Anbefalt effektforsterker til 20-30K kr? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

brukt midgard ....

ligger noen på torget nå

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldingene!

Mattman: Valget står mellom B&W 805s, Dali Helicon 300 og Focal Elektra 1007 be. Skal prøvelytte på B&W og Dali først. Når det gjelder forforsterkeren vil jeg nok beholde denne. Det sier litt om kvaliteten når enkelte på AVSForum heller velger A11XV som forforsterker fremfor Krell eller Yamaha RX-Z9. På Audioholics fremgår det også at forforsterkerne i de dyrere Denon-produktene kan vise til bedre måleresultater enn mange separate 'high-end' forforsterkere.

Snickers-is: Se svaret til Mattman.

AndersT2: Jeg kan bi-ampe med A11XV også naturligvis Høyttalerne skal naturligvis bi-ampes.

AjSelj: MA 6.1 blir for voldsomt. Trenger bare 2-kanals forsterker (kan kanskje låne med meg disse for en testlytt). Min lokale forhandler heter Ton-Art.

Sigvald: Det har ikke så mye med utstyret å gjøre, det har mer å gjøre med selgerne Jeg har ikke mulighet til å hente selv (hvis utstyret ikke selges lokalt) og selger må derfor kunne 'dokumentere' at han er en god og pålitelig selger (har hatt negativ erfaring med slikt tidligere, derfor er jeg litt skeptisk). Dessverre er det ikke mange bruktmarked her i Norge som har et slikt feedback/karaktersystem, bortsett fra bl.a. Bruktmarked.no. Jeg vil uansett prøvelytte utstyret før jeg kjøper (spesielt viktig siden det er brukt) og det vil begrense valgmulighetene en del (siden mye utstyr ikke selges lokalt).

Leikis: Har ingen erfaring med AVC-A1SR, men A11XV eller A1XV er nok langt bedre utifra det du har skrevet (en bør være litt forsiktig med å sammenligne disse produktene direkte, da A1SR er en eldre modell). Jeg tror neppe A11XV blir det svakeste leddet dersom jeg bare bruker forforsterker-delen og kjøper en effektdel til 20 K+. Se forøvrig mitt svar til Mattman.

Pixel: Takker for anbefalingen, men jeg tror MA er mer aktuelle enn disse rørforsterkerne

RS: Jeg beholder A11XV, så bytte av pre-amp/lydprosessor er utelukket i denne omgang. Akkurat nå er jeg på utkikk etter en ny effektdel.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under forutsetning at du liker Dali sine høytalere vil jeg foreslå at du prøver å få kombinert dem med Thule space effekt f.eks PA350, hvis klubben har noen inne. Dette skal være god kombinasjon med mange av Dali sine høytaler serier, spesielt IKON. Personlig har jeg Thule effekt i kombinasjon med Concept 8, Denon 3805 og syns selv at lyden er oppløst, behagelig nøytral uten å være spiss i toppen og med et meget godt bunn fundament. Sitter og hører på Pink Floyd SACD nå og kring lyden er kraftig og vellydende. Morsom plate. Thule som ren effekt er så pass nøytral i lyden syns jeg at frontene ikke stikker seg ut på noen måte i forhold til resten av lyd bildet. Det jeg først og fremst la merke til etter å ha koblet til effekt forsterker til reciveren var at senter kanalen plutselig fikk mere liv i seg, som om Denon reciveren hadde fått for lite å gjøre

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotja: Vil kanskje vurdere Thule ved neste testlytting, dersom Dali'ene fremdeles er aktuelle som kandidater når den tid kommer.

Var på en lengre testlytting idag på HFK. Jeg lyttet på følgende oppsett:

1) B&W 805s + CLASSÉ CA-2200 + B&W PV1
    2) B&W 805s + CLASSÉ CA-2200 + B&W ASW650
    3) B&W 805s + CLASSÉ CA-2200 + DALI Suite S1.5
    4) B&W 805s + Denon AVC-A11XV + B&W PV1
    5) B&W 805s + Denon AVC-A11XV + B&W ASW650

6) Dali Helicon 300 + CLASSÉ CA-2200 + DALI Suite S1.5
    7) Dali Helicon 300 + CLASSÉ CA-2200 + B&W ASW650
    8) Dali Helicon 300 + Denon AVC-A11XV + B&W ASW650
    9) Dali Helicon 300 + Denon AVC-A11XV + B&W PV1

I alle oppsett ble Denon AVC-A11XV brukt som pre-amp. Høyttalerne var tilkoblet utstyret med 4 x Tara Labs Helix 6 (bi-amping). Anlegget ble testet i et stort rom (250 kubikkmeter?).

Lyttemateriale:
    30 Years Fidelity (Kirkelig Kulturverksted).
    Acoustic Live (Nils Lofgren)
    Highest Hopes (Nightwish)
    + Diverse filmmusikk

EDIT: Glemte å nevne at CLASSÉ Delta CDP-102 ble brukt som CD-spiller (tilkoblet analogt til Denon'en). Totalt kostet anlegget mellom 110-160.000 kr.

Her er mine inntrykk:

Dali'ene var altfor fremoverlente og lyse når de var tilkoblet Denon'en. Denne kombinasjonen var ikke helt heldig, selv om lyden kunne høres spenstig ut til å begynne med. Synes 805s låt vesentlig bedre her. Når Dali'ene ble tilkoblet Classe-effektforsterkeren ble klangkarakteren mørkere og mer balansert.

805s låt som nevnt bedre enn Dali når de var tilkoblet Denon'en. Men de låt også bra når Classe ble brukt som effekttrinn. Jeg synes også at 805s hadde en bedre mellomtone enn Dali'ene, men diskanten var ikke så mye bedre enn på 705 (som jeg har nå).

Det som forbauset meg var den lille forskjellen mellom Classe (til 50.000 kr!) og Denon ved moderate og litt høye lyttenivåer: Jeg er ikke sikker på om jeg ville hørt forskjell mellom disse to i en blindtest, selv om jeg fikk inntrykk av at Classe var en anelse mykere i klangen. Når volumet ble skrudd kraftig opp (mellom 0 og -7 på volumknappen) ved avspilling av rockemusikk, mistet Denon'en (naturligvis) litt kontroll over lydbildet i forhold til Classe. Men i praksis kommer jeg ikke til å spille såpass høyt hjemme, så dette var mer å regne som et eksperiment.

Alle sub'ene ga et bra inntrykk. S1.5 låt ganske bra, men de blir nok litt for kraftige og for store for mitt rom. Jeg synes kanskje PV1 låt litt bedre enn ASW650. Bassen virket litt mer kontant. Dessuten tok den litt mindre plass, og det er et pluss i mindre rom.

Har ikke bestemt meg ennå, men 805S og PV1 virker som de beste kandidatene så langt.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Under forutsetning at du liker Dali sine høytalere vil jeg foreslå at du prøver å få kombinert dem med Thule space effekt f.eks PA350, hvis klubben har noen inne.
    PA250 og 350 har dessverre gått ut av produksjon
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •