NAD og dårlig DAC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD og dårlig DAC?

Ser i blant at NAD får dårlig kritikk av sine DAC.
    Hentet denne Quote fra en annen tråd.
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Den NADen må vel være et funn til prisen vil jeg tro.
    Har det du trenger (og mer til) av muligheter i denne prisklassen.
    Bruker du den inerne DACen til å konvertere lyd har det ikke så stor praktisk betydning hvilken DVD/CD spiller du bruker (bortsett fra på bildesiden da...), så en Denon 1720 vil sikkert passe bra.
    Jeg har NAD selv og vil gjerne vite hva som er dårlig og i tilfelle hva som kan gjøres for å bedre dette uten å nødvendigvis bytte reciever.
    Hvordan kan en bruke en ekstern DAC? Dette ligger litt utenfor min kunnskap.
    DVD spilleren min er ikke noe å skryte av heller så betyr kanskje ikke noe for meg akkurat nå men det går jo ikke en dag uten å tenke på hva nytt en bør skaffe seg :-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg mente ikke at NAD hadde dårlig DAC. Det har jeg ikke belegg for å si.

Det jeg mente var at man ikke vil høre forskjell om man har en dyr eller billig DVD/CD spiller dersom man bruker den interne DACen. Med det mener jeg at man får det samme digitale signalet inn til receiveren samme hvilken spiller man benytter, og da vil den interne DACen reprodusere det analoge signalet likt uavhengig av kvaliteten på spilleren. Lang og innviklet setning, men jeg håper du forsto hva jeg mente.

Dersom du (til musikk) bruker en ekstern DAC kobler du spilleren din til denne og tar ut det analoge signalet som du så sender til receiveren din, osv.

I ditt tilfelle kan kanskje en ekstern DAC eller en dedikert CD spiller gi bedre lyd på musikk (to kanaler) enn du har i dag...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg er med fortsatt
    Dette med DAC og prosessorer er noe jeg ikke er helt oppdatert på.
    Har du et eksempel på en eller flere DAC'er som kan brukes? Bare så jeg vet hvordan en DAC kan se ut og lese litt om den?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn Torget - Xindak DAC 3
    Her er en grei en. Men som alt annet finnes de i forskjellige prisklasser..
    F.eks. har Electrocompaniet en fin en til ca. 11 500,- men det er i dyreste laget for meg iallefall.
    Fines også mange brukte rundt omkring, og en del DIY kit.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser interessant ut. Så hvis jeg har en slik ekstern DAC så vil jeg ikke bruke den som finnes i DVD spilleren og derfor vil NAD'en gjengi DAC'en sitt signal i stedet for DVD-spilleren?

Hvis ikke det blir noe nå så kommer jeg helt sikert til å kjøpe noe slikt. Spesielt hvis jeg kan slippe å kjøpe en dedikert cd-spiller som jeg har sett koster en god del likevel.

Takk for tips.

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker forsterkerens interne DAC når jeg spiller film, dvs på Dolby Digital og DTS. Når jeg spiller CD bruker jeg DVD spillerens DAC. Jeg har byttet forsterker mange ganger, og hver gang konkluderer jeg med at forsterkeren er best på film, mens DVD spilleren gjør stereo jobben best.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeoMaster
    Jeg bruker forsterkerens interne DAC når jeg spiller film, dvs på Dolby Digital og DTS. Når jeg spiller CD bruker jeg DVD spillerens DAC. Jeg har byttet forsterker mange ganger, og hver gang konkluderer jeg med at forsterkeren er best på film, mens DVD spilleren gjør stereo jobben best.
    Hmmm.
    Hvordan bestemmer en hvilken DAC som skal benyttes da? Finnes det noen instillinger i DVD/Reciever eller er det noen brytere?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må da koble til både det digitale og det analoge signalet. Dersom du kjører det analoge tiil CD inngangen og dedikerer den digitale til DVD så er det bare å bytte mellom CD og DVD for å finne ut hvilken DAC du liker best.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man lærer så lenge man lever. Takker og bukker.
    En ekstern DAC til bruk for avspilling av CD, vil den "gå ut på dato" i forhold til funskjonalitet?
    Den skal jo bare "pusse på" signalet og gjengi det bedre ikke sant?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det foregår utvikling på dette området også, men en god DAC har noen års levetid. Det som er av slitedeler i en CD/DVD spiller er gjerne motor og laser som ikke finnes i en DAC. Dermed kan du kjøpe en relativt rimelig DVD spiller som drivverk, og heller legge noen kroner i en DAC. Min mening selvfølgelig...
    Dersom denne har HDMI utgang er det likevel (ofte) TV/prosjektor som står for bildebehandling. Receiveren dekoder flerkanalslyd, og DAC tar seg av lyden i to kanaler.
    Men det finnes selvfølgelig andre løsninger også, det er vel smak og behag som styrer hvilken løsning en foretrekker. Jeg har en CD spiller og en DVD spiller, og et system for tokanalslyd og et for surroundlyd. Har sydd det sammen på et vis slik at jeg greier meg med et par fronthøyttalere. Synes det er en grei løsning for meg.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Finn Torget - Xindak DAC 3
    Her er en grei en. Men som alt annet finnes de i forskjellige prisklasser..
    F.eks. har Electrocompaniet en fin en til ca. 11 500,- men det er i dyreste laget for meg iallefall.
    Fines også mange brukte rundt omkring, og en del DIY kit.
    Det blir nok en DAC på meg neste da, etter platespiller altså
    Spørsmålet er om det er verdt å kjøpe noe nytt eller om en skal ha noe brukt. En DAC for meg sier jo lite så må mye jobb til for å komme i havn med et godt resultat.
    Må takke einis for den lange listen, men hvis noen kunne komme opp med 5-6 merker som er gode til en pris ikke over 5000,- så hadde det vært fint.
    Slike DYI kit, er de bedre, billigere eller hva? Har en kamerat som kanskje vil kunne hjelpe meg hvis det finnes noe bra på markedet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg villa kanskje prøvd en slik monica dac i starten:
    1545 DAC Kit
    $120 ferdig loddet, alt man trenger er en boks, ledninger og en enkel 12V dc forsyning fra biltema.
    var ifølge en på hifisentralen bedre enn ec sin dac til 11.000(!)

ellers er det billig og bra utvalg av kinesiske dacer her:
    diykits.com
    fra usb dac til $89.. til større greier med hodetlf. forsterkere integrert osv.
    "Zhaolu D 2.5" er populær til $195. mange forumtråder om den rundtom !

denne er en gjenganger på nettet. men da er man oppi i $3-500
    http://scott-nixon.com/
    har selv en slik "tube dac" på låns her.. veldig musikalsk, pent naturlig lydbilde. den har ingen oversampling osv. så den er muligens litt kritisk til digitalkilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Zhalou saken ser interessant ut. Er det en DYI sak eller ferdig satt sammen? Ser websiden heter dyikits.com men det ser ut som det følger med alt sammen.
    Så lenge en kan få såpass billig men bra utstyr så velger jeg heller ferdig satt sammen i stedet for å hekle sammen noe selv.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge de to som einis har linket til har fått hederlig omtale på diverse forum rundt omkring. Om du ikke er familiær med loddebolt osv. kan det nok være lurt å kjøpe den ferdig sammensatt;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 3 år på Videregående på Serviceelektroniker linjen for radio og telekomm, så burde kjenne litt til loddebolt
    Problemet er at utseende på boksen etterpå skal se bra ut også hehe.
    Er umulig å tyde hvordan denne Zhalou DAC'en kommer. Er det bare komponenter og noen kretskort pluss boksen det skal ligge i eller kommer den halvmontert?

Det siste alternativer kommer ikke på tale da den setter litt krav til kilden. Står nok mellom de to første alternativene slik jeg ser det nå.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -rimelig lett å se på bildet at den er ferdig

Hifisentralen - Nytt leketøy, Zhaolu 2.0 DAC

forøvrig setter de fleste dacer krav til kilden mer eller mindre. hvilke som er mer kresen enn andre er vanskelig å si uten direkte sammenligning av ulike drivverk. en slik scott nixon vil nok oppgrade kilden din betydelig uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    -rimelig lett å se på bildet at den er ferdig

Hifisentralen - Nytt leketøy, Zhaolu 2.0 DAC

forøvrig setter de fleste dacer krav til kilden mer eller mindre. hvilke som er mer kresen enn andre er vanskelig å si uten direkte sammenligning av ulike drivverk. en slik scott nixon vil nok oppgrade kilden din betydelig uansett.
    Ja ja, jeg ser også bildet. Bare stusset når siden heter DYIKITS.
    Den siste tråden du postet nå ser jo overbevisende ut

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det en Zhaolu 3.0 på meg.
    Bestillte den på tirsdag. 1500,- inkl frakt fra Hong Kong. 5 dagers leveringstid er ikke værst.
    Er spent på den, men har ikke noe fronter som kan testes med enda så får se hvordan det blir med mine små Allroom sat pluss sub inntil videre.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornøyd med Zhalouen?