Sammenhengen mellom lyttebank og trafo/strømforsyning ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Sammenhengen mellom lyttebank og trafo/strømforsyning ?

Hei.

Lurer litt på hvordan dette fungerer i forhold til kraft/strømlevering ?

La meg bruke et eksempel: Vincent 233 har lyttebank på 80 000 uf, med trafo på 1000 VA, og hvor Cayin 151/252 B har lyttebank på 30 000 uf, med trafo på 750(800?) VA. Det forundrer meg hvordan Cayinen omtales av enkelte som mer "spenstig" - dette i tross åpenbare fysiske svakheter - i forhold til vincenten. Lydkarakteren avhenger jo selvsagt av andre faktorer enn dette, men rent kraftmessig skulle en tro vincenten var overlegen. Et annet eksempel kan være Doxa-serien, med kraftig overdimensjonerte strømforsyninger, a´la 2 x 750 VA i en 70-watter. Man finner vel strengt tatt ikke mange 70-wattere med slike specs. Hadde vært fint om noen kunne gitt meg en liten forklaring på hvordan dette fungerer, samspillet her mellom trafo og lyttebank.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trafo/lyttebank

Helt enig!
    Hiver meg på. Dette skulle jeg også gjerne visst mer om. Hvorfor gir min Cayin forsterker på 2x50 klasse A watt, med lyttebank på 100000 µF lyttebank, og 2x 500 vA trafo, så enormt mye bedre kontroll på mine høyttalere enn en Rotel kombo på 2x200 Watt?

Knuba

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg talte 2x 10.000uF kondiser per kanal i min sv233. mulig de nye er litt forandret ?
    ellers har jeg hørt 10wattere som er mer "spenstig" enn den der, uten at det har noe med strøm og watt å gjøre

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    jeg talte 2x 10.000uF kondiser per kanal i min sv233. mulig de nye er litt forandret ?
    ellers har jeg hørt 10wattere som er mer "spenstig" enn den der, uten at det har noe med strøm og watt å gjøre
    Hva har det med å gjøre da? Opplys meg!

Knuba:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis

Ok ? Står nemlig oppgitt til å ha 80 000 mikrofarad diverse steder jeg har sett. Uansett, man kan jo f.eks ta en titt på den gamle nad klassikeren 3020, med sine 20 watt, som spilte fletta av mye dyrere forsterkere i sin tid, den holder vel for så vidt enda stand i sin prisklasse. Forskjellen mellom transistorwatt og rørwatt er jo en annen ting, så selve konseptet watt er vel ofte misvisende, men skal jo faktisk være en pekepinn på kraft jamfør forholdet mellom hestekrefter og dreiemomentet i en bil, eller ?

Mvh

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •