Nødhjelp 3806

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nødhjelp 3806

Som arrangør av HTF2007 har jeg vært så heldig å få låne en 3806 av HiFi-klubben.

Problemet mitt er at vi ikke får lånt den før noen timer før arrangementet og at jeg ikke kjenner produktet. Galskap vil mange si - og jeg er ikke direkte uenig i det... På HTF er vi imidlertid ganske vante med "hui og hast" type oppsett av hjemmekino...

Er det noen som kan forbarme seg over meg/oss og komme med noen raske tips for å få autosetup'en til å virke optimalt? Jeg har allerede lastet ned 3806-manualen, og kommer til å lese så godt jeg kan gjennom den, men jeg regner med at det kan bli en del knot...

Så hvis noen har noen fort-og-gæli-tips, tar jeg mer enn gjerne imot

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, hadde denne selv for en liten stund tilbake og da hadde den tendenser til og finne fasefeil som ikke fantes. Bare så du er klar over det slik at du ikke tror du må begynne helt på nytt viss den finner en, bare trykk cancel og gå videre. Fotostativ til målemikrofonen er heller ikke dumt da denne skal plasseres i ørehøyde og er ikke alltid like lett og få den til å være helt i ro da nervene er på topp og tidsskjema er lite

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Heisann, hadde denne selv for en liten stund tilbake og da hadde den tendenser til og finne fasefeil som ikke fantes. Bare så du er klar over det slik at du ikke tror du må begynne helt på nytt viss den finner en, bare trykk cancel og gå videre. Fotostativ til målemikrofonen er heller ikke dumt da denne skal plasseres i ørehøyde og er ikke alltid like lett og få den til å være helt i ro da nervene er på topp og tidsskjema er lite
    Tusen takk for tipset :-) Det er nettopp slike ting som er godt å vite når man er litt stresset...

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på min 3806 stilles subnivået endel for lavt, så hvis det låter tamt kjør opp subben et par hakk.

ellers står det mye nyttig om audyssey måling plassering av mic osv i denne tråden

http://avforum.no/forum/receivere-fo...n-flopp-5.html

lykke til

pt

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du må kjøre 6 punkts måling for å få ett godt resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har stativ Rune!

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kjør 6 målinger, første måling skal være i sweetspot. Tegn så en tenkt firkantet boks på gulvet som omfatter de setene du vil skal ha "godlyd". Bruk resten av målingene til å måle i ytterkant av denne boksen.

Etter Audyssey oppsettet er ferdig går du inn i menyen og setter høyttalere large/small samt evt. delefrekvens som du vil.

For å starte disse målingene må man ha pekeren på rett plass og så trykke pil høyre på fjernkontrollen. Jeg tar meg bestandig i å trykke Enter her, for så å lure på hvorfor ingenting skjer.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Correct me if i'm wrong men viss Audyssey'n finner feks frontene som large og du setter de ned til small så vil ikke korreksjonen fungere 100%? Iallefall det som skjedde med min men

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, Audyssey setter i praksis alltid frontene til Large, men det skal ikke påvirke romkorreksjonen å endre på dette, eller delefrekvens, osv...

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Joda, Audyssey setter i praksis alltid frontene til Large, men det skal ikke påvirke romkorreksjonen å endre på dette, eller delefrekvens, osv...
    Okay, da vet jeg det

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Necroth nevner: Den har av en eller annen grunn en hang til å finne fasefeil på frontene.?
    Opplevde dette senest hos Mor10 forleden kveld, selv om frontene var riktig faset! Vi sjekket dette flere ganger, for å være sikre.
    "Skamme seg litt", Denon? :???:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge audyssey er dette fordi en del høyttalere har elementer koblet i motfase for å rette opp problemer rundt delefrekvenser, etc... Dette fanger Audyssey opp og rapporterer fasefeil. Man skal da dobbeltsjekke at høyttaleren er riktig koblet, også bare ignorere varselen og fortsette kalibreringen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Takk til alle sammen for tips!

Nå skal jeg følge denne handlingsplanen:

1. Ta fasefeil med en klype salt
    2. Muligens justere opp subnivået
    3. Gjøre 6-punkts-måling m/stativ. Jeg prøver meg med Aktos boks med første måling i forkant av boks og siste i bakkant (er litt usikker på om sweetspot bør være i forkant av boksen eller i senter...).
    4. Frontsettet er Cerwin-Vega CLS-215, så jeg regner med at de trygt kan settes til "LARGE"...

Føler at jeg er litt bedre rustet til utfordringen på lørdag nå!

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har en eller flere gode subber ville jeg sterkt vurdert å sette CWene til Small faktisk. Deretter kan du velge hvor du vil dele dem 40 60 80 100 osv hz

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er flere rader med sitteplasser ville jeg tatt første måling midt i firkanten. Det er nemlig ved første måling at avstand og nivåer kalkuleres. Dermed blir det best mulig lyd for hele sittegruppen...

Enig med Per Thomas. Jeg ville definetivt satt frontene til small, delt ved 80 hz. Så sant ikke rommet er veldig vansklig vil Siloene dine gjøre en langt bedre jobb enn CV'ene...

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt er det ved første måling at avstand og nivåer måles, så derfor bør dette være i sweetspot. Rekkefølgen på resten av målingene har ingen betydning. Avstanden til sub vil sannsynligvis oppgis til mye mer enn den faktisk er, kanskje dobbelt så mye, men la resultatet stå som det er (tidstap i signalkjeden).

Jeg anbefaler også å sette høyttalerne til Small, og da er en delefrekvens på 80Hz et godt utgangspunkt hvis du bare skal sette opp dette kjapt.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En skisse av rommet med sitteplasser og høytalerplassering/SUBwooferplassering kan gi deg den beste hjelpen videre. Også rette opp "informasjon" som allerede er postet i tråden.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Hvis du har en eller flere gode subber ville jeg sterkt vurdert å sette CWene til Small faktisk. Deretter kan du velge hvor du vil dele dem 40 60 80 100 osv hz
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Hvis det er flere rader med sitteplasser ville jeg tatt første måling midt i firkanten. Det er nemlig ved første måling at avstand og nivåer kalkuleres. Dermed blir det best mulig lyd for hele sittegruppen...

Enig med Per Thomas. Jeg ville definetivt satt frontene til small, delt ved 80 hz. Så sant ikke rommet er veldig vansklig vil Siloene dine gjøre en langt bedre jobb enn CV'ene...
    Jeg gjorde en liten test av Ernaene i lokalet for noen uker siden og ble ikke slått i gulvet av bassen. De er jo svært lavt tunet og skal fylle et veldig stort rom. Det er vel mer en sal enn et rom, egentlig. Tenkte kanskje at de trengte så mye hjelp som mulig av store ikke-sub'er...

Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Som nevnt er det ved første måling at avstand og nivåer måles, så derfor bør dette være i sweetspot. Rekkefølgen på resten av målingene har ingen betydning. Avstanden til sub vil sannsynligvis oppgis til mye mer enn den faktisk er, kanskje dobbelt så mye, men la resultatet stå som det er (tidstap i signalkjeden).
    OK, takk for tipsene!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •