Koble bilanlegg inne!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Koble bilanlegg inne!

Lurer på å koble sub og bilforsterker inne. Noen forslag til hvordan jeg skal gjøre det?
    Tror det blir billigere enn å få tak i inne forsterker. Men vet ikke.:???:

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfordringen ligger i å gi komponentene strøm. Da må du ha ett 12V bilbatteri inne + en lader som lader opp batteriet.
    Det går nok an å benytte en strømforsyning også til å drive forsterkeren ved moderate effekter, men de klarer som regel ikke å levere nok strøm når forsterkeren trenger mye i korte øyeblikk. Derfor er det greit å bruke et batteri i mellom.
    Bilanlegg inne er vel ikke en løsning som anbefales, men har du det som trengs liggende så går det an å prøve det ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet det et par ganger. Har da brukt et par bilbatteri og et par ladere. Men om du har tilgang på 14V strømforsyninger, så vil det bli en del enklere. Du får jo kjøpt slike som egentlig er ment for PC, da har du vel rundt 1kW med 12V. Prisen på en slik PSU ligger vel på rundt 2-3k. Er det passe stort anlegg, så blir det 6, kanskje 9k, bare i strømforsynere

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jo tak i strømforsyninger som leverer inntil 1100 watt på komplett.no Men jeg ville vel valgt denne: Komplett.no - NorthQ NQ-4775-1000 Giant Reactor, 1000W 8xSATA, ATX/EPS, 4xPCI-E, 20/24pin billig og tydeligvis stabil

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at det bare er 12V du er interessert i her, så det kan lønne seg å sjekke hvor mye hver enkelt psu klarer på de enkelte kanaler. Når det er sagt, jeg har ikke erfaring med den psun der, men mine tidligere erfaringer med NorthQ er ikke av de beste. Det er en grunn til at de er billigere enn andre...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må også huske at det er forskjel på 12V og 12V. I en PSU til PC er denne faktisk 12V, mens en i bil normalt opererer med rundt 14V, selv om det kalles 12V.

Kan hende at det derfor vil lønne seg med en billader.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ann å skaffe skikkelige 12v trafoer. Men hvis du ikke har deler fra før så er det bedre å kjøpe noe som er ment for hjemmet. Da slipper du flere kasser osv.

Har du vil høytallere så er det vel bare å bruke dem på en vanlig forsterker også tipper jeg.

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Har du vil høytallere så er det vel bare å bruke dem på en vanlig forsterker også tipper jeg.
    Er ikke bilhøyttalere som regel 2 ohm? Det er ikke alle "inneforsterkere" som tåler det særlig godt.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei bilhøyttalere er som regel 4 ohm, men en har ofte 2 ohms last pga parallellkobling av flere elementer eller parallellkoblede dobbeltspolte elementer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp heller en PA forsterker, den koster ikke så mye og du slipper alt styret med batteri og konvertere....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Du må også huske at det er forskjel på 12V og 12V. I en PSU til PC er denne faktisk 12V, mens en i bil normalt opererer med rundt 14V, selv om det kalles 12V.

Kan hende at det derfor vil lønne seg med en billader.
    Tja, jeg har PSU her på 13,8V. Og ja, den er laget for, og brukes i PC
    Har du litt greie på elektronikk og sånt, så tror jeg ikke det er noe problem å "trimme" spenninga litt - er jo en del PSUer til PC som har innebygde potmeter.

Ang. det med å kjøpe PA forsterker, så tror jeg heller er en bedre idé mtp pris. Det eller bilbatteri.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ManagHead
    Husk at det bare er 12V du er interessert i her, så det kan lønne seg å sjekke hvor mye hver enkelt psu klarer på de enkelte kanaler. Når det er sagt, jeg har ikke erfaring med den psun der, men mine tidligere erfaringer med NorthQ er ikke av de beste. Det er en grunn til at de er billigere enn andre...
    Hvis dere er i tvil om NorthQ duger kan dere jo alltids gå for en Enermax Galaxy 1000W. Meget gode PSUer etter det jeg har lest.

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp ein trafo med ein likerette bru og ein glatte kondensator. Du kan få ein liten rippelspenning da..

Ikkje bruk batteri og lader. Ein lader leverer veldig lav effekt (ihvertfall vanleg billader). Eit batteri er veldig treig og levere straum og.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •