Arcam AVR 200 oppfører seg merkelig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arcam AVR 200 oppfører seg merkelig

Hoi,

Jeg har lenge hatt et 5.0-system, men kjøpte en liten sub for et par uker siden, og leker litt med kalibrering nå. Kom nettopp over noe ekstremt merkelig her. Jeg har kjørt samtlige høyttalere på "large" så langt (6,5" i samtlige, tenkte det ikke var så mye hensikt å prakke på frontene enda mer jobb, siden de allerede skulle håndtere LFE), uten å teste noe særlig. Men nå, med subwoofer, tenkte jeg jeg skulle prøve "small", se hvordan resultatet ble. Har prøvd litt med spill fra PS3, et par DVDer, og musikk fra PC og CD-spiller.

Kort og greit: Setter jeg subwoofer til "on" (samt subwoofer stereo til "on") og samtlige høyttalere til "small", får jeg knapt lyd i subwooferen. Rev meg i håret, skrudde på innstillinger på receiver, PS3 og DVD-spiller, uten å komme særlig langt. Til slutt satte jeg høyttalerne tilbake på "large", og DA kom bassen. Fra subwooferen. Helt absurd. Stod alle som "small" fikk jeg knapt bevegelse fra elementet i det hele tatt, men satte så fronter, senter, og bakhøyttalere til "large", og fikk økende mengde bass. Og dette er altså ikke bass fra de gjeldende høyttalerne, det er bass fra subben; den flytter mer luft jo flere høyttalere som står på "large".

Jeg fatter ærlig talt ingenting. Skal det ikke være motsatt? At jeg får mer bass når jeg kjører senter og bakhøyttalere som "large" når jeg spiller musikk i stereo gir absolutt ingen mening.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen tanker?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her burde jo noen Arcam guruer kommet med svar , men forsøker meg alikevel. Kan det ha noe med x-over'en når du har høytalerene til small ? Om denne står for lavt, vil subben få lite eller ingenting å jobb med.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være at du har benyttet SAT+SUB innstillingen? Den er beregnet for satelitthøyttalere og sender all bass til suben, ikke bare det som er under delefrekvensen. Siden de fleste suber ikke spiller over 150-160hz mister man en del bassinformasjon. Denne innstillingen er ubrukelig imo... På min AVR350 blir omtrent all bassen borte med SAT+SUB aktivert.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den innstillingen finnes ikke på AVR200, bass management er særdeles begrenset. Eneste mulighetene er large/small, og subwoofer on/off.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •