Trafostøy?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Trafostøy?

Newcomer risto sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trafostøy?

Har fått ny integrert forsterker i hus.Forsterkeren er dual mono oppbygd. Jeg registrerer en svak summing/during i den ene høytaleren. Med svak mener jeg at lyden er hørbar ut til ca 30 cm fra høytaleren.

Tilleggsinfo:

Lyden er konstant uavhengig av volumnivå. Opptrer også når alt av signalkabler er koblet fra. Jeg har forsøkt å vende støpselet, prøvd annen nettkabel. Har forsøkt ugjordet strømuttak. Har også prøvd med andre høytalere/høytalerledninger.

Høres dette ut som trafostøy? Er det grunn nok for å reklamere, eller er dette så vanlig at jeg bare må prøve å overvinne irritasjonen og heller glemme at jeg i det hele har tatt oppdaget lyden?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve med ett nettfilter...
    Om dure lyden er der fortsatt er det nok trafo støy..

Hva slags forsterker er det du har?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zephid
    Du kan jo prøve med ett nettfilter...
    Om dure lyden er der fortsatt er det nok trafo støy..

Hva slags forsterker er det du har?
    Har tenkt på nettfilter.... men burde ikke duringen være i begge høytalerene hvis strømmen er årsaken?

Forsterkeren er forøvrig en Xindak XA6950...

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle forsterkere durer og støyer i større eller mindre grad. Isotek har vel en boks som skal ta knekken på trafostøy, men jeg tror den koster noen tusen...

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Alle forsterkere durer og støyer i større eller mindre grad. Isotek har vel en boks som skal ta knekken på trafostøy, men jeg tror den koster noen tusen...
    Det var vel egentlig noe som dette hadde jeg håpet å høre. Hvis fenomenet er utbredt, og knapt registrerbart som i mitt tilfelle, er det vel like greit å friskmelde forsterkeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja men det bør ikke være så hørbart. du sier støyen kommer fra høyttalern, hva med forsterkeren, er det noe støy fra den?
    dette har du sikkert gjort, men vær sikker på at alle kontakter sitter som de skal. er det trafo støy også så er det vel en mulighet for at den ene trafoen sitter littt løst.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    ja men det bør ikke være så hørbart. du sier støyen kommer fra høyttalern, hva med forsterkeren, er det noe støy fra den?
    dette har du sikkert gjort, men vær sikker på at alle kontakter sitter som de skal. er det trafo støy også så er det vel en mulighet for at den ene trafoen sitter littt løst.
    Legger jeg øret helt inntil forsterkeren kan jeg registrere at den "går på strøm", men jeg vil ikke kalle det støy. Har kjent på trafoen og den sitter tight. Kontakter sitter også som de skal.

I og med at jeg nesten måtte gi høytaleren en klem før jeg oppdaget summingen, og hvis dette er ganske vanlig, kan det sikkert være flere enn meg som registrerer summing ved nærmere sjekking....

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å se om det kan være andre ting i rommet som gjør at det suser. Plugg ut alt som står koblet til bortsett fra høyttalerne. Hvis det fortsatt suser er det garantert forsterkeren. Hvis det blir stille ligger problemet et annet sted. Prøv deretter å koble ut andre ting hjemme som kan forårsake støy f.eks lamper, dimmere, kjøleskap o.l.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv gjærne også på andre kurser, har et problem med trafostøy, og støyen forandrer seg drastisk iforhold til hva slags kurs jeg kobler det opp på.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Prøv å se om det kan være andre ting i rommet som gjør at det suser. Plugg ut alt som står koblet til bortsett fra høyttalerne. Hvis det fortsatt suser er det garantert forsterkeren. Hvis det blir stille ligger problemet et annet sted. Prøv deretter å koble ut andre ting hjemme som kan forårsake støy f.eks lamper, dimmere, kjøleskap o.l.
    Jeg har forsøkt med alt annet plugget ut...

Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    prøv gjærne også på andre kurser, har et problem med trafostøy, og støyen forandrer seg drastisk iforhold til hva slags kurs jeg kobler det opp på.
    ... har også forsøkt å ha forsterkeren alene på en annen kurs. Det eneste jeg ikke har forsøkt, er strømfilter. Uansett så er mitt anliggende først og fremst å sondere litt rundt grunnlaget for en eventuell reklamasjon. Og er det slik at totalt fravær av summing ikke er noen selvfølge på en ny forsterker, så bortfaller vel egentlig grunnlaget for å sende forsterkeren i retur.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leter du litt i trådene finder du at du ikke er den første til å returnere en Xindak pga støy.....
    Er støyen i høyttalerne er der grunn for å kontakte selger....

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har nett det samme problemet, eg har ein mye høgere "dure" lyd i høyre kanal. I venstre er det ein svak brumming som er normalt.

Dette kom etter eg kjøpte ny forsterker Advance Acostics MAP 407.

Enormt irreterende, for eg hørrer det nesten ein halvmeter ifra. Lyden er og uavhengig av volumstyrke. Eg har og testet og dratt ut signalkablene, og vist eg kobler den venstre høytaleren på den høyre kanalen på forsterkeren så kommer problemet på den. Så det må være forsterkeren.

Fant du ut av problemet?

mvh

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    Eg har nett det samme problemet, eg har ein mye høgere "dure" lyd i høyre kanal. I venstre er det ein svak brumming som er normalt.

Dette kom etter eg kjøpte ny forsterker Advance Acostics MAP 407.

Enormt irreterende, for eg hørrer det nesten ein halvmeter ifra. Lyden er og uavhengig av volumstyrke. Eg har og testet og dratt ut signalkablene, og vist eg kobler den venstre høytaleren på den høyre kanalen på forsterkeren så kommer problemet på den. Så det må være forsterkeren.

Fant du ut av problemet?

mvh

Nei, jeg har ikke funnet noen løsning på problemet, utover erkjennelsen om at jeg nok må følge opp saken overfor selger, med tanke på utbedring eller bytte. Etter å ha sjekket saken nærmere på kveldstid, etter at huset var gått til ro, kunne jeg registrere at summingen i høyre høytaler er hørbar inntil 4 meter fra høytaleren.

Jeg har etter å ha sjekket litt rundt på nett, og lyttet litt til mine egne pensjonerte forsterkere, kommet frem til at trafostøy, i form av antydning til svak, knapt hørbar summing i høytalerne ikke er veldig uvanlig. Men når det er som hos meg, og kanskje også hos deg, at lyden blir sjenerende og hørbar på avstand, da bør problemet, når det er snakk om nykjøp, betraktes som en mangel, og håndteres deretter.

Mvh

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av risto
    Nei, jeg har ikke funnet noen løsning på problemet, utover erkjennelsen om at jeg nok må følge opp saken overfor selger, med tanke på utbedring eller bytte. Etter å ha sjekket saken nærmere på kveldstid, etter at huset var gått til ro, kunne jeg registrere at summingen i høyre høytaler er hørbar inntil 4 meter fra høytaleren.

Jeg har etter å ha sjekket litt rundt på nett, og lyttet litt til mine egne pensjonerte forsterkere, kommet frem til at trafostøy, i form av antydning til svak, knapt hørbar summing i høytalerne ikke er veldig uvanlig. Men når det er som hos meg, og kanskje også hos deg, at lyden blir sjenerende og hørbar på avstand, da bør problemet, når det er snakk om nykjøp, betraktes som en mangel, og håndteres deretter.

Mvh
    Ja, det merkelege er at det er ein annen lyd i høyre kanal. Ein lysere dure lyd + den er mye høyere.

På alle forsterkere eg har hatt så er det ein viss lav mørk brummelyd som er vanskeleg å høyre, slik som det er på min venstre kanal nå. Så det trur eg er normalt.

Har lyst å teste med eit nett filter. + Eg har ikkje jordet stikkontakt, kan være noen krype straumer som lager lyden. Skal og teste å snu fasene på straumkabelen til forsterkeren, se om det har noe å si.

Vist det er ingen forandring så kommer eg sikkert til å trekke ein provosorisk jordledning fra sikringsskapet slik eg kan jorde komponentene mine til jord.

Du får følge opp saken og gje tilbakemelding om hvordan det gjekk her på forumet.

MVH

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •