Surround preamp til musikk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Surround preamp til musikk?

Jeg har i senere tid gått til innkjøp av effekttrin til alle kanaler i mitt anlegg og synnes det ikke blir den helt store 2 kanal lyden av å bruke min reciver som preamp.

Og jeg stiller da noen spørsmål til dere der ut med erfaring på dette om deres erfaringer.

1 Er en surraund prosessor god til å gengi musikk i to kanaler?

2 Om det er noen som er så gode at jeg slipper å kjøpe en ren 2 kanal?

3. Hvordan er Rotel,Premare,Arcam og Meridian på dette?

4. Er det noen andre merker som jeg burde vurdere?

Jeg har vel et budsjet som tilsier at den ikke burda koste mer en 20.000,- og bruker gjerne brukt markedet!

Den skal brukes på Krell og Audiovector, cd spiller er ikke kjøpt ennå!

Setter stor pris på alle den hjelpen jeg kan få.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Det kommer selvfølgelig ann på hvilken prosessor du kjøper. Min erfaring er at veldig mange av prosessorene som selges i dag koster litt, men gjør en solid jobb både på musikk og kino.

2. Ja, men kvalitet koster.

3. Veldig gode, i allefall de 3 sistnevnte. Spørsmålet er heller hvor mye penger du har tenkt til å bruke, og om du har tenkt til å bruke prosessor som DAC. Enkelte bruker CD-spiller eller ekstern DAC. Har selv stor sans for Meridian og Arcam sine digital-produkter.

4. Parasound C2. Begynner å dra på åra, men er fortsatt veldig god på musikk og film. Dukker opp med gjevne mellomrom til knallpris. Eventuellt så kan du komme over noen eldre high-end produkter på bruktmarkedet som er gode. (For eksempel EAD Theatermaster).

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil du sette som en grense for alderen på prosessorer!
    Ser det er en del gammle Meridian som selges men da jeg ikke har noen kjenskap til hvordan disse låter har jeg ikke tatt sjansen på å kjøpe ennå!

Jeg heller mye mot Primare da de matcher mye utsendet på minne krell effektforsterkere. Og jeg tidligere har hat prinare og vet de spiller bra på minne AV.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Hva vil du sette som en grense for alderen på prosessorer!
    Ser det er en del gammle Meridian som selges men da jeg ikke har noen kjenskap til hvordan disse låter har jeg ikke tatt sjansen på å kjøpe ennå!
    Meridian har prosessorer som er 5 år gamle som overkjører det meste på markedet, og siden ingen (så vidt meg bekjent) enda takler de nye HD-lydformatene ville jeg ikke satt noen spesiell grense på prosessorer. Se heller ann produkt for produkt.

Jeg heller mye mot Primare da de matcher mye utsendet på minne krell effektforsterkere. Og jeg tidligere har hat prinare og vet de spiller bra på minne AV.
    Siden du per i dag ikke er fornøyd med hvordan det spiller, ville jeg kanskje brukt litt tid på å finne noe som spiller bra og tenkt på utseendet i andre omgang. Primare er bra saker, og kjenner du lydsignaturen sammen med ditt nåværende utstyr, kan det være et godt valg. Jeg har ikke hørt på Primare sin prosessor, så jeg kan ikke uttale meg om den.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så fremt du ikke er opptatt av det aller nyeste innen fanzy(i mine ører undøvendig) staffasje som du får på det siste av recievere, finnes det mye fint i eldre brukte preamper/prosessorer. Alle de merkene som er nevnt har flere gode modeller som har en lydkvalitet i både 2 og 5 kanaler som langt overgår det du får fra en normal reciever. EAD ovation ble f.eks i sin tid kåret til årets stereopreamp av en av de tyngre amerikanske high-end bladene.
    Jeg har selv brukt ovennevnte prosessor som surroundpreamp, 2 kanal DAC og preamp i 5 års tid, og har ennå ikke funnet noe jeg synes det er verdt å bytte den ut med. I tilleg til de nevnte merkene kan du også være på utkikk etter Thule og Outlaw sine eldre modeller. Nuforce sin nyeste modell kan det også være verdt å lytte til.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noe erfaring med sunfire? Vet om en som kansje skal selge en Sunfire Theater Grand IV. Han har nevnt en pris på 15000,- er dette en ok pris for denne. Jeg kjenner ikke til ny pris og synnes det da er vaskelig å bedømme.

Ser det dukker opp mange merker jeg ikke en gang viste fantes her det gir meg jo ennå flere muligheter så dette er kjempefint.

Om det er noen som vet om noen til salgs så leg ved en link.

Takker for de bra svarene og hjelpen så langt

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det erogså non stereo pre amper som har egen inngang for surr lyd. Min har Ps Audio PCA-2 har en inngang som heter HT (home theater), som jeg mener er en genialt løsning for de som kjører kombinert. Bladelius har også en slik løsning på Thor mkII, en inntegrert forsterker. Ellers har jeg hatt en Thule PR250B som har egen løsning for stereo lyd, som er bra. Prøvde min tidligere Denon AVC A-1 SR som pre amp, men det låt langt fra bra, noe jeg ble litt overrasket over på en så dyr surr forsterker.
    Så skal du kombinere surr og stereo, må du vel ha en egen løsning for dette.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Det erogså non stereo pre amper som har egen inngang for surr lyd. Min har Ps Audio PCA-2 har en inngang som heter HT (home theater), som jeg mener er en genialt løsning for de som kjører kombinert. Bladelius har også en slik løsning på Thor mkII, en inntegrert forsterker. Ellers har jeg hatt en Thule PR250B som har egen løsning for stereo lyd, som er bra. Prøvde min tidligere Denon AVC A-1 SR som pre amp, men det låt langt fra bra, noe jeg ble litt overrasket over på en så dyr surr forsterker.
    Så skal du kombinere surr og stereo, må du vel ha en egen løsning for dette.

Det blir nok å gå for en surraund preamp da jeg har Krell kav 250a/3 og kav 150a.
    Men da vet jeg i alle fall at Thule PR250B er en kandidat. Jeg har eid Thule før og den lydsignaturen likte jeg.
    Er det noen som vet hvem som selger Thule nå om dagen?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi Fi Klubben selger Thule nå til dags.

Finn Torget - Thule Space PR250B

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info ang prosessor.
    Jeg har allerede gjort avtale på den Thulen synnes du 8000,- er en grei pris å gi for den?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info ang prosessor.
    Jeg har allerede gjort avtale på den Thulen synnes du 8000,- er en grei pris å gi for den?
    Jeg syntes kanskje det var en litt stiv pris, disse selges ikke veldig fort vanligvis. Jeg solgte vel min for rundt 4500,- om jeg ikke husker feil. Men den var nokk rundt 4 år da. Du fårr prute litt da eller skrike deg til non xtra kabler eventuelt. Om du har mulighteter for balansert så er vel det å anbefale. Disse kan også oppgradere til PR350B, men det koster vist en del, hør med hi fi klubben, da kan du kjøre 7.1 også.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thule bør du høre før du kjøper - den jeg har testet (PR350B) hadde svært dårlig DAC (utlånt fra HFK i vinter). Dette bekreftes også av det faktum at de nå har byttet leverandør av disse i sine siste modeller (Burr-Brown).
    Ellers så syntes jeg Thule var en flott forsterker med skikkelig trøkk i de lave frekvensene.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noe erfaring med sunfire? Vet om en som kansje skal selge en Sunfire Theater Grand IV. Han har nevnt en pris på 15000,- er dette en ok pris for denne. Jeg kjenner ikke til ny pris og synnes det da er vaskelig å bedømme.

Ser det dukker opp mange merker jeg ikke en gang viste fantes her det gir meg jo ennå flere muligheter så dette er kjempefint.

Om det er noen som vet om noen til salgs så leg ved en link.

Takker for de bra svarene og hjelpen så langt
    Fryktelig vanskelig å si hva som er rett pris på en del av disse produktene som er nevnt her. Sammenligner man de med det siste av yamaha, denon osv. recievere med ALT av nyeste teknologi og 7xørti watt til 6000 så vil en eldre prosessor med "kun" DD5.1, DTS og CD avspilling til 8000-20000 virke som landeveisrøveri, men hvis man ser på det som:
    -En top end prosessor for de formatene man faktisk trenger
    -En dac som sammen med en normal prisklasse DVD, spiller ringer rundt CD spillere godt opp i pris.
    -En meget god preamp i 5 kanaler som gjerne har lik oppbygging som stereo preampene til de samme fabrikatene, men samtidig ofte er billigere på bruktmarkedet.
    Da er plutselig 8000-20000 rasende billig igjen. Det er sikkert en masse folk som er totalt uening i med meg i dette utsagnet, men men...... Uansett så er det som vanlig verdt å prøve selv og finne en pre/pro med den lydsignaturen man selv liker.

Jeg har selv ikke noe personlig erfaring med sunfire, men han jeg kjøpte min EAD byttet EADen med Sunfire. Så vidt jeg husker var han mer fornøyd med EAD til stereo, men resten av utstyret hans var Sunfire og WAF ble en viktig faktor for han siden anlegget sto i finstua.

Når det kommer til thule space er det veldig forskjellig hva folk sier. Noen sier at de gamle produktene er de beste pga. lyd, andre sier at de nye er mye bedre pga. byggekvaliteten har blitt vesentlig forbedret.

For å gi deg ennå flere muligheter, kan du også se etter Theta, Anthem og lexicon sine produkter

Personlig synes jeg denne virker meget spennende, værtfall sett i forhold til pris.
    Home Theater & Sound Equipment Review -- NuForce AVP 16 AVP 16 Surround-Sound Processor (11/2006)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk i dag til innkjøp av en thule space pr250b.

Har ikke fått lyttet til den skikkelig ennå. Men skal gi beskjed om minne erfaringer når jeg har fått testet den skikkelig.

Det er jo muligheter for å oppgradere den til pr350b og da lurer jeg på om det er noen som vet hva som gjøres i forbindelse med det.

Er det kun snakk om softwear eller mer omfatende som bytte av kompnenter får å få til denne oppgraderingen?

Og er det noen som har erfaring med dette og hva det i så fall gir i gevinst i form av forbedring av lyd?

Dere har så langt vært til stor hjelp og om Thule ikke faller i smak så har dere gitt meg mange alternativ og å lytte på.

Som jeg vet alt for godt fra da jeg kun hadde 2 kanaler så kan det være en lang vei frem til det punktet man blir fonøyd med lyden. Og selv om man synnes alt er bra så betyr ikke det at man slår seg til ro med hva man har!

Håper dette også kan være til hjelp for andre som ikke er villig til å velge mellom 2 kanal eller surraund men vil ha i pose og sekk.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo muligheter for å oppgradere den til pr350b og da lurer jeg på om det er noen som vet hva som gjøres i forbindelse med det.

Er det kun snakk om softwear eller mer omfatende som bytte av kompnenter får å få til denne oppgraderingen?
    Det blir nokk byttet komponenter ja, de byttter vist hele den printplata med inn/utganger på, og det er vel nesten hele innmaten. Om det blir non lyd forbedring er jeg usikker på, men om dac'en blir byttet er det vel håp om en forbedring.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg regnet nesten med at det var ganske omfatende.
    Men får vel først se hva den gir av lyd glede som den er før jeg lar denne galskapen drive meg videre på jakt etter god lyd.

Newcomer NostraD sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Surround prosessor/pre

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk i dag til innkjøp av en thule space pr250b.
    Gratulerer med ny pre-amp!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng
    Gratulerer med ny pre-amp!
    Takker for det. Nå regner jeg med at jeg har mange dager med lytting og testing før ting faller på plass.
    Men det er jo en del av gledenen med enne hobbyen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng
    Sammenligner man de med det siste av yamaha, denon osv. recievere med ALT av nyeste teknologi og 7xørti watt til 6000 så vil en eldre prosessor med "kun" DD5.1, DTS og CD avspilling til 8000-20000 virke som landeveisrøveri, men hvis man ser på det som:
    -En top end prosessor for de formatene man faktisk trenger
    -En dac som sammen med en normal prisklasse DVD, spiller ringer rundt CD spillere godt opp i pris.
    -En meget god preamp i 5 kanaler som gjerne har lik oppbygging som stereo preampene til de samme fabrikatene, men samtidig ofte er billigere på bruktmarkedet.
    Ser ut som tråden er lagt død så jeg drister meg til et spørsmål
    tldng nevner at en pre/pro på et par år kanskje ikke vil ha all den siste teknologien som de siste integrerte recieverne.

1. Hvor mye av de siste nye trenger man egentlig?
    2. En annen ting jeg har prøvd å finne ut er: Hvem bør kjøpe en pre/pro og hvem kan nøye seg med en vanlig integrert reciever til 6-10000,- ?
    3. En kan vel ikke bruke en pre/pro uten effektblokker på hver kanal ikke sant? Eventuelt en surround effekt forsterker?

Fint om noen kunne tatt seg bryet med å svare på noen av spørsmålene hvis de har peiling

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •