Warlock sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i samme situasjon sjøl for et par uker sida og valgte Denon pga bedre romkorreksjon og ikke minst oppskaleringsmuligheten til 1080p. Marantz er nok en bedre musikk gjengiver mens Denonen stiller sterkere på kino sida. Endte opp med en brukt AVC-A11XVA. Veldig godt fornøyd.

Arne

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Enig, men i motsetning til deg, synes jeg denonen (3805 er mer en aggresiv nok. Bass spiller den også svært overbevisende, jeg kjører nå bassen på -1.
    Interessant!
    Med eller uten effektforsterker?
    Med de satelitter/bokhylle-höyttalerne jeg har prövd (SVS SB-01 og Infinity Cascade) må den ihvertfall justeres opp en del, dette gjelder både 3805 og 3806.
    Kanskje den er en dårlig/for snill match med mine Cascade? Det finner jeg snart ut når jeg får nye komponenter i hus.

Jeg ser også at du har noen subber som er hakket mere spenstige enn mine XTZ'er og det har vel endel innvirkning på dette.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant!
    Med eller uten effektforsterker?
    Med de satelitter/bokhylle-höyttalerne jeg har prövd (SVS SB-01 og Infinity Cascade) må den ihvertfall justeres opp en del, dette gjelder både 3805 og 3806.
    Kanskje den er en dårlig/for snill match med mine Cascade? Det finner jeg snart ut når jeg får nye komponenter i hus.

Jeg ser også at du har noen subber som er hakket mere spenstige enn mine XTZ'er og det har vel endel innvirkning på dette.
    Selvsagt uten effektforsterkeren. Det ville jo ikke bli riktig å uttale meg om effekt/denonkombinasjonen når det er bare forsterkeren det spørres om....
    Jeg rekner også subwooferene utenom, ettersom de "farger" bassoppfatningen en aldri så liten smule...

men så har vi sikkert ulike oppfatninger av hva som er snillt/aggresivt fra en forsterker også, så om du for eksempel kom til meg å hørte på mitt oppsett, så kunne vel du oppfatte det som snillt. Mye smak og behag osv her...
    Jeg har heller ikke hørt SVS-settet eller Cascade hos meg, så der er en annen faktor som spiller inn også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz 7001 har såvidt jeg vet også romkorreksjon fra Audessey... Eller?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rekyL
    Joda, men jeg tenkte mere på et eventuelt valg mellom 3805 og 3806.

Newcomer Warlock sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rekyL
    Marantz har Audyssey MultEQ, Denon har Audyssey MultEQ XT. Altså en nyere/bedre versjon.

Arne

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MultEQ XT har bedre filtre enn MultEQ, det er forskjellen. De finnes begge side om side i Audysseys produktsortimang.

At begge har Audyssey romkorreksjon, og andre likheter, er heller ikke rart da begge merkene er eid av samme selskap, D&M Holdings. Så kan man jo lure på hvorfor Marantz får MultEQ mens Denon får MultEQ XT?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •