Monoblokker eller effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Monoblokker eller effektforsterker?

I min langsiktige plan for opgradering har jeg mer effekt listet ganske høyt.
    Har lest her på forumet at hvis en skal ha flere effektkilder i tillegg til reciever/prosessor så bør de være like. Hvor viktig er det?
    Det jeg tenker er følgende:
    Penger er et stort IF i denne sammenheng så kjøpe en effektforsterker eller to monoblokker til frontene først.
    Eventuelt vil jeg ha mer effekt på senter etter hvert.
    Bak tror jeg ikke jeg trenger noe, eller? Tenker da også på fremtidige høyttalere, men mest sannsynlig kommer til å være stativhøyttalere med begrensede krav til tilført effekt.

Har sett litt på Oberon 4.1 for frontene eller tilsvarende monoblokker eller forsterke fra andre leverandører, men jeg trenger jo ikke et sett med monoblokker til senter (ref samme merke over hele linjen), så da lurer jeg på hvilken løsning som ofte er brukt i slike tilfeller?
    En surround effektforsterker er for dyr i innkjøp til å ta alt på en gang. De vil jo ikke gi så mye effekt heller uten at det koster skjorta.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Har sett litt på Oberon 4.1 for frontene eller tilsvarende monoblokker eller forsterke fra andre leverandører, men jeg trenger jo ikke et sett med monoblokker til senter (ref samme merke over hele linjen), så da lurer jeg på hvilken løsning som ofte er brukt i slike tilfeller?
    Oberon kan du kjøpe enkeltvis.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, det var kult. Har bare set dem priset parvis. Noen andre en stereofil som selger dem?

Newcomer vaner81 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jada

Mye krefter og spiller utrolig bra, nesten irriterende for de som har kjøpt langt dyrere saker.
    Er greit å ha samme forsterker på senteren også ja.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lik effekt på senter og front er jo ikke et "must", men det er jo en ganske sikker vei å gå da, hvis klangen i senter/front fra før av er lik. I tillegg ser det jo bra ut også

Det rapporteres også gode tilbakemeldinger på Oberon/B&W i sammen, så det kan godt være veien å gå det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ikke sikker på om det blir B&W i fremtiden, men har på følelsen at de spiller sinnsykt fint. Trenger ikke all verdens med trøkk og kraft, bare god lyd og fin lyd. trøkk får komme på toppen som en bonus.
    Mer effekt blir det i allefall med tid og stunder.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart du kan bruke eventuelle innkjøpte Oberon på andre høyttalere også hvis du skulle gå den veien, men husk også på at kilden din og forforsterkeren også vil ha stor innvirkning på hvordan det vil låte.

Selv har jeg hørt Oberon på et en del høyttalere, og har selv kjørt de på Helicon og Usher med godt resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forforsterker inntil videre kommer til å bli den NAD'en jeg har. Men dvd-spilleren blir byttet ut samtidig som jeg kjøper en slik zhalou DAC.
    Vet ikke hvordan jeg skal finansiere dette så det går nok sin tid tenker jeg. Ellers må jeg selge meg selv eller samboeren på gaten og det er jo snart ulovlig så

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo ta deg en tur til Rakkestad da...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Det rapporteres også gode tilbakemeldinger på Oberon/B&W i sammen...
    Sånn som her?: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post628813

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan skal jeg tolke det? Finnes det stereomiljø der eller sexgale bønder? hehe. vel nok av det nå. Får spille litt lotto i mens..

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Hvordan skal jeg tolke det? Finnes det stereomiljø der eller sexgale bønder? hehe. vel nok av det nå. Får spille litt lotto i mens..
    En god blanding kanskje?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    De der kan neste måle seg med mine da hehe.
    Få høyttalere som gjør meg svett i hendene, men de gjør. Uten å ha sett dem i levende live. Det skal nok noe til å drive dem ja. En får nok aldri nok effekt vil jeg tro her.
    For meg er stil og utseende veldig høyt verdsatt og derfor ser jeg for meg Oberon til mitt fremtidige anlegg.
    Hvorfor lager ikke alle utstyret sitt med stil? Rene og pene linjer og 100% rå kraft oser det av Oberon. Og ettersom samboeren min som dømmer et fotballag etter utseende på spillere osv. tror jeg at dette er det sikreste kortet mitt

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    801-ene er faktisk ikke verre enn at jeg tror 4.1 hadde vært rikelig også. Til 805 så kan jeg vanskelig se for meg at du noen sinne kan nærme deg grensen for at det er nødvendig å gå opp til neste størrelse. Husk at spenningssvinget på 4.1 er omkring 50V RMS, og et par 6,5" klarer sjelden å svelge mer enn 16V RMS i bassen før de er ute og "sykler". 16V i 8 ohm er 32W RMS. Lenger opp i frekvens kan de klare noe mer, men i et musikksignal ligger den høyeste effekten lengst ned i frekvens. Om du har 6dB headroom (teoretisk 128W) skulle du være godt dekket. Om du skal kjøre høypassfilter og sub, og da spille høyere, kan du trolig bortimot doble dette til ytterligere 3dB headroom.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med hvor mye effekt en trenger for å drive høyttalere tilfredsstillende er noe som dukker opp stadig her på forumet, og som jeg tror de fleste ikke har noe forhold til.
    Finnes det noen kalkulatorer eller skjemaer en kan legge inn karakteristikker på HT og finne ut hva en trenger av effekt?
    Det er jo også sånn at 100 watt i en rotel er mer effektiv enn 100 watt i feks. yamaha eller denon, stemmer ikke det? Er sinnsykt mye data en må lære seg noe om for å bli klok på dette
    Nicket mitt "lurer" kommer av akkurat det. Lurer på hvordan ting fungerer...

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som de sier på HiFiKlubben "Watt er pjatt" har noe for seg. Watt er det eneste som gir "hår på brystet" uten å ha sett eller hørt anlegget. Mange driver sine høyttalere med rør-trinn og de er jo ikke akurat kjent for å levere mange watt. Andre benytter tradisjonell transistor løsninger og ønsker mange watt. Det beste er å finne noe som passer for deg og ditt bruk og så lant jeg har lest denne tråden så leter du ikke etter hva som leverer mest.
    Det som gjelder er hva som leverer best!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En watt er alltid det samme. Imidlertid er det noen som ikke gir troverdige målinger, mens enkelte faktisk underdriver målingene. Det første er selvsagt verst, men kraftige underdrivelser synes jeg heller ikke hører noe steds hjemme.

In stereo integrert fra Yamaha, Denon eller Rotel befinner seg nok ikke så langt fra den oppgitte effekten. Imidlertid har det blitt vanlig å smøre litt vel tykt på når det gjelder watt i receivere.

Watt er imidlertid bare halve sannheten. Den andre delen av sannheten er hva som skjer når man skal drive en realistisk last. Det er her klinten skilles fra hveten og det er ikke så ofte databladene inneholder noe som faktisk sier noe fornuftig om akkurat dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Det beste er å finne noe som passer for deg og ditt bruk og så lant jeg har lest denne tråden så leter du ikke etter hva som leverer mest.
    Det som gjelder er hva som leverer best!
    Jeg er jo nybegynner i dette "faget" og har mange år å vokse på for å si det sånn. Det er ikke få tråder som blir lest og skrevet i den prosessen
    Det jeg ønsker at å kjøpe det som kan låte best og vare lengst, da jeg ikke er full i cash. Effekttrinn vil jo kanskje være det som ha lengst levetid, så det er en god investering i god lyd.
    Prøver å ikke bli helt bitt av dette oppgraderingspøkelse, fordi jeg fornøyd slik det er nå, og var det før jeg fikk subben også, og jeg vet jeg blir mer fornøyd etter hvert som jeg bytter ut eller legger til kompnenter. Det er en ond sirkel og jeg prøver å ha et edruelig forhold til det hele hehe.

Opprinnelig driver jeg med data og var skikkelig interessert i det, nå jobber jeg bare med data, og sitter ellers på avforum ol., uten en krone til å bytte noe i dataen :-D

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ny i faget.

Alle har vert nye i faget en gang, og det er villedende dette med watt styrke på forsterkere, men man trenge ikke gjøre alle feilene selv

De minste Oberon driver mye, de mellomste driver det meste og de største driver så og si alt

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •