Teknisk spørsmål, pre-out

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Teknisk spørsmål, pre-out

Heisan! I min hjemmekino bruker jeg effektforsterkere på frontene. 2 av kanalene på min NAD-receiver er dermed ledige. Nå har jeg planer om å kjøpe større senter-høyttaler. Spørsmålet blir: Hvis jeg kjøper senter med mulighet for bi-wiring, kan jeg da nyttiggjøre en av de ledige kanalene på receiveren? Tanken var å bruke pre-out senter, også en Y-kabel til main-in senter + en av de ledige kanalene. Da får jeg isåfall mulighet til å kjøre 2x70W på senter-høyttaleren. Receiveren er forøvrig en 753v2

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortversjonen: Nei, desverre, fordi signalet er ulikt.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...jeg har ingen NAD-receiver selv og dermed ingen mulighet til å teste det, men det høres ut som om du har tenkt riktig frankxxx. Slike muligheter er årsaken til at jeg har vurdert NAD selv, men inntil videre får det humpe og gå med Yamaha'en
    Hvordan blir signalet ulikt Tiger? Signalet går jo fra pre-out og ender opp identisk hos main in-senter og main-in høyre (f.eks).

Jeg regner med at receiveren har identisk oppbygning av alle forsterkerkanalene og at filteret i senterhøyttaleren er elektrisk adskilt mellom topp- og bunnseksjon når bøylene på terminalplata fjernes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Mink (det var kortversjonen av ditt nick), vi tenker nok likt her. Men når Tiger sikkert også har en laang versjon av forklaringen, så har han vel rett. Det hadde jo vært litt interessant å få høre den lange også da.....:-D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det innledende spørsmålet kan tolkes på to måter. Derav kilde til misforsåelse.

Case 1: Dersom du vil benytte signalet fra sentern på receiver og splitte det opp i to vha. et såkalt y-ledd. No problem.

Case 2: Initiell tråd indikerer at 1 av senterhøyttalerens terminaler benyttes til signalet for senter, og senterhøyttalerens 2. inngang tilkobles en av frontene. Det blir naturlignok helt feil...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mente var case 1 ja. Så da er det håp likevel! Toppers, takk for hjelpa

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette virkelig mulig? Legg opp en tegning med hva du mener så er det lettere å se for seg. Hvis du velger en digital kilde i receiver og kobler signalet fra pre-out center til main inn center og en main inn på en ledig kanal vil det vel fungere dårlig. Hvis du kjører 6 kanalers utgang fra kilden inn i receiver analogt så kan jeg tenke meg at det funker. Er jeg helt på jordet her?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at dette kan fungere er at NAD´en har egne "bøyler" på baksiden som kobler forforsterkerdelen med effektforsterkerdelen. Min Yamaha RX-V640 har 6kanals inngang som jeg bruker mot dvdspilleren, men jeg har ikke direkte tilgang til effekttrinnet på samme måte som i NAD´en.

Main-in på NAD er ikke det samme som 6-kanals inngang er på de fleste andre forsterkere.

Se på bildet under, der ses inngangen for ekstern prosessering øverst til venstre, mens koblingene fra Pre-out til Main-in er de svarte bøylene som går i en vertikal rekke til høyre for nevnte inngang.

Jeg har som sagt ikke denne forsterkeren selv, så de som vet bedre må gjerne rette på det jeg sier

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke bedre jeg, men ser for meg ut som det kan funke.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette bør fungere. Genialt med preout/main in på alle kanaler. Førøvrig veldig fornuftig tenkt av deg å bi-ampe senter kanalen. Gjør dette selv, kjører 2 x 100 Rotel Watt inn i min B&W CDM, og det låter aldeles fortreffelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt forskjellige meninger ja tydeligvis.... Men jeg kan jo teste dette før jeg kjøper ny senter-høyttaler ved å bruke to like høyttalere som "senter" og forske litt på det

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fungerer helt fint. Jeg gjør det på min Nad T753v2. Y-ledd fra center pre-out til to ledige main-in.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør det samme med h/k recivern, har effektforsterkere på front høytalera, og bruker watten fra recivern som skulle gått til frontene til å drive senteren.

Hadde slike bøyler på yamaha'en jeg hadde en gang for dette, men på h/k
    husker jeg faktisk ikke hvordan det er får ikke sett da det er pakka inn i et tvbord..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da konkluderer jeg med at dette går bra!
    Takk folkens :lol:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •