Arcam C31, Hegel H200 eller kanskje Bladelius Thor mkII?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Arcam C31, Hegel H200 eller kanskje Bladelius Thor mkII?

Vurderer å oppgradere stereo-delen av anlegget. Har kikket litt på Arcam C31 og Hegel H200 som begge har prosessor-inngang. Vil dette bli en oppgradering på stereo-delen i forhold til Lexicon? Hvem er best av C31 og H200? Hvis jeg velger H200 så har jeg tenkt at effektforster-delen skal drive fronthøyt. Noen som har noen erfaringer med disse?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo to forsterkere med ganske forskjellig lydsignatur. Arcamen er relativt nøytral (kanskje en anelse mot det varme), mens Hegel heller litt mer mot det lyse. Spørs hva slags lyd du foretrekker. Begge er meget gode forsterkere (ja, jeg har hørt på begge). Du får jo med effekt på kjøpet med Hegel, så sånn sett gir den jo litt mer for pengene.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Vurderer å oppgradere stereo-delen av anlegget. Har kikket litt på Arcam C31 og Hegel H200 som begge har prosessor-inngang. Vil dette bli en oppgradering på stereo-delen i forhold til Lexicon? Hvem er best av C31 og H200? Hvis jeg velger H200 så har jeg tenkt at effektforster-delen skal drive fronthøyt. Noen som har noen erfaringer med disse?
    Hadde H200 hjemme på besøk sammen med B&W 805s. Jeg likte lyden fra H200 veldig godt. Oppløst, luftig og detaljert diskant. Stram og dyp bass. Fant at den passet godt til 805s og mine preferanser.

Jeg hadde også planer om å bruke H200 som effektforsterker til frontene sammen med surround forsterker. H200 "husker" imidlertid ikke hvilken inngang som ble brukt sist når man slår den av. Den starter alltid med den ballanserte inngangen når man slår den på. Sikkert ikke noe problem for de fleste, men for meg var det et negativt poeng.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Hadde H200 hjemme på besøk sammen med B&W 805s. Jeg likte lyden fra H200 veldig godt. Oppløst, luftig og detaljert diskant. Stram og dyp bass. Fant at den passet godt til 805s og mine preferanser.

Jeg hadde også planer om å bruke H200 som effektforsterker til frontene sammen med surround forsterker. H200 "husker" imidlertid ikke hvilken inngang som ble brukt sist når man slår den av. Den starter alltid med den ballanserte inngangen når man slår den på. Sikkert ikke noe problem for de fleste, men for meg var det et negativt poeng.
    Uff ja, da må man sikkert trykke på fjernkontrollen en gang eller to, forferdelig.. :-D

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer veldig an på høyttaleren, hegel'en kan fort virke meget lys..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh

Er enig i at det kan virke irriterende. Kommer an på hvilken inngang du bruker oftest.
    Hører nesten ut som Arcam passer best, hvis Hegel heller litt mot det lyse.
    Noen som har prøvd prossesor-inngangen på C31?
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H200 er på ingen måte lys, den er nøytral....
    De som mener at H200 er lys har kanskje en lys klang på høyttalerne sine? (noe SA eller noen DALI modeller f.eks.)

Jeg sier ikke at den ene er bedre enn den andre, det må du bestemme etter egen testing.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arnold
    H200 er på ingen måte lys, den er nøytral....
    De som mener at H200 er lys har kanskje en lys klang på høyttalerne sine? (noe SA eller noen DALI modeller f.eks.)

Jeg sier ikke at den ene er bedre enn den andre, det må du bestemme etter egen testing.
    Jeg oppfattet heller ikke H200 som spesielt lys. Ikke engang sammen med Dali Mentor 6/2.

Ser at trådstarter har Euphonia MS4. Kanskje en test med H200 er aktuelt likevel?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt Hegel oppfattes som lys i klangen eller ikke kommer sef an på hvilke høyttalere den parres med, men den er ihvertfall litt lysere/luftigere i klangen enn Arcam, uten at den ene nødvendigvis er bedre enn den andre.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener fortsatt at H200 retter seg mot det lyse spekteret av forsterkere, ikke ekstremt som dens lillebror men uten tvil mot det lyse.. Men så er det heller ikke noen tvil om at enkelte høyttalere kler denne klangen mens andre ikke. SA er en av dem som ikke kler dette mener jeg.. Får vondt i hode av den komboen, men noen liker det.. det er bare en lydklang som ikke tiltaler meg..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Mener fortsatt at H200 retter seg mot det lyse spekteret av forsterkere, ikke ekstremt som dens lillebror men uten tvil mot det lyse.. Men så er det heller ikke noen tvil om at enkelte høyttalere kler denne klangen mens andre ikke. SA er en av dem som ikke kler dette mener jeg.. Får vondt i hode av den komboen, men noen liker det.. det er bare en lydklang som ikke tiltaler meg..
    Ja så subjektivt er dette med lyd. Satt i lytterommet til Hificenter Sandnes i forrige uke å lyttet til SA Explorer med H200. Det eneste jeg hadde å sette fingeren på var bassen som jeg oppfattet litt udefinert, diskanten var luftig og fin den i mine ører.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har prøvd prossesor-inngangen på C31?
    Jupp! Hver dag. Meget enkel å bruke den. Hva lurer du på?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte mest at den fungerer problemfritt og at lyden fra prosessoren ikke blir forringet av å gå gjennom C31. Ikke noen høye smell i høyttalerene eller lignende når forsterkerene slåes på?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noen høye smell i høyttalerene eller lignende når forsterkerene slåes på?
    Jeg må få gjøre oppmeksom at dette er engelsk produsert og ikke kinesisk "hifi".
    I tillegg ville jeg tatt med i beregningen muligheten for å sette inn multikanalsmodulen som også finnes til A32 og C30. (Jeg bare antar at dette lar seg gjøre på C31 også). Da har du en 7 kanals forforsteker ikke går ut på dato før kvartalet er omme.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På FMJ A32 har jeg merket en anelse crosstalk fra andre innganger når prosessorinngangen benyttes. Det har ganske sikkert med å gjøre at det er en "unity-gain" løsning som benyttes. Det innebærer at signalet egentlig ikke går utenom volumkontrollen rent fysisk, men at volumkontrollen stilles til et fixed, høyt nivå, og at det derfor er følsomt for crosstalk. Den samme tendensen til crosstalk har jeg også registrert på Linn Kolektor, som benytter det samme prinsippet.

Er det noen som har registrert tendens til crosstalk på C31?

Forøvrig har jeg fått inntrykk av at Arcam droppet muligheten for 7.1-modulen på C31. Noen som kan bekrefte det?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam C31 har ingen tendens til crosstalk hos meg. Det kommer ikke mer enn et klikk fra knappen du betjener når prosessorinngangen betjenes.

Jeg oppfatter H200 som ekstrem nøytral, men den er ikke lys i mine ører. Den er mindre farget enn Arcam C31, men i mitt oppsett fungerte C31 sammen med CJ MF2500A bedre. Jeg liker den lille koløren jeg får fra dette oppsettet

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KES
    På FMJ A32 har jeg merket en anelse crosstalk fra andre innganger når prosessorinngangen benyttes. Det har ganske sikkert med å gjøre at det er en "unity-gain" løsning som benyttes. Det innebærer at signalet egentlig ikke går utenom volumkontrollen rent fysisk, men at volumkontrollen stilles til et fixed, høyt nivå, og at det derfor er følsomt for crosstalk. Den samme tendensen til crosstalk har jeg også registrert på Linn Kolektor, som benytter det samme prinsippet.

Er det noen som har registrert tendens til crosstalk på C31?

Forøvrig har jeg fått inntrykk av at Arcam droppet muligheten for 7.1-modulen på C31. Noen som kan bekrefte det?
    Lest også om crosstalk i en test av A32.
    Sjekket med Akustikk, muligheten til å sette in en analog 7.1 modul er dessverre fjernet på C31.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dukket opp en annen kandidat, Bladelius Thor mkII (årets forsterker i Lyd & Bilde). Noen som har sammenlignet den med Hegel H200?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sammenlignet dem nei, men Bladelius Thor er jo en kjempeforsterker, nøytral og fin, og ikke minst meget pen å se på.. Denne har jeg hørt på med bla.a ProAc dette låt meget bra..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •