Cayin 251b VS. Nad c370!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer Mr.Melby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cayin 251b VS. Nad c370!

Har hatt en Nad c370 i mange mange år nå. Blir veldig skarp i toppen når jeg spiller høyt. (Kjører med treble på Klokka 9) Bruker den på Patos Basic 500. Begynner å bli lei av lydbildet. Kjøpte spontant en Xindak XA-6950 fra Netthandelen. Bra trøkk og bra bass, MEN forferdelig mye diskant, noe også min fru bemerket. (Har dårlig akustikk i stua, men skal snart legge ny parkett. hjelper sikkert litt.)

Så; Hvordan er Cayin 251b i forhold til Nad c370? (Det er jo ikke tonekontroller på cayin) Og er Patos b 500 bra til den forsterker?

Hvordan er Cayin 251b i forhold til Xindak XA-6950?

Takker for innspill..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tonekontroll ? FYSJAMEI, vil tro cayinen er mye bedre enn naden lydmessig sett, skriking av diskanten kan komme av flere årsaker, hva slags kilde bruker du??
    prøvd å dempe rommet noe ? tykke tepper på gulvet, og akustikkplater i førsterefleksjonene kan for gjøre susen, og vil alltid være en god billig oppgradering.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kjører du med treble på kl.9, og klager på skarp diskant?

Jeg har også NAD C370, men har alltid brukt "tone defeat". I tillegg har jeg Triangle Celius ESW som mange mener er litt skarpe i toppen. Jeg mener selv dette låter helt nydelig, uten tendenser til skrikende diskant.

Synest C370 er en meget god forsterker, som dessuten fikk en god del priser og veldig gode omtaler når den kom. Xindaken er vel heller ikke kjent for å være skarp i toppen? Tipper problemene dine heller er høyttaler eller rom relatert.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Hvorfor kjører du med treble på kl.9, og klager på skarp diskant?

Jeg har også NAD C370, men har alltid brukt "tone defeat". I tillegg har jeg Triangle Celius ESW som mange mener er litt skarpe i toppen. Jeg mener selv dette låter helt nydelig, uten tendenser til skrikende diskant.

Synest C370 er en meget god forsterker, som dessuten fikk en god del priser og veldig gode omtaler når den kom. Xindaken er vel heller ikke kjent for å være skarp i toppen? Tipper problemene dine heller er høyttaler eller rom relatert.
    Når treble er nøytral (Tone defeat) tilsvarer at treble står rett opp, dvs. kl 12. Jeg har skrudd den ned til 9. Som sagt så skal jeg legge nytt gulv, da det kun er snakk om vinyl på mur. Blir vel bedre akustikk med parkett vil jeg tro.

Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    tonekontroll ? FYSJAMEI, vil tro cayinen er mye bedre enn naden lydmessig sett, skriking av diskanten kan komme av flere årsaker, hva slags kilde bruker du??
    prøvd å dempe rommet noe ? tykke tepper på gulvet, og akustikkplater i førsterefleksjonene kan for gjøre susen, og vil alltid være en god billig oppgradering.
    Jeg bruker nå en Kenwood DPF 3030 cd spiller med monster cable. Bruker aux utgang, da både cd og disc er kaputt. Brukte en sony CDP-XB740 i mange år. Hadde en liten test på begge spillerne. Kenwood spilte renere og hadde en mykere diskant. (Jeg og kona testa, og kom frem til samme resultat.)

Bruker audiophile speaker cable YW-8008. (feite fine kabler :-D ). Nettopp byttet fra Nordost flatcable. Merket ikke forskjell i lyd på de 2 kablene.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Melby
    Når treble er nøytral (Tone defeat) tilsvarer at treble står rett opp, dvs. kl 12. Jeg har skrudd den ned til 9.
    Blanda vist ni og tre jeg ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror kansje en oppgradering av cdspilleren kan gjøre nytten her, er bare kommet flere og flere billige gode spillere.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    tror kansje en oppgradering av cdspilleren kan gjøre nytten her, er bare kommet flere og flere billige gode spillere.
    Hvilke kan du anbefale til mitt oppsett? Ser at CAMBRIDGE Azur 640C v.2 har fått utrolig bra omtale.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler sterkt på at parketten vil bedre overfokusering i diskant området. Det eneste som hjelper er tykke tepper eller akustikkpaneler (f.eks. rockwool). Spesielt ved førsterefleksjonspunktene.

Du kan jo prøve å få en bedre CD-spiller på hjemlån, men det høres mest ut som akustikkproblemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke kan du anbefale til mitt oppsett? Ser at CAMBRIDGE Azur 640C v.2 har fått utrolig bra omtale.
    cambridge spilleren er en kjempespiller til prisen, men tror ikke den hjelper med skrikingen i toppen, joda vist er den knall bra til prisen, men jeg oppfattet den som litt kald i klangen, ville kansje heller prøvd en marantz eller en brukt rotel eller meridian. men demping av rommet bør også prøves, da det nokk kan ha bst effekt.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med andre signalkabler - og annen cdspiller du.. Da går det nok bra se..:-D

Annen cd-spiller ville sett på Marantz (OSE) eller H\K. Eller så har du som det nevnes cambrigde, synes den er litt lite engasjerende da men..

Hos meg så forsvant den slitsomme diskanten med annen signalkabel.. (MIT)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp!
    Har kjøpt ny forsterker (Cayin 251b) + ny cd-spiller (CAMBRIDGE Azur 640C v.2) + QED 3 Signalkabel. (Kjøres på Nordost flatcable høyttalerkabler)

Har testet mye frem og tilbake. Fant ut at Cayin ikke var bedre enn min Nad. Har testet begge forsterkerne på allslags musikk. Må påpekes at jeg spilte meget høyt da jeg hadde min lille test.

Test cd'er: Kari Bremnes (en eller annen sang på en hi-fi cd), Pantera (Vulgar display of power) og Rammstein (Reise, reise) + en dose Black metal bit i form av watain (Sworn to the Dark).

Før test stilte jeg Nad'en slik på tonekontroll: (Treble- 10 & Bass- 13) Fy på meg, ja jeg vet :twisted: (Tonekontroll er et must for meg har jeg funnet ut!!!)

jau, det som gikk igjen da jeg testet var at Nad'en trøkket mer (stortrommer), og at Cayin (på høyt volume) var for skarp. Spesielt watain og Rammstein var slitsomt på Cayin. Cayin er utrolig bra på relativt rolig musikk: Kent, cardigans, Bremes (Flotte detaljer i lydbildet), men Nad var mye bedre på Metal. (Slipper å få symbaler/hi-hat langt inne i lillehjernen...)

Nad'en ble løftet opp til nye høyder med ny cd-spiller + QED 3 signalkabel. Det kjipe er at Cayin passet visuelt perfekt til CAMBRIDGE Azur 640C v.2. , men det er jo lyden som er viktig. Lyd er jo en personlig greie, men jeg likte lyden best på Nad'en. Det gjorde min kone også, som også var enig i min vurdering av forsterkerne.

Hadde det bare vært tonekontroll på Cayin :cry:

PS! Hvorfor er det så ille å bruke tonekontroll? Mange merkelige produksjoner der ute som enkelt kan fikses "litt" på.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! Hvorfor er det så ille å bruke tonekontroll? Mange merkelige produksjoner der ute som enkelt kan fikses "litt" på.
    Personlig så har jeg ikke brukt tonekontroll på lang tid, selv ikk med min gamle Nad.. (nå kan jeg det ikke lenger, da det ikke finnes på denne jeg nå har)

Jeg tenker at lyden på ett album er slik som produsentene av albumet vil ha det, den får vist seg best frem ved å ha innstillingen nullstilt. Men da kommer en til delemmaet.. Forsterkeren fargelegger lyden, så hvorfor kan en ikke stille litt på tonene også.?

For min del så slappet jeg av med å nyte lyd med flat innstilling, jeg vente meg til det. Jeg vet om mange som ikke klarer det, som vil "hjelpe" lyden litt. Da forandrer en ikke bare diskant eller bass, men det meste av lydspekteret blir "jukset" med..

Er det galt, nei. Hovedsaken er at du som lytter skal finne den lyden du er ute etter. Jeg personlig liker å ha det innstillingen flatt, da fremhever det best forsterkerens tolkning av lyden.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at en Marantz CD-spiller ville hjulpet mye på diskanten din.

Husk bare at nye produkter gjerne trenger litt innspilling før de kommer til sin rett.. Gjelder vel dog mest på høyttalere..

Har du prøvd med et teppe på gulvet foran høyttalerene?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Tror nok at en Marantz CD-spiller ville hjulpet mye på diskanten din.

Husk bare at nye produkter gjerne trenger litt innspilling før de kommer til sin rett.. Gjelder vel dog mest på høyttalere..

Har du prøvd med et teppe på gulvet foran høyttalerene?
    Jeg merket god forskjell fra den gamle Kenwood cd-spilleren til den nye Cambridge spilleren. Men dog enda litt skarpt i toppen på Cayin. Forsterkeren ble kjøpt brukt og er innspillt.

Jeg har et teppe under stuebordet, som er 1 meter i fra. Tror nok ikke madammen vil ha flere tepper rundtom høyttalerene hehe..

Skal teste forsterkeren på patos Lyric 402 nå i ettermiddag. Blir spanande..

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil overraske meg om diskanten blir spiss på Patos... Bytt i såfall ut CD-spilleren til Marantz, Cayin'en bør duge..

Newcomer vaner81 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne innspillingen kan vel også være det samme som tilvenning.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil overraske meg om diskanten blir spiss på Patos... Bytt i såfall ut CD-spilleren til Marantz, Cayin'en bør duge..

Jeg har jo Patos selv (Basic 500!). Fikk testet cayin på Lyric 402 i ettermiddag. (Ikke i mitt hus). Ble veldig forskrekket. Diskanten var mye mer fremtredene enn på mitt oppsett. Hadde også mer bass på mitt oppsett. Må påpeke at kilden på lyden var fra en "kjip" denon 1920 dvd spiller. Ikke bra å bruke dvd spillere som cd spiller. men det er da min mening..

Marantz er jo forresten håpløst å få tak i. Tenkte på å kjøpe en Marantz cd-spiller, men har ikke lyst å bestille fra nettet. Fornøyd med mitt Cambridge/Patos/Nad oppsett nå. At last!!!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vaner81
    Denne innspillingen kan vel også være det samme som tilvenning.

Ja vell?? Mener du at innspilling egentlig er tilvenning.. hm...

Newcomer vaner81 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I enkelte tilfeller, ja. Ikke undervurder hjernens evne til å tilpasse seg og "reparere" ting som er feil.
    Det er jo klart at høyttalere må "moes opp" siden disse er mekaniske.
    Men å tro at alle bestanddeler i anlegget, inkl. kabler må innkjøres/brennes for å lyde optimalt blir feil.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det feil.. ja vell..!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •