HD-lydformater, HD-bilde, HDMI 1,3 osv osv - jeg er forvirret!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD-lydformater, HD-bilde, HDMI 1,3 osv osv - jeg er forvirret!

Bare lurer på HVA de nye HD-lydformatene er, hvor viktig det er med HDMI 1,3 og hvorfor det er viktig at recieveren takler 1080p selv om den bare får HDMI inn og sender HDMI rett ut osv.

Grunnen til at jeg spør er at jeg leser ofte på denne delen av forumet men det mangler alltid en eller annen støtte for fremtidens formater i den ene recieveren etter den andre. Min neste reciever blir enten Pioneer VSX-AX4ASi-S (VSX-AX4ASi-S Pioneer Surround forsterkere/receivere - Hjemmeunderholdning) eller Denon AVC-A11XV (DENON AVC-A11XV Hjemmekinoforsterker) om økonomien lar seg strekke nok - støtter disse alt innen HD-fremtiden da?
    Eller må jeg sitte på gjerdet og vente et par måneder/ et halvår til? Skal hvertfall begynne å kjøpe B&W XT-systemet nå snart og har lyst på støtte av alle HD-formater innen lyd og bilde siden Samsung kommer med en komplett Bluray/HD-DVD kombospiller snart - vil bare ha en komplett forsterker når jeg først skal prøve å få til et ordentlig anlegg...

Hva skal jeg passe på at recieveren skal støtte? De forskjellige lydformatene vet jeg ikke forskjell i.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    1. De nye lydformatene er TrueHD, DD+ og DTSHD, de leverer lyd med mye høyere oppløsning (bitrate) enn DD og DTS, og derfor mye bedre lydkvalitet.
    BD har mange tittler med LPCM, dette er ukomprimert lyd. Både HD DVD og BD har mulighet til å benytte dette, men det tar ufattelig mye plass og TrueHD er like bra i praksis, men tar mye mindre plass, da det er komprimert.

2. Alle Receivere med HDMI takler 1080p svitsjing, men ikke alle kan plukke ut lyd fra HDMI, da må du bruke lydkabel utenom HDMI.
    Skal du kjøpe receiver pass på at den kan plukke PCM (ukomoprimert lyd) fra
    HDMI kabelen.

HDMI 1.3 har mulighet for høyere oppløsninmg enn 1080p, og kan sende komprimert lyd, altså TrueHD, DTSHD osv til receiver, men det krever at receiveren kan dekode disse lydformatene, i dag er det ingen som kan det, men de kommer utover året.

Alle HD DVD spillere har innebygget dekoder for LPCM, TrueHD og DD+ så da trenger du bare 1 HDMI kabel og receiver med HDMI inngang som kan plukke ut lyden.
    BD spillerene har bare krav til å ha LPCM av HD formatene, så her må du se etter om de kan dekode TrueHD, DD+ og DTSHD

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •